  • 1. Data: 2009-10-11 07:05:40
    Temat: Zapis w banku na wypadek śmierci.
    Od: "azot" <a...@g...pl>

    Do jakiej wysokości zapis w banku mogę zrobić na rzecz innej osoby na
    wypadek śmierci. Wiem, ze przy wykonywaniu takiego zapisu w banku jest
    zawsze pytanie o zapisy dokonane na rzecz tej osoby w innym banku. Co na to
    prawo bankowe i fiskus?

    azot

  • 2. Data: 2009-10-11 07:40:46
    Temat: Re: Zapis w banku na wypadek śmierci.
    Od: z...@o...pl

> [...]
    > wypadek śmierci. Wiem, ze przy wykonywaniu takiego zapisu w banku jest
    > zawsze pytanie o zapisy dokonane na rzecz tej osoby w innym banku.

    państwo polskie jest chciwe niemoralne i żarłoczne a do tego
    bezinteresownie złośliwe przy stanowieniu prawa.

    rozważ następujące alternatywy:

    współwłasność rachunku
    pełnomocnictwo ogólne do rachunku
    pełnomocnictwo do karty bankomatowej

    chodzi mi o to aby po ewentualnej śmierci właściciela rachunku wskazana
    osoba mogła wypłacić pieniądze bez pokazywania aktu zgonu właściciela

  • 3. Data: 2009-10-11 09:02:50
    Od: BK <b...@g...com>

    On 11 Paź, 09:40, z...@o...pl wrote:

    > państwo polskie jest chciwe niemoralne i żarłoczne a do tego
    > bezinteresownie złośliwe przy stanowieniu prawa.

    A co do tego ma niemoralnosc czy chciwosc Panstwa?

    > rozważ następujące alternatywy:
    >
    > współwłasność rachunku
    > pełnomocnictwo ogólne do rachunku
    > pełnomocnictwo do karty bankomatowej

    Rozwaz, ze to sie sprawdzi jedynie w przypadku braku konfliktu o
    spadek.

    > chodzi mi o to aby po ewentualnej śmierci właściciela rachunku wskazana
    > osoba mogła wypłacić pieniądze bez pokazywania aktu zgonu właściciela

    IMO przepisy o "Zapisie na wypadek smierci" to bardzo udana instytucja
    [moze wymaga z jednej poprawki]. Posiadacz rachunku umiera - a ja bez
    czekania na rozwiazanie kwestii spadkowych moge pobrac srodki z konta.

  • 4. Data: 2009-10-11 09:35:09
    Od: z...@o...pl

    > Rozwaz, ze to sie sprawdzi jedynie w przypadku braku konfliktu o
    > spadek.

    można poprosić o uzasadnienie?

    jeśli jestem właścicielem to zgodnie ze swoją wolą ustanawiam
    sobie współwłaściciela do rachunku (inne osoby nawet nie muszą
    a zgodnie z prawem bankowym nie mogą przypadkowo dowiedzieć bez
    mojej zgody że właśnie tę osobę zaprosiłem do banku na wspólne
    podpisanie umowy).

    po mojej śmierci współwłaściciel/pełnomocnik/użytkownik karty
    wypłaci kasę i może mieć daleko w ... czyjeś pretensje spadkowe

    czy coś pominąłem albo czegoś nie uwzględniłem? jaki błąd popełniam?

  • 5. Data: 2009-10-11 09:45:40
    Od: "ikarek" <l...@p...spamerzy.to.brudasy.onet.pl>

    Użytkownik "azot" <a...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > wypadek śmierci. Wiem, ze przy wykonywaniu takiego zapisu w banku jest
    > zawsze pytanie o zapisy dokonane na rzecz tej osoby w innym banku. Co na

    Z tego co pamiętam, kwota zapisu na wypadek śmierci nie wlicza
    się do spadku (a więc można tą drogą legalnie uposażyć np. wnuka,
    który nie dziedziczy jeśli jest żona/dzieci). Jest ograniczenie max
    kwoty oraz, jeśli kwota jest większa niż zwolniona od podatku,
    to zgodę musi wyrazić urząd skarbowy. W pewnych sytuacjach
    może to stanowić problem :)

    Z kolei pełnomocnictwo wygasa w chwili śmierci (oczywiście faktem
    śmierci można się nie chwalić w banku); współwłasność nie ma tej
    wady, ale jak słusznie napisał BK, działa to bezboleśnie, o ile nie ma
    sporu o spadek. Bo wtedy jest normalny podział spadku oraz np.
    kwestia "nadużytego" pełnomocnictwa wyjdzie na jaw.

    Tak więc musisz to przemyśleć i wybrać najlepsze wyjście. Najlepiej
    dopytaj się u prawnika.

  • 6. Data: 2009-10-11 09:57:34
    Od: z...@o...pl

    > współwłasność (...) działa to bezboleśnie,
    > o ile nie ma sporu o spadek.
    > Bo wtedy jest normalny podział spadku oraz np.
    > kwestia "nadużytego" pełnomocnictwa wyjdzie na jaw.

    rozumiem problem nadużytego pełnomocnictwa
    nie rozumiem w czym widzicie problem przy współwłasności.

    owszem, jeśli mocodawca umarł, to ja nie jestem już jego
    pełnomocnikiem, czyli jestem złodziejem (dobrze wnioskuję?)

    ale jeśli jestem współwłaścicielem, to mogę bez obecności
    drugiej osoby zadysponować całością sumy na rachunku. no to
    sobie zadysponowałem i wypłaciłem i co mi kto zrobi za to?

    gdzie widzicie złamanie prawa albo miejsce na inny problem?

  • 7. Data: 2009-10-11 10:01:15
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    z...@o...pl writes:

> [...]
    > sobie zadysponowałem i wypłaciłem i co mi kto zrobi za to?
    >
    > gdzie widzicie złamanie prawa albo miejsce na inny problem?

    Hehe. Już się kiedyś pytałem chyba:

    Czyje są pieniądze na koncie wspólnym i czy jeśli wpłaci osoba A i
    podejmie osoba B, to dokonała się darowizna od A do B?

    MJ

  • 8. Data: 2009-10-11 10:11:12
    Od: z...@o...pl

    > Hehe. Już się kiedyś pytałem chyba:
    >
    > Czyje są pieniądze na koncie wspólnym i czy jeśli wpłaci osoba A i
    > podejmie osoba B, to dokonała się darowizna od A do B?

    a jaka jest (zdaniem kolegi oczywiście) poprawna odpowiedź?
    i jakie przykre skutki ta odpowiedź implikuje?
    Domyślam się że skutki w podatku od spadków i darowizm...

  • 9. Data: 2009-10-11 10:20:59
    Od: "ikarek" <l...@p...spamerzy.to.brudasy.onet.pl>

    Użytkownik <z...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > sobie zadysponowałem i wypłaciłem i co mi kto zrobi za to?
    >
    > gdzie widzicie złamanie prawa albo miejsce na inny problem?

    Nie jestem fachowcem od tych spraw, ale widzę tu wielkie pole
    do sporu między współwłaścicielem rachunku, a uprawnionymi
    do spadku po drugim, zmarłym współwłaścicielu.

    Bo niewątpliwie na rachunku jest majątek zmarłego, który wchodzi
    do spadku. Więc można się spodziewać co najmniej prób ustalenia,
    "ile tego było" (kto ile wpłacił, itd.) - moim zdaniem jest to materiał
    na potencjalny spór w sądzie.

  • 10. Data: 2009-10-11 10:21:16
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    z...@o...pl writes:

    > a jaka jest (zdaniem kolegi oczywiście) poprawna odpowiedź?

    Nie mam pojęcia.

    > i jakie przykre skutki ta odpowiedź implikuje?
    > Domyślam się że skutki w podatku od spadków i darowizm...

    Bardzo być może, właśnie się obawiam, a odpowiedzi nie znam.

    MJ