  • 11. Data: 2004-05-10 13:58:10
    Temat: Re: czipowe początki
    Od: "rsa127" <r...@n...gazeta.pl>

    > Tylko, że te karty to były wydawane chyba tylko w 100lycy jako jakaś
    > bardzo pilotażowa seria AFAIK (bo inaczej IMHO kasjerki nawet u nas
    > "aglomeracji" lubelsko-świdnickiej by coś wiedziały na ten temat...).
    > W każdym bądź razie OTOH znam parę osób z kontem w PKO BP i nikt z nich
    > nie ma czipówki...

    Karta chipowa była wydana wybranym klientom. Był to ułamek procenta
    wszystkich kart. Karty były jednak wydawane też poza Warszawą (spotkałem
    taką osobę, chyba ze Śląska). Nie jest jednka wykluczone, że poza Warszawą
    Polcard nie wprowadził terminali obsługujących chipa. Wtedy nie było
    możliwości go wykorzystać.

  • 12. Data: 2004-05-10 20:59:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "rsa127" <r...@n...gazeta.pl> writes:

    > Nawet nie wszystkie POSy Polcardu są kompatybilne. Poza tym chyba nadal
    > przyjmują tylko katy chipowe Visa, a nie MC. Co jest za to istotne od 1
    > stycznia 2005r. jeżeli zostanie dokonane fałszerstwo przy użyciu paska
    > magnetycznego z karty chipowej, a fałszerstwo to było możliwe bo POS nie
    > obsługiwał chipa

    Eee, chyba z dowolnego powodu? Przynajmniej w przypadku VISA?

    > to koszty fałszerstwa poniesie właściciel POSa (czyli np.
    > sklep).

    Wlascicielem POSa nie jest zwykle sklep. Odpowiadac ma podobno ten,
    kto zawinil - bank, jesli karta nie miala chipa, acquirer, jesli
    terminal ich nie obslugiwal, lub sklep, jesli uzyl paska a mogl
    uzyc chipa.

    Ale zobaczymy jak to w praktyce bedzie wygladac.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 13. Data: 2004-05-11 08:58:52
    Od: "rsa127" <r...@n...gazeta.pl>

    > Eee, chyba z dowolnego powodu? Przynajmniej w przypadku VISA?

    Nie jestem na 100% pewien co masz na myśli. Zasada Visy jest sformułowana
    tak, że dotyczy fałszerstw, których możnaby uniknąć poprzez zastosowanie
    karty EMV.

> [...]
    > kto zawinil - bank, jesli karta nie miala chipa, acquirer, jesli
    > terminal ich nie obslugiwal, lub sklep, jesli uzyl paska a mogl

    To zależy od sytuacji. Część terminali jest własnością sklepów, a część
    (pewnie większa) acquirerów. Wspomnę o tym, że sklep nie może użyć paska
    jeśli jest chip - na terminalu pojawia się komunikat użyj chipa (jest
    odpowiedni zapis na pasku).

  • 14. Data: 2004-05-11 16:11:45
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "rsa127" <r...@n...gazeta.pl> writes:

    > Nie jestem na 100% pewien co masz na myśli. Zasada Visy jest sformułowana
    > tak, że dotyczy fałszerstw, których możnaby uniknąć poprzez zastosowanie
    > karty EMV.

    Wlasnie to mialem na mysli.

> [...]
    > (pewnie większa) acquirerów. Wspomnę o tym, że sklep nie może użyć paska
    > jeśli jest chip - na terminalu pojawia się komunikat użyj chipa (jest

    Nie zawsze tak jest, sa terminale ktore umozliwiaja mimo ostrzezenia
    dokonanie transakcji przy uzyciu paska, lub przez wklepanie danych.
    Rozumiem, ze w takim przypadku odpowiadac ma sklep, mimo ze terminal
    moze byc wlasnoscia acquirera.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 15. Data: 2004-05-12 10:35:27
    Od: "rsa127" <r...@n...gazeta.pl>

> [...]
    > dokonanie transakcji przy uzyciu paska, lub przez wklepanie danych.
    > Rozumiem, ze w takim przypadku odpowiadac ma sklep, mimo ze terminal

    Jeżeli terminal umożliwi dokonanie transakcji z paska to znaczy, że terminal
    nie został skonfigurowany prawidłowo. Wina leży zatem po stronie aquirera. O
    ile wiem zgodnie z wymaganiami Visa/MC jeśli na pasku jest informacja, że
    jest to karta chipowa to terminalowi nie wolno zrealizować transakcji z
    paska.

  • 16. Data: 2004-05-12 22:33:38
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "rsa127" <r...@n...gazeta.pl> writes:

> [...]
    > ile wiem zgodnie z wymaganiami Visa/MC jeśli na pasku jest informacja, że
    > jest to karta chipowa to terminalowi nie wolno zrealizować transakcji z

    W kazdym razie sa terminale ktore celowo sa skonfigurowane w taki
    sposob, by uzywajac karty hybrydowej mozna bylo przeprowadzic
    transakcje korzystajac z paska (terminal wypluwa stosowny komunikat,
    ale mozna go przekonac). Czy to jest prawidlowe, to juz nie wiem, nie
    jest to kwestia techniczna.

    Byc moze w przyszlosci tak nie bedzie, nie wiem. Powodow takiej
    konfiguracji moze byc kilka.
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 17. Data: 2004-05-13 15:24:01
    Od: "quba" <n...@p...pl>

    Witam!
    Mam pytanko jaka jest rożnica między tymi dwoma kartami i do kiedy muszą być
    wymienione przez banki
    Pozdrawiam
    quba

  • 18. Data: 2004-05-14 07:57:48
    Od: "rsa127" <r...@n...gazeta.pl>

    "quba" <n...@p...pl> wrote in message news:40a393a6@news.home.net.pl...
    > Witam!
    > Mam pytanko jaka jest rożnica między tymi dwoma kartami i do kiedy muszą
> [...]

    Rozumiem, że chodzi o różnicę między kartą z paskiem, a kartą z chipem i
    paskiem? Zastosowanie chipa powoduje, że karta jest dużo bezpieczniejsza,
    nie ma praktycznie możliwości jej sklonowania (skimming dla paska). Bank
    może też zaoferować dodatkowe usługi np. program lojalnościowy.
    Zgodnie z wytycznymi Visa/MC od 1 stycznia odpowiedzialność za fałszerstwa
    przechodzi na banki jeśli nie wdrożą technologii chipowej. Jednakże nie ma
    stricte obowiązku wymiany kart.