  • 51. Data: 2009-05-19 15:09:28
    Temat: Re: kreacja pieniadza raz jeszcze
    Od: c...@g...com

    On 19 Maj, 17:02, "george" <g...@v...pl> wrote:

    > od czasu kiedy ci mówie że mam twoje 100 pln gdy tymczasem mam tylko 3,5
    > pln'a w banku centralnym a reszte pożyczyłem Zdziśkowi na 30 lat
    To zbankrutujesz - majątek ci sprzedadzą itd.
    W czym problem ?
    Poza tym raczej nie pożyczyłbym ci forsy :-)

  • 52. Data: 2009-05-19 15:32:28
    Od: sorden <s...@w...pl>

    BK wrote:

    > Pisze wyraznie: obecny system ma swoje wady i zalety. Do jego krzysu
    > doprowadzili nieodpowiedni ludzie, ktorzy w zly sposob wykorzystali
    > narzedzia jakie w tym systemie funkcjonuja. Co nie zmienia faktu, ze
    > te narzedzie - wykorzystywane w sposob odpowiedzialny - moga przynosic
    > wiecej dobrego niz zlego. Uwazam, ze te narzedzia wykorzystane w
    > sposob odpowiedzialny sa lepsze niz desperackie i szalencze proby
    > wprowadzenia starego klasycznego systemu pieniadza opartego np. na
    > zlocie.
    >
    > Prosze - nie sil sie na odpowiedz, poki nie zrozumiesz tego co
> [...]

    Jak to sie ladnie mowi: "roznica swiatopogladowa".
    Ja uwazam system za obciazony moralnie, bo tak wlasnie widze przenoszenie
    odpowiedzialnosci za lewar na szarego, w 90% nieswiadomego obywatela.
    Kontrolowanie lewara moim zdaniem nic tu nie zmieni. Tyle.

    --
    in

  • 53. Data: 2009-05-19 15:43:16
    Od: sorden <s...@w...pl>

    c...@g...com wrote:

    > To zbankrutujesz - majątek ci sprzedadzą itd.
    > W czym problem ?
    > Poza tym raczej nie pożyczyłbym ci forsy :-)

    Tylko widzisz, w realnym swiecie nikt majatku banku nie sprzedaje, a
    problemy banku sa finansowane z innej sakiewki - pewnie sie domyslasz
    jakiej ;]
    Poczytaj sobie o historii bankowosci i zobacz co sie dzialo jak ten genialny
    system dzialal na zasadach wolnorynkowych - nie miala prawa bytu.

    --
    in

  • 54. Data: 2009-05-19 16:05:14
    Od: c...@g...com

    On 19 Maj, 17:43, sorden <s...@w...pl> wrote:

    > Tylko widzisz, w realnym swiecie nikt majatku banku nie sprzedaje, a
    > problemy banku sa finansowane z innej sakiewki - pewnie sie domyslasz
    > jakiej ;]
    Całkowita zgoda, tyle tylko że kreacja pieniądza nie ma tu nic do
    rzeczy. Problem tkwi w instytucji banku centralnego i możliwości
    drukowania przez niego gotówki (co jest kradzieżą albo opodatkowaniem
    - zależy jak to ująć).
    Gdyby wobec banków stosowano normalne reguł biznesu to raczej nie
    pożyczałyby na taką skalę - a skoro mają w odwodach taki Fed, rządzony
    przez swoich kolegów to aż tak o ryzyko nie dbają.

  • 55. Data: 2009-05-19 16:22:40
    Od: sorden <s...@w...pl>

    c...@g...com wrote:

> [...]
    > pożyczałyby na taką skalę - a skoro mają w odwodach taki Fed, rządzony
    > przez swoich kolegów to aż tak o ryzyko nie dbają.

    Zgoda. Dlatego pisalem, ze w normalnych warunkach rynkowych taki system
    niema prawa bytu.

    --
    in

  • 56. Data: 2009-05-19 17:46:58
    Od: "george" <g...@v...pl>

    <c...@g...com> wrote in message
    g.googlegroups.com...
> [...]

    To zbankrutujesz - majątek ci sprzedadzą itd.
    W czym problem ?
    Poza tym raczej nie pożyczyłbym ci forsy :-)

    teraz ci tak mówią w żywe oczy a ty nic...ktoś zbankrutował ?
    zapłacisz w podatkach, nie martw sie...

    george

  • 57. Data: 2009-05-19 18:47:07
    Od: sorden <s...@w...pl>

    george wrote:

    > teraz ci tak mówią w żywe oczy a ty nic...ktoś zbankrutował ?
    > zapłacisz w podatkach, nie martw sie...

    I w inflacji (choc to tez ukryty podatek).

    --
    in

  • 58. Data: 2009-05-19 21:03:58
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    sorden <s...@w...pl> writes:

    > Ja uwazam system za obciazony moralnie, bo tak wlasnie widze przenoszenie
    > odpowiedzialnosci za lewar na szarego, w 90% nieswiadomego obywatela.
    > Kontrolowanie lewara moim zdaniem nic tu nie zmieni. Tyle.

    Obciazony moralnie, na pewno. Obywatel jednak, zwlaszcza polski,
    powinien jednak wiedziec, ze gra znaczonymi (przez panstwo) kartami.
    To jest niezmienne od kiedy pamietam.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 59. Data: 2009-05-21 08:13:50
    Od: "Greg" <m...@g...pl>

    Uzytkownik "BK" <b...@g...com> napisal w wiadomosci
    a.googlegroups.com...

    > Stary mylisz pojecia i juz. Do kryzysu nie doprowadzila kreacja
    > pieniadza tylko nieodpowiedzialne i glupie korzystanie z mozliwosci
    >jakie daje. I juz. To nie znaczy, ze narzedzie jest zle - tylko sposob
    > jego wykorzystania.

    Socjalizm Tak, Wypaczenia Nie!
    Stary, to juz bylo.

    W skrócie:
    Ten system zostal stworzony przez panstwo-regulatora i bez kontroli
    panstwa-regulatora istniec nie moze.
    Gdyby rzucic go na fale wolnego rynku, zdechlby w oka mgnieniu.
    Dlaczego? Bo jest nieefektywny i nagle okazalo by sie, ze ludzie go nie chca
    (bo im sie on nie oplaca).

    System zlotowy powstal bez ingerencji regulatora i spokojnie moze sobie bez
    niego funkcjonowac.
    Daj ludziom swobode dzialania (czyt. odsun na bok panstwowe regulacje oraz
    interes finansjery lobbujacej za tymi regulacjami), a zobaczysz, ze wolni
    ludzie wybiora pewnosc w postaci zlota.

    Rynek nie klamie, klamia ludzie, którzy go ograniczaja dla wlasnego
    interesu.

    Co do standardu zycia dzis i w XIX wieku, to spójrz na XIX-wieczne USA, bo
    tylko tam istnial prawdziwy wolny rynek.
    Tylko nie mów mi, ze zylo im sie gorzej, bo nie mieli telewizorów i
    samochodów :)

    Standard zlota -> brak inflacji i brak duzych amplitud cyklu
    koniunkturalnego.
    Pierwsze jest przyczyna, drugie skutkiem, a nie na odwrót, jak, wydaje mi
    sie, próbowales wylozyc.

    Pozdrawiam

  • 60. Data: 2009-05-21 09:11:41
    Od: sorden <s...@w...pl>

    Greg wrote:

> [...]
    > interes finansjery lobbujacej za tymi regulacjami), a zobaczysz, ze wolni

    Amen.

    --
    in