    Newsgroups: pl.biznes.banki,pl.soc.prawo
    From: Wojciech Bancer <w...@g...com>
    Subject: Re: frankowicze
    <X...@1...0.0.1>
    <s...@p...org>
    <X...@1...0.0.1>
    <s...@p...org>
    <X...@1...0.0.1>
    <s...@p...org>
    <X...@1...0.0.1>
    <s...@p...org>
    <X...@1...0.0.1>
    <s...@p...org>
    <X...@1...0.0.1>
    Date: Sun, 30 Dec 2018 16:52:08 +0100

    On 2018-12-30, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    [...]

    > Dodam tylko ze dyskusja na temat przechodzenia na czerwonym swietle
    > mogłaby byc zdecydowanie bardziej ciekawa niz ta o kredytach, wiec jeżeli
    > masz ochote to proponuje osobny watek albo moze grupe o samochodach?

    Dobra, dajesz. Przygotowałem sobie trochę statystyk. :P

    A na początek mały background i trochę o mnie:

    Jestem osobą prawnie niewidomą (legally blind),
    niepełnosprawną w stopniu znacznym [1]

    Nie wdając się w szczegóły, widzę wielkie gówno po zmroku
    i jedyne co potrafię dostrzec to punkty światła. Jak jest
    dzień, to widzę niewiele lepiej.

    Powiedz mi jak bardzo bezpieczniejsze będzie dla mnie
    popykanie na czerwonym i dlaczego. Bo jakoś nie wierzę,
    że kierowcy jadący 70-tką bo widzi z daleka że ma zielone,
    będzie miał taki sam czas reakcji jak osoba zwalniająca
    na pomarańczowym/czerwonym i zatrzymująca się przed
    pasami.

    i nawet jak ten pierwszy zobaczy że mam białą laskę
    (odbija się) to może mnie zobaczyć o wiele za późno,
    może nie "skumać" odpowiednio szybko co widzi
    i nie zdążyć wyhamować.

    A teraz garść statystyk które znalazłem [2]:

    "Z relacji kierowców, którzy potrącili pieszego na przejściu, wynika
    często, że zobaczyli postać w ostatniej chwili lub w ogóle jej nie
    widzieli" - stwierdziła Justyna Wacowska z Centrum Bezpieczeństwa
    Ruchu Drogowego instytutu Transportu Samochodowego. Potwierdzają
    to liczby.

    [...]

    W 2017 r. potrącenia na przejściach stanowiły 13 proc. wszystkich zdarzeń
    drogowych. Aż w 3,4 tys. przypadków winę za potrącenie ponosił kierowca.
    Oznacza to, że zmotoryzowani spowodowali 79 proc. potrąceń na przejściach.
    Jak do nich doszło?

    [...]

    W 2017 r. do 91 proc. wypadków z udziałem pieszych doszło w terenie zabudowanym.
    Potrącenia najczęściej zdarzały się w październiku, listopadzie i grudniu.
    Odpowiednio było to 11,5 proc., 13,1 proc. oraz 15,3 proc. Najczęściej do
    zdarzeń dochodzi więc wtedy, gdy słońce zachodzi wcześniej. Najbardziej
    niebezpieczne godziny to czas pomiędzy godz. 16 a 23.

    Część winy może leżeć również po stronie pieszych. Niektóre osoby ulegają
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    złudzeniu, że skoro same widzą samochód, muszą być widoczne również dla
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
    kierowcy. Tymczasem fizyki oka nie da się oszukać. Jeśli oświetlone jest
    ^^^^^^^^
    samo przejście, zwężona pod wpływem światła źrenica nie pozwoli nam dojrzeć
    idącego w cieniu człowieka. Ten staje się widoczny dopiero wtedy, gdy wchodzi
    w snop światła. Często okazuje się, że zbyt późno."

    Zdanie podkreślone jest szczególnie istotne w zakresie argumentu którym
    Ty się posłużyłeś o tym, że"pieszy przechodzi na czerwonym i myśli że
    jak on "uważa" i widzi, to kierowca zrobi to samo.

    A teraz, czekam na kontr-argumenty. :-P

    [1] https://en.wikipedia.org/wiki/Retinitis_pigmentosa
    [2] https://moto.wp.pl/bedzie-rewolucja-na-przejsciach-d
    la-pieszych-ministerstwo-stawia-na-oswietlenie-62771
    64397910145a

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com