    From: Wwieslaw <u...@o...pl>
    Newsgroups: pl.biznes,pl.biznes.banki
    Subject: Re: jak oszczędzać na emerytur
    Date: Thu, 15 Jan 2009 20:57:13 +0100

    robert wrote:
    > nie mam etatu, nie płacę zus, zarabiam na umowę o dzieło, teraz
    > pytanie, jak oszczędzać na emeryturę przy założeniu, że: -
    > miesięcznie inwestuję 1000 pln (za mało? za dużo?) - czas
    > oszczędzania 25 lat (tu nic ni zmienię raczej) - bezpieczeństwo
    > kapitału (jest to jedyne źródło emerytury) czy wchodzić w jakieś IKE
    > (jakie?), czy samemu bawić się w fundusze, może giełda?, może
    > nieruchomości?, a może założyć firmę i... przeprosić się z zusem :-)

    Przy zalozeniu:
    Oszczedzasz 1000/msc przez 25 lat
    Stopa zwrotu: 2% ponad inflacje
    Brak podatku dochodowego od zyskow kapitalowych
    Wyplata: przez 15 lat, przy czym pozostale srodki pracuja z ta sama
    skutecznoscia.

    Do wyplaty:
    2500/msc w dzisiejszym pieniadzu.

    Malo? Duzo? Krotko?

    Sam musisz sobie odpowiedziec.

    2% ponad inflacje - ktos moze powiedkziec niezbyt ambitny cel, ale
    lepiej byc milo zaskoczonym niz niemile rozczarowanym, zwlaszcza
    inwestujac czesc w bardziej agresywne przedsiewziecia.

    Jak uniknac podatku to odrebny temat - moze jakies ciekawe IKE?

    W co lokowac - jedni zalecaja z poczatku agresywnie, czym blizej
    emerytury tym bardziej bezpiecznie.

    Ja preferuje od razu podzial na czesc bezpieczna i bardziej agresywna,
    33/66, moze 50/50%.

    Unikalbym funduszy - gromadza duzo srodkow, sa zwiazane statutami i ich
    ruchy wplywaja na gielde, przez co trudno im dostosowywac sie do
    warunkow na rynku. Lepiej poswiecic troche czasu na edukacje, a pozniej
    jeden dzien w miesiacu na przeglad swoich inwestycji i samemu dobierac
    spolki. Inwestujac dlugoterminowo nie musisz (i nie powinienes)
    sprawdzac notowan i wykresow codziennie - szkoda czasu i stresu bo o 5
    groszy spadlo.

    W tak dlugiej perspektywie moze zdarzyc sie jeszcze jakas wojna,
    hiperinflacja i cholera wie co jeszcze.

    Z tego wzgledu polecam trwale dobra - grunty, nieruchomosci - ziemia nie
    splonie, mieszkanie nie oglosi upadlosci itd.

    Przy braku kapitalu poczatkowego czesto jest to poza zasiegiem, ale przy
    spadajacych cenach nieruchomosci moze warto jakas kawalerke w dobrej
    lokalizacji kupic i oddac w najem. Albo dzialeczke w interesujacej
    okolicy - ale tutaj trudniej o biezace dochody.

    Pozdrawiam
    Wieslaw