    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: frankowicze
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    <q07fsr$2io$1@node1.news.atman.pl>
    <X...@1...0.0.1>
    <s...@p...org>
    <X...@1...0.0.1>
    <s...@p...org>
    <X...@1...0.0.1>
    <s...@p...org>
    <X...@1...0.0.1>
    <s...@p...org>
    <1r4lnt921jj7b$.1gf0dmlgbdvzj$.dlg@40tude.net>
    <s...@p...org>
    Date: Sun, 30 Dec 2018 18:10:41 +0100

    Dnia Sun, 30 Dec 2018 16:12:18 +0100, Wojciech Bancer napisał(a):
    > [...]
    >
    > I dlatego w ogóle idea kredytu na 30 lat działa.
    > Bo jest jakieś założenie że nawet jak teraz bierzesz
    > ratę na X swoich możliwości, to za te 10-15 lat,
    > będziesz miał większe możliwości i jest spora szansa
    > że procentowo ten kredyt w tak długim okresie powinien
    > mieć coraz mniejszy udział procentowy budżecie domowym.

    IMO to niekoniecznie jest czynnik decydujacy.
    A nawet jesli klient tak mysli, to banku nie przekona, ze bedzie
    lepiej zarabial :-)

    > A hipotetyczne wartości przyszłe to niby łatwiej? :)

    Zdecydowanie prosciej :-)

    > No niestety tak nie ma i nigdy nie będzie.

    Nie ma ? Z tymi wczesniejszymi frankowymi chyba moze tak wyjsc ...
    choc jak wibor spadnie ...

    > Tak się nie stanie, żadnego państwa nie stać na taki manewr. :)

    A stac panstwo na to, zeby obywateli eksmitowac ? :-)

    Poza tym demokracje mamy - wyborcy-kredytobiorcy sa za, a kto jest
    przeciw? Jakies bogate swinie :-)
    A NBP ma nieogranizone mozliwosci ... druku zlotowek :-)

    A przeciez to mozna na rozne sposoby wprowadzac - chocby ustawowo sie
    ograniczy maksymalna wysokosc odsetek (chyba nawet juz jest
    ograniczona), a potem pomoze bankom w kryzysie ulgą podatkową :-)

    > Ale to przecież nie likwiduje odsetek, tylko zmienia
    > adresata tychże.

    Ale moze je zmniejszyc.

    Na franki ?
    To chyba dobrze pokazuje co klienci sadzili o kredytach w PLN.

    0.8% a oni nadal nie biora :-)

    > Ale to nie jest jedna jedyna możliwość "co zrobić
    > z mieszkaniem".

    Wysadzic i niech sie bank z ubezpieczycielem dogaduje ? :-)

    > Ja bym z chęcią przewalutował "na franki" teraz.
    > W ciemno. Ale niestety takie możliwości są zablokowane
    > bo wystarczająco wiele osób zrobiło wrzawe medialną
    > jakie to kredyty walutowe złe i niedobre.

    I nie boisz sie, ze frank znow skoczy w gore? :-)

    > Czyli nowej interpretacji prawa.

    Bo nie chcialo im sie przeczytac uwaznie starych przepisow.
    Ewentualnie - byly zbyt pazerne od samego poczatku :-)

    > A potem się dziwią ludzie że CHF drożeje, skoro
    > inwestorzy wychodzą z naszego kraju zrażeni bananowym
    > podejściem do tworzenia i interpretacji prawa.

    Akurat doswiadczenie pokazuje, ze przy jakimkolwiek zawirowaniu w
    gospodarce swiatowej, ci inwestorzy-spekulanci uciekaja, nie patrzac
    na nasze prawo.

    A ci bardziej nastawieni dlugoterminowo nie uciekaja ...

    > Ale to wysokość rat wpływa na zdolność, a nie wysokość długu
    > "in total".

    Wysokosc tez.
    Ma pan kredyt na 600 tys i chce jeszcze 250 ?

    > No i nadal - może swoje wynająć, a samemu wynająć
    > odpowiednio większe/mniejsze/tańsze (bo np. pod miastem),
    > przez co dokłada tylko różnicę w cenie, ale unika wszelkich
    > kosztów około-notarialnych i około-kredytowych jakie
    > towarzyszą zmianie mieszkania.

    Za to dochodza podatki.

    > Ja te koszty, o ile dobrze pamiętam, miałem na poziomie > 10k,
    > sama prowizja za nowy kredyt to było ponad 8 tys zł, a w grę
    > wchodził jeszcze przecież notariusz, opłaty sądowe itp.
    > A gdzie w tym jeszcze wykończenie?

    Ale kredyt wziales, bo wynajem byl niewiele tanszy czy nawet drozszy.

    Aczkolwiek to sie chyba zmienilo ...

    > Jeśli różnica między "większym wynajętym" a obecnie spłacanym
    > będzie się mieściła w 500 zł (a sądzę że to jest spokojnie do
    > ugrania), to na samym najmie można jechać prawie dwa lata
    > i spokojnie można czekać na dobry moment na przewalutowanie.

    Nie wiem czy ktos przewalutuje, bo jednak nie masz zabezpieczenia -
    mieszkanie tansze niz kredyt. Trzeba splacic czesc ... albo poczekac
    na inflacje.
    A do tego czasu modlic sie, aby frank znow nie skoczyl :-)

    > I przy kredycie trzeba mieć 20% kapitału w gotówce odłożone,
    > więc to jeszcze dodatkowe środki, które frankowiec-chytrusek
    > musi mieć do dysposyzji by w ogóle mówić o kupnie drugiego
    > mieszkania.
    >
    > Widać z tego jasno, że jak ktoś myśli o zmianie mieszkania
    > to musi być w stanie odłożyć (teraz) naprawdę sporo kasy,
    > więc te wszystkie "a jakbym nie miał CHF, tylko PLN,
    > to mógłbym zmienić" można sobie w buty włożyć.

    Przy PLN byloby chyba jednak latwiej.
    Mozna jeszcze zamienic - o ile pamietam to wtedy oplaty sa od roznicy
    wartosci.

    > Aby odłożyć takie 60 tys. (20% od mieszkania wartości 300 tys)
    > to odkładanie 300 zł / m-c zajęło by 200 miesięcy, czyli ponad
    > piętnaście lat.

    Ale mialo byc tansze, to moze takie za 200 :-)

    A takiego z hipoteka w PLN nie da sie sprzedac ?
    Skoro juz pare lat splacane, to powinno troche zostac w kieszeni.

    J.