  • 1. Data: 2009-10-20 15:36:22
    Temat: jak działają KK?
    Od: "Feromon" <f...@w...pl>

    Witam!

    Nie bardzo wiem, jak to działa, może ktoś mi wyjaśni?

    Załóżmy, że mam kupę kasy, mógłbym płacić gotówką.
    Ale szpanuję złotą kartą w warzywniaku i równiutko
    co do grosza spłacam w okresie bezodsetkowym.

    Co bank ma ze mnie za pożytek? Ile warzywniaki płacą za moją wygodę?
    Bo czasem doliczają mi 2% za zapłatę kartą (ale to nie w warzywniaku).

    Jakby był ktoś miły i mnie oświecił!
    Feromon

  • 2. Data: 2009-10-20 15:57:51
    Temat: Re: jak działają KK?
    Od: Krzysiek <k...@o...pl>

    On 20 Paź, 17:36, "Feromon" <f...@w...pl> wrote:

    > Załóżmy, że mam kupę kasy, mógłbym płacić gotówką.
    > Ale szpanuję złotą kartą w warzywniaku i równiutko
    > co do grosza spłacam w okresie bezodsetkowym.
    Musiałbyś jednak tą kupę kasy nosić z sobą, co nie jest ani wygodne
    ani bezpieczne.

    Można ta kupę kasy trzymać na koncie i wypłacać stopniowo, ale to już
    nie jest tak wygodne bo trzeba cały czas się pilnować aby mieć przy
    sobie odpowiednią ilość gotówki.
    Tymczasem płacąc kartą mamy dostęp do pieniędzy(i to - w przypadku kk
    - na razie nie naszych a banku)
    a jednocześnie nie mamy ich przy sobie.
    Do tego dochodzą dodatkowe zalety -
    płacąc kk korzystamy z pieniędzy banku - nasze gdzieś na siebie
    zarabiają dłużej - dzieki temu mamy jeszcze większą kupę kasy
    no i bonusy dodatkowe: cashback, punkty w programie lojalnościowym
    albo bank wydawca wspiera jakaś organizacje charytatywną (co swoją
    drogą może być gorszym rozwiązaniem niż cashback i przekazywanie
    środków samemu)

    > Co bank ma ze mnie za pożytek? Ile warzywniaki płacą za moją wygodę?
    Trochę to je kosztuje, zależnie od umowy; z drugiej strony, dzięki
    temu, że nie musisz pilnować aby mieć odpowiednia ilość gotówki przy
    sobie jest szansa, że kupisz więcej.
    No i sam obrót gotówkowy też ma swoje koszty(w tym także dla
    państwa..)

    > Bo czasem doliczają mi 2% za zapłatę kartą (ale to nie w warzywniaku).
    Tak to im nie wolno robić, ewentualnie mogą Ci nie dać zniżki
    przysługujacej za płatność gotówką...
    no ale to, że nie wolno nie znaczy, że tak nie robią...

  • 3. Data: 2009-10-20 15:58:30
    Od: "JanKo" <b...@m...tu>

    Agent Feromon nadaje:
    > Co bank ma ze mnie za pożytek?
    Robisz ruch w interesie, promujesz markę, usprawiedliwiasz i
    popularyzujesz wśród sprzedawców pomysł zakupu terminala...

    > Ile warzywniaki płacą za moją wygodę?
    Tyle ile sobie wynegocjują. W skrajnie niekorzystnych sytuacjach nawet
    ponad 100% czyli wiecej niż u nich zostawiasz. Cztery jabłka - 1,15
    transakcja kartą - 2,80 ;-)

    > Bo czasem doliczają mi 2% za zapłatę kartą (ale to nie w warzywniaku).
    a to jest nielegalne.

  • 4. Data: 2009-10-20 16:13:16
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Feromon" hbkm1f$ci2$...@n...news.neostrada.pl

    > Nie bardzo wiem, jak to działa, może ktoś mi wyjaśni?

    Wzmacnianie czasowników chyba nie ma sensu.

    > Załóżmy, że mam kupę kasy,

    Co tu zakładać -- ja tak mam. Ponad 2680 gramów dziesięciogroszówki. :)
    Mam i inne sterty kasy... Nawet w złocie!!! (kupione po nominale!)
    Co jakiś czas odkurzam... Przydałaby się jakaś kobieta do porządków...
    Złoto mam z kantoru... (po nominale -- w ogóle za żadną monetę nie
    zabuliłem inaczej, niż po nominale!) Obok tych dwóch kup mam jeszcze
    inne sterty ciężkiego szmalu, nawet tego sprzed 1995 roku... A pamiętam
    też szmal lekki, nawet chyba mam kilka banknotów...

    > mógłbym płacić gotówką.

    Każdy tak się chwali.

    > Ale szpanuję złotą kartą w warzywniaku i równiutko

    W pierwszej chwili robi wrażenie, ale po paru płaceniach obsługantki
    nie zwracają uwagi... Raczej, jak zauważyłem, wrażenie robią dziewice,
    nie złote czy rubinowe lub platynowe czy nawet brylantowe... Dziewicę
    oglądają z każdej strony... Dobra... Oszczędzę wywodów... Zaraz ktoś
    zauważy, że to nie grupa o pornografii czy seksie...

    W każdym razie -- złota czy srebrna, jeśli wyświechtana, brana w każdych
    warunkach, w byle warzywniaku, puszczająca się byle gdzie i z byle kim
    niemal budzi obrzydzenie... Pod tym względem społeczeństwo polskie jest
    nienaganne -- nie pieniądz, nie bogactwo, nie złoto, ale dziewictwo się
    liczy!!!! Tylko w BZ WBK żądano ode mnie wyświechtanej, ponoć ;) do masturbacji...

    > co do grosza spłacam w okresie bezodsetkowym.

    Co do grosza. Jeśli nie spłacisz w całości -- zapłacisz wysokie odsetki.

    > Co bank ma ze mnie za pożytek?

    Trudna konstrukcja zdania, ale jeśli płacisz co do grosza i kupujesz
    w warzywniaku, to chyba jesteś bezwartościowym klientem dla tegoż banku.
    Ile Ty wydasz w tym warzywniaku? Jabłka po 70 groszy za kilogram, banany
    po 2 złote... Dobrze, jeśli miesięcznie zapłacisz 30 złotych w ten sposób,
    bo pewnie tych kart masz wiele... Z 30 złotych nie ma wielkiej prowizji...

    > Ile warzywniaki płacą za moją wygodę?

    Nie za wygodę, ale za nonszalancję, za szpan, za
    niechętny stosunek nieseksualny do obrotu surowcami wtórnymi...

    > Bo czasem doliczają mi 2% za zapłatę kartą (ale to nie w warzywniaku).

    A to bestie!!! Znam takich, którzy doliczali 3%!! Bóg ich ukarał -- splajtowali.
    A że przed splajtowaniem zmienili się z cywilizowanej spółki w zoologiczną
    i puścili (?Immanuelem?) kanetm spore instytucje... :)

    Mnie też naciągnęli!!!
    Kupiłem u nich kabelek, za który mi kazali zapłacić 10 złotych... A nie
    miałem przy sobie surowców wtórnych, w karty nie chcieli zaglądać...
    Powiedzieli, że doliczą przy kolejnym zakupie... Zanim się obejrzałem -- było
    po likwidacji i nie mogłem zapłacić za ten kabelek... Nieuczciwość ludzka nie
    zna granic -- teraz żyję z hańbą niezapłacenia... Kabelek profilaktycznie
    podrzuciłem dentyście -- a co, dlaczego mam obciążać tylko swoje sumienie?

    To ten dentysta przyczynił się do tego, że kupiłem ten kabelek, więc niech
    teraz jego sumienie współcierpi ból... Niech dentysta ogląda w swej wyobraźni
    piekielne męki grożące za niezapłacenie...

    > Jakby był ktoś miły i mnie oświecił!

    Ja nie jestem miły i nie będę dzisiaj, ale wczoraj byłem, więc chyba też mogę
    odpowiedzieć.

    Zapytaj w warzywniaku. Mnie warzywniaki odpowiadają, że płacą:

    -- za połączenie niezależnie od kwoty zakupu
    -- prowizję 0%, 1%, 1.5%, 2%, 3%
    -- i za połączenie, i prowizję

    a banki potrafią powiedzieć (Mille) że sklep płaci 0.3% od transakcji...
    Wszystko jest owiane tajemnicą służbową, ale wiadomo, że banki potrafią
    dawać keszbeki w wysokości 1% lub nawet większe/wyższe, więc ta prowizja
    raczej nie spada poniżej tegoż 1%. IMO to są 3%.

    Kiedyś było lepiej i za obsługę kart banki kosiły dowolnie dużo, nawet 20%,
    a zwykle ponoć od 5% do 7%. Najwięcej ponoć ściągała PeKaO, po niej brał
    najwięcej PKO bp, później inne banki zamieszane w ten proceder...

    I ponoć unormowano to jakoś prawem państwowym.
    Unormowano, czyli narzucono maksymalne prowizje.

    Jak jest -- trudno mi zgadnąć.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 5. Data: 2009-10-20 16:48:28
    Od: Michal <m...@n...org>

    http://www.zrozumfinanse.pl

    > Załóżmy, że mam kupę kasy, mógłbym płacić gotówką.

    Mógłbyś. Gotówka może jednak leżeć bezpiecznie(j) w banku i nawet na
    jakimś marnym nędznym procencie. No ale jednak.

    > Ale szpanuję złotą kartą w warzywniaku i równiutko
    > co do grosza spłacam w okresie bezodsetkowym.

    Każdy zakłada, że tak będzie spłacać ;) A potem się okazuje, że w GP
    spłaca koło 15-20% posiadaczy. Karta kredytowa jest jak zapałki- efekt
    użycia zależy od mądrości, roztropnośći, przewidywania i trochę
    szczęśćia posiadacza ;) Można wniecić niezły pożar lub ugotować smaczny
    posiłek- efekty są skrajnie różne, chociaż zawsze zaczyna się od
    potarcia o pudełko...

    > Co bank ma ze mnie za pożytek?

    Statystyczny. A nawet jak nie, to prowizja od punktów usługowych jest
    duża- tak się zdaje, ale jeśli bank podciągnie dla siebie jakieś 0,5%
    każdej transakcji (bo resztę zbiera centrum rozliczeniowe i organizacja
    płatnicza) to się robi w skali całego banku i wszytskich kart całkiem
    pokaźna suma.
    Przy stosunkowo niewielkich kosztach- w odniesieniu do obsługi gotówki z
    punktów handlowych, wypłacania ludziom w okienku itd.

    Tego ile zarobią na odsetkach ludzi zadłużających się na karice to
    tłumaczyć nie trzeba. Sporo ludzi jednak ponosi też opłatę roczną za kartę.

    > Ile warzywniaki płacą za moją wygodę?

    Dla nich to też wygoda swego rodzaju a czasem nawet być albo nie być. Do
    instalacji terminala przedsiębiorcy nikt nie zmusza, a jednak coraz
    więcej punktów się na to decyduje. Więc się opłacać musi.

    > Bo czasem doliczają mi 2% za zapłatę kartą (ale to nie w warzywniaku).

    Jasne, płacą prowizję na którą w sumie łatwo narzekać, ale... skoro
    zamontowali, to chyba kretynami nie są i na swoje wyjdą... Widział ktoś
    kiedyś punkt, który zamontował terminal, przyjmował karty a potem z tego
    zrezygnował całkowicie? Mnie się nie zdarzyło.
    Zmniejsza się znacznie wolumen obrotu gotówkowego, mniej płacenia za
    konwojowanie kasy, mniej straconego czasu, brak ryzyka, że sprzedawca
    będzie nas kantował na kasie. No i korzyści po stronie popytu- większe
    szanse, że klient kupi to co chce a nie to na co go stać (ale to już
    wina klienta niestety... ).

    Skoro używasz pojęć "wygoda" przy płaceniu kartą, to zakładam że jesteś
    świadom korzyści wynikających z posiadania i płacenia więc nie ma sensu
    o tym pisać? Brak ciężkiego portfela, wyliczania drobnych, wyliczania
    grubych nominałów (wbrew pozorom gorsze), elastyczność za granicą,
    rezerwacje hotelowe, samochodowe, lotnicze. Dla niektórych KK jest
    praktycznie nieodzowna. No i jednak- posiadając KK w dobrym banku-
    nieporównywalnie bezpieczniejsza.

    --
    Michał

  • 6. Data: 2009-10-20 17:06:48
    Od: "JanKo" <b...@m...tu>

    Agent Michal nadaje:
    > Dla nich to też wygoda swego rodzaju a czasem nawet być albo nie być.
    > Do instalacji terminala przedsiębiorcy nikt nie zmusza, a jednak coraz
    > więcej punktów się na to decyduje. Więc się opłacać musi.

    Płaciłeś kiedyś kartą u lekarza, dentysty, księdza, prawnika, geodety,
    architekta? Rzadko jest taka możliwość ale w/w to zwykle niewykształceni
    ludzie którzy nie potrafią liczyć.

  • 7. Data: 2009-10-20 17:20:36
    Od: Michal <m...@n...org>

    JanKo pisze:
    > Agent Michal nadaje:
    >
    > Płaciłeś kiedyś kartą u lekarza, dentysty,

    W większości gabinetów są terminale. Rzadko muszę za to płacić (mam
    ubezpieczenie w prywatnej placówce)- ale moje ośrodki zdrowia jak
    najbardziej akceptują karty.

    > architekta? Rzadko jest taka możliwość ale w/w to zwykle niewykształceni
    > ludzie którzy nie potrafią liczyć.

    Wynika raczej z faktu, że płatności- ilościowo- przyjmują niewiele, ile
    transakcji dziennie przyjmie prawnik lub geodeta? Poza tym dobrze wiemy,
    jaki jest inny powód nieprzyjmowania takich płatności przez ww.
    osoby/firmy :D

    --
    Michał

  • 8. Data: 2009-10-20 17:23:59
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Michal" hbkrlk$rfg$...@a...news.neostrada.pl

    > Poza tym dobrze wiemy, jaki jest inny powód nieprzyjmowania takich płatności przez
    ww. osoby/firmy :D

    Zostawianie śladów jest tym powodem?

    .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_'

  • 9. Data: 2009-10-20 17:30:13
    Od: KJ Siła Słów <K...@n...com>

    Michal pisze:

    > Dla nich to też wygoda swego rodzaju a czasem nawet być albo nie być. Do
    > instalacji terminala przedsiębiorcy nikt nie zmusza, a jednak coraz
    > więcej punktów się na to decyduje. Więc się opłacać musi.

    Rozmawiałem ze znajomym który ma sklep. Akceptuje karty tylko ze względu
    na to że rynek/klienci na nim wymusili akceptowanie kart.

    Koszty - prowizja, opłata za terminal, papier do terminala, koszty
    połączeń telefonicznych.

    Zyski - oprócz dyskusyjnych zysków z tego że klient kupi więcej (w
    nazwijmy to osiedlowym sklepiku nikt nie kupuje tak bardzo na zapas) wg
    niego żadne. Nie widzi żadnych problemów w obrocie gotówkowym - i tak
    gotówkę też przyjmuje.

    Acha, osobiście też nie używa karty kredytowej.

> [...]
    > rezerwacje hotelowe, samochodowe, lotnicze. Dla niektórych KK jest
    > praktycznie nieodzowna. No i jednak- posiadając KK w dobrym banku-

    Z wygodą dla kupującego nie dyskutuję - sam używam karty częściej niż
    gotówki.

    KJ

  • 10. Data: 2009-10-20 17:32:52
    Od: Michal <m...@n...org>

    Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

    > "Michal" hbkrlk$rfg$...@a...news.neostrada.pl

    > Zostawianie śladów jest tym powodem?

    Ślad śladem, ale opodatkować czasem się trzeba ;) A jak się przymuję
    gotówkę, to można rzadziej ;)

    Oczywiście nic nie instynuuję ;)

    --
    Michał