    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: frankowicze
    Newsgroups: pl.biznes.banki,pl.soc.prawo
    <s...@p...org>
    <X...@1...0.0.1>
    <s...@p...org>
    <X...@1...0.0.1>
    <s...@p...org>
    <X...@1...0.0.1>
    <s...@p...org>
    <X...@1...0.0.1>
    <s...@p...org>
    <X...@1...0.0.1>
    <s...@p...org>
    Date: Sun, 30 Dec 2018 17:14:40 +0100

    Dnia Sun, 30 Dec 2018 16:27:58 +0100, Wojciech Bancer napisał(a):
    > Idźmy więc dalej:
    > "Mowiłas im o ryzyku?
    >
    > Zawsze. To waluta, nigdy nie wiemy, jaki bedzie jutro kurs.
    > A oni sa nagrzani i jakkolwiek ich straszyc, i tak sie raczej
    > nie wycofaja. ,,Prosze pani, 400 zł raty to dla mnie duza roznica".
    > Nie owijajmy w bawełne, nawet jesli mieli zdolnosc w złotych, to
    > sami prosili sie o franki. [...]"

    Miec a nie miec 400 zl to spora roznica, nawet jesli czlowieka "stac".

    A potem sie okazuje roznica wyniosla 600 :-)

    > Mowisz powaznie?
    >
    > Frank jest ponizej dwoch złotych. Przychodzi do mnie znajomy, chce kredyt frankowy.
    Mowie mu:
    > ,,Nie bierz, frank pojdzie w gore i stracisz". ,,Daj mi spokoj, wypełniaj wniosek i
    sie nie
    > odzywaj!" [...]

    A ciag dalszy ? :-)

    > Rekomendacja S Komisji Nadzoru Finansowego (marzec 2006):
    >
    > Bank moze złozyc klientowi oferte kredytu, pozyczki lub
    > innego produktu w walucie obcej lub indeksowanego do
    > waluty obcej dopiero po uzyskaniu od klienta banku
    > pisemnego oswiadczenia, potwierdzajacego, ze dokonał
    > on wyboru oferty w walucie obcej lub indeksowanej do
    > waluty obcej, majac pełna swiadomosc ryzyka zwiazanego
    > z kredytami, pozyczkami i innymi produktami zaciaganymi
    > w walucie obcej lub indeksowanymi do waluty obcej. [...]

    Ciekawe czy tak bylo - tzn czy wymagali oswiadczenia przed
    przedstawieniem oferty.

    No i "pełna swiadomosc" ... takiej, to raczej nie mial nikt.
    Ani klient, ani bank, ani KNF.

    Marzec 2006 ... frank byl wtedy po ~2.50.
    3 lata pozniej byl juz po ~2.9 ... ot, zwykle wahania kursowe :-)

    > Jaka była reakcja? Niech pan spojrzy na artykuły w gazetach
    > i na portalach ekonomicznych. Niemal wszystkie w duchu:
    > ,,wprowadzanie rekomendacji dotkneło głownie osoby
    > o najnizszych dochodach. Czesc z nich straciła mozliwosc
    > zaciagniecia kredytu".
    >
    > ak? A moze uchroniło przed wizja bankructwa? Politycy tez
    > nie pozostawali w tyle. Pamietam Zyte Gilowska, były
    > oswiadczenia think tankow ekonomicznych. w sumie
    > racjonalne, bo przeciez kazdy ma prawo ryzykowac,
    > dlaczego powinnismy komus odbierac prawo do decydowania,
    > dlaczego ograniczamy wolnosc, komuna juz była."

    A gdzies w tle bankrutujace banki ...

    > Z tego zdecydowanie wyłania się obraz świadomego i równie
    > chciwego klienta i sorry, wg mnie tacy ludzie wiedzieli
    > w co się pakowali i należy przyjmować że robili to świadomie.

    No, raczej malo to sie spodziewal, ze frank skoczy az tyle.
    tzn mowimy 2008-2015 gdzie sie zrobilo 2x.

    J.