  • 1. Data: 2003-01-04 23:23:58
    Temat: elektroniczne portmonetki - pytanie
    Od: "Kwisatz" <k...@o...pl>

    Witam,

    Zaczynam pisac prace magisterska o elektronicznych instrumentach platniczych
    i w zwiazku z tym zwracam sie z pytaniem do szanownych grupowiczow.

    Moze ktos sie orientuje jakie w Polsce istnieja karty majace funkcje
    elektronicznej portmonetki i ktore banki je wydaja?

    Gdzie moglbym znalezc tego typu informacje?

    Pozdrawiam
    Kwisatz

  • 2. Data: 2003-01-04 23:36:17
    Temat: Re: elektroniczne portmonetki - pytanie
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    "Kwisatz" <k...@o...pl> wrote in message
    l...
> [...]
    > elektronicznej portmonetki i ktore banki je wydaja?
    >
    > Gdzie moglbym znalezc tego typu informacje?

    ING wydaje karty przedpłacone

    w sumie jako takie portmonetki można też uznać wirtualne karty mbanku,
    citibanku i ostatnio PKO

    BTW - po co piszesz pracę magisterską o czymś na czym się nie znasz ?

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 3. Data: 2003-01-05 00:31:32
    Od: "Kwisatz" <k...@o...pl>

    Użytkownik plusz <p...@i...usun_spam.pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:av7r7i$264b$...@f...acn.pl...
> [...]
    > citibanku i ostatnio PKO
    >
    > BTW - po co piszesz pracę magisterską o czymś na czym się nie znasz ?

    BTW wirtualne karty nie sa z definicji elektronicznymi portmonetkami
    (e-purse), ale dzieki za info.

    > --
    > pozdrawiam
    > plusz

    Pozdrawiam
    Kwisatz

  • 4. Data: 2003-01-05 08:44:09
    Od: "Sebol" <j...@s...neostrada.pl>

    Dawno temi Kwisatz o slodko brzmiacym adresie <k...@o...pl>
    obwieścił:
    > elektronicznej portmonetki i ktore banki je wydaja?
    >
    > Gdzie moglbym znalezc tego typu informacje?

    http://www.citiconnect.citibank.pl/
    http://euro.bankier.pl/market/article.html?article_i
    d=398376&pub_id=all&type
    _id=1+2+3+5+6+7+9+10+11&lang=PL&instr=16

  • 5. Data: 2003-01-05 09:59:35
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    "Kwisatz" <k...@o...pl> wrote in message
    l...
    > BTW wirtualne karty nie sa z definicji elektronicznymi portmonetkami
    > (e-purse), ale dzieki za info.

    a jakie źródło podaje jednoznacznie definicję elektronicznej portmonetki ?
    może przeoczyłem jakąś ustawę Sejmu RP ?:))))
    przecież jako nowy magister możesz spróbować utworzyć swoją własną definicję
    w tak nieunormowanej dziedzinie - chociaż może to już warto na doktorat
    zostawić :))

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 6. Data: 2003-01-05 10:16:53
    Od: Jurek Zielinski <j...@t...debica.pl>

    Dnia sob, 04 sty 2003 at 23:23 GMT,
    Kwisatz <k...@o...pl> napisał(a):
> [...]
    > elektronicznej portmonetki i ktore banki je wydaja?
    > Gdzie moglbym znalezc tego typu informacje?

    Kiedyś pisałem o tego typu elsperymentach w Rzeszowie

    news <s...@c...tel.debica.pl>
    zmienił się tylko adres strony optimusa teraz jest
    http://www.optimus-comfort.com.pl/optimus/opticash.h
    tm

    Co teraz się z tym projektem dzieje to nie wiem. Termianle z Uczelni są
    zdemontowane (tak mi się zdaje)

    Jurek

  • 7. Data: 2003-01-05 10:27:15
    Od: g...@l...mm.pl (Grzegorz Dabrowski)

    Kwisatz napisal:
    > [...]
    > Moze ktos sie orientuje jakie w Polsce istnieja karty majace funkcje
    > elektronicznej portmonetki i ktore banki je wydaja?
    > [...]

    Poszukaj informacji o systemie elektronicznej portmonetki Oskar.

    Pozdrawiam, Grzegorz

  • 8. Data: 2003-01-05 10:40:01
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    Użytkownik "Jurek Zielinski" <j...@t...debica.pl> napisał w wiadomości

    > Kiedyś pisałem o tego typu elsperymentach w Rzeszowie

    [...]
    > Co teraz się z tym projektem dzieje to nie wiem. Termianle z Uczelni są
    > zdemontowane (tak mi się zdaje)

    Jedynym udanym eksperymentem tego typu w Polsce [o ktorym ja slyszalem] sa
    karty Oskar. Troche na ten temat mozna znalezc w archiwum grupy.
    http://groups.google.com/groups?hl=pl&lr=&ie=UTF-8&o
    e=UTF-8&q=oskar+group%3A
    pl.biznes.banki

    Tak sie przypadkiem zlozylo, ze wczoraj wspominal na kartach o nich PJO.
    <cite1>

    Bydgoska mutacja - czy to faktycznie chodzi?
    http://www.bsbydg.com.pl/oskar.htm
    (przy okazji zwracam uwagę na przezroczyste przepierzenia w
    "infomatach" - grunt to dyskrecja :)))

    Piotr Stankiewicz 2 lata temu pisał...
    http://arch.rp.pl/a/rz/2000/12/20001208/200012080019
    .html

    A Ola Myczkowska 4 lata temu pisała o starcie OSKARa...
    http://arch.rp.pl/a/rz/1998/11/19981110/199811100060
    .html

    --
    pjo
    </cite1>

    <cite2>
    ...poszukuje systemu bardzo nowoczesnego, który ułatwiłby
    identyfikację członków oraz statystykę związkową...

    Czyli co ma Krajowy Związek Kółek i Organizacji Rolniczych do UNIZETO?
    :-)

    http://ochwal.net/var/bank/Oskar.pdf

    całość znajdziecie tutaj:
    http://www.gbw.com.pl/_index.php?m1=6&m2=1&m3=1

    a tu krótki opis karty OSKAR wraz z jej zdjęciem:
    http://www.regional-business.com.pl/nr2_40/gbs_barl.
    html
    --
    pjo
    </cite2>

    Kart przedplaconych ING nie nalezy traktowac jako elektronicznych
    portmonetek. W publikacji NBP - Rynek kart płatniczych w Polsce na tle
    rozwinietych rynkow w krajach Unii Europejskiej, autorstwa R. Jachowicza
    elektronicznej portmonetki...
    <cite>
    W literaturze można spotkać różne podobne do siebie definicje elektronicznej
    portmonetki. Europejski Instytut Monetarny definiuje ją w następujący
    sposób:

    Elektroniczna portmonetka (z ang. electronic purse)-elektronicznie
    przechowywana wartość pieniężna na urządzeniu technicznym, która może być
    szeroko używana do dokonywania płatności bez konieczności angażowania
    rachunków, tylko działająca jako instrument przedpłatny na okaziciela.
    </cite>

    Jak widac karty ING nie spelniaja tych warunkow, bo sa polaczone z
    rachunkami bankowymi. Przy kazdej transakcji musi zostac pobrana informacja
    o stanie rachunku, bez tego nie ma mozliwosci zaplaty.
    W dalszej czesci publikacji mamy opis dzialania pieniadza elektronicznego.

    <cite>
    Elektroniczna portmonetka jest kartą wstępnie przedpłaconą, gdyż umożliwia
    jej
    posiadaczowi przekazanie z jego rachunku bankowego określonej wartości
    środków
    pieniężnych w postaci elektronicznych Impulsów Ideą elektronicznej
    portmonetki jest
    bezgotówkowe realizowanie płatności za towar lub usługę opiewających na
    niewielkie
    kwoty. W czasie realizowania płatności ilość środków na karcie jest
    redukowana
    (w postaci zapisu elektronicznego). Transakcję taką można zobrazować na
    prostym
    przykładzie. Załóżmy, że klient posiada elektroniczną portmonetkę, na którą
    może
    załadować kwotę 100 zł. Następnie dokonuje w sklepie spożywczym zakupów
    opiewających na 20 zł, za które płaci swoją elektroniczną portmonetką. Po
    zrealizowaniu transakcji wartość środków na jego karcie zostaje zredukowana
    do 80
    zł. Może on w każdej chwili sprawdzić ile środków jest do jego dyspozycji na
    karcie.
    służy do tego specjalny czytnik wyglądający podobnie jak niewielki
    kalkulator. Po
    wsunięciu do niego karty wyświetla się aktualny zasób środków na niej
    przechowywanych. Oczywiście elektroniczna portmonetka może być ponownie
    załadowana z rachunku bankowego jej posiadacza. Może on tego dokonać za
    pośrednictwem specjalnie przystosowanych do takich czynności bankomatów,
    komputera połączonego do sieci lub systemu home-banking.

    Elektroniczne portmonetki posiadają pewne cechy upodobniające je, a także
    zdecydowanie odróżniające je od innych form płatniczych.

    Podstawową cechą różniącą je od innych kart płatniczych jest ich
    przeznaczenie.
    Elektroniczne portmonetki mają bowiem zastosowanie, jak już wcześniej
    wspomniano,
    w płatnościach niskokwotowych. Natomiast tradycyjne karty płatnicze
    (debetowe,
    kredytowe i obciążeniowe) służą przede wszystkim do bezgotówkowych płatności
    opiewających na większe kwoty. Wynika to z faktu, że punktom
    handlowo-usługowym
    nie opłaca się akceptować płatności kartami poniżej określonego pułapu, ze
    względów
    czysto ekonomicznych. A to dlatego, że za każdą płatność kartą akceptowaną w
    swoim
    punkcie muszą zapłacić kilku procentową prowizję na rzecz centrum
    autoryzacyjno-
    rozliczeniowemu (porównaj rozdział 2). Marginalny koszt jednej transakcji
    przeprowadzonej zwykłymi kartami płatniczymi jest więc zdecydowanie większy
    niż
    w przypadku elektronicznych portmonetek, które zostały wymyślone właśnie do
    realizowania tego typu transakcji. Posiadacz takiej karty może ją załadować
    do różnej
    wysokości (około 250 EURO), w zależności od rodzaju systemu elektronicznej
    portmonetki, natomiast obecnie średni koszt transakcji elektroniczną
    portmonetką
    wynosi około 20 EURO.
    </cite>

    Polecam takze publikacje z tej samej serii pt. Pieniadz elektroniczny,
    autorstwa A. Maslag

    Maciej

  • 9. Data: 2003-01-05 10:41:30
    Od: "MK" <m...@i...pl>

  • 10. Data: 2003-01-05 13:18:01
    Od: "JaKi" <j...@g...pl>

> [...]

    > elektronicznej portmonetki...

    > Polecam takze publikacje z tej samej serii pt. Pieniadz elektroniczny,

    1. A. Maśląg, Pieniądz elektroniczny. Przegląd zaleceń i regulacji prawnych
    związanych z emisją pieniądza

    elektronicznego w Unii Europejskiej, NBP Departament Analiz i Badań,
    Warszawa 2001,
    2. R. Janowicz, R. Klepacz, Pieniądz elektroniczny na świecie. Istota i
    zastosowanie elektronicznej portmonetki. Biblioteka menadżera i bankowca,
    Warszawa 2002

    --
    JaKi