  • Data: 2002-07-16 19:59:22
    Temat: Re: czy wam tez chodzi mBank jak krew z nosa?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "Mscislaw" <M...@n...com> writes:

    > dlatego zeby klienci byli spokojni ze oprogramowanie ich banku jest
    > skalowalne i zrobione porzadnie - tak ze jakies kwiatki nie beda wyskakiwac
    > nawet przy tylko nieco wiekszym obciazeniu.

    Oops... Mam wrazenie, ze sluchales ostatnio gledzenia jakiegos marketdroida.
    Rozwiazania mocno skalowalne tak naprawde niezbyt czesto sa potrzebne
    koncowym userom. To tylko producenci gotowych rozwiazan powinni takich
    uzywac, jesli chca obslugiwac zarowno malych, jak i duzych klientow
    (i nie chca robic dwa razy tej samej roboty). Bank czy inna tego typu
    firma zaklada, ze bedzie miec do miliona klientow i do tysiaca transakcji
    w jednostce czasu, i naprawde nie musi tu byc zadnego skalowania.
    Wez pod uwage, ze nie ma tu dlugiego procesu zwiekszajacego sie obciazenia,
    bank uzyskuje klientow natychmiast (przeciez mBank powstal prawie
    wczoraj) i pozniej ich liczba juz sie tak bardzo nie zwieksza (np. rzedy
    wielkosci razy).

    > jakbys sie uprzec to mozna e-bank zrobic na PHP ale zwykle banki robia to na
    > czym innym, zwykle nie na golym ASP...

    Moim zdaniem zrobienie banku zarowno na PHP jak i na ASP i na dowolnych
    podobnych wynalazkach to utopia. Jakies tam skrypty do przeliczania
    daty to sobie tam moga robic na serwerze WWW, ale niewiele wiecej.

    > poza tym: to jest fakt, a nie moja opinia: ASP jest systemem przestarzalym
    > ktory nie bedzie dalej rozwijany przez Microsoft. Obecnie aktualnym systemem
    > do pisania aplikacji webowych (typu kanal internetowy do e-banku) z
    > Microsoftu jest ASP.NET (rozszerzenia .aspx).

    Co za roznica? Tak naprawde zreszta to nie ma zadnego znaczenia, to tylko
    i wylacznie interpreter jakichs tam naprawde nieistotnych skryptow, nie
    majacy dokladnie nic wspolnego np. z wydajnoscia systemu.

    > Wiec tak czy siak mBank uzywa
    > przestarzalej technologii (niezaleznie od tego co siedzie na innych tier-ach
    > w archtekturze n-tier).

    Tak czy owak wiekszosc firm uzywa przestarzalej technologii. Malo tego,
    wiekszosc sprzedawanych obecnie produktow tego typu jest juz przestarzala.
    Wiele produktow jest przestarzalych nawet jeszcze przed zakonczeniem
    ich projektowania. I co z tego?
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator