  • 1. Data: 2002-12-10 11:18:52
    Temat: Toker - jak to działa?
    Od: t...@p...onet.pl

    Może ktoś wyjaśni jak technicznie działa toker. Konkretnie chodzi mi o toker
    LUKASa. Czy w tokerze jest zegar zsynchronizowany z zegarem w banku. Będę
    wdzięczny za wszystkie informacje. Tensor1.

  • 2. Data: 2002-12-10 11:25:10
    Temat: Re: Toker - jak to działa?
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    <t...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    > LUKASa. Czy w tokerze jest zegar zsynchronizowany z zegarem w banku. Będę
    > wdzięczny za wszystkie informacje. Tensor1.

    jeśli chodzi ci o token to:

    Urządzenie to przypomina kalkulator, i można nawet uznać że nim jest bo
    rzeczywiście pokazuje wyłącznie liczby, które samo sobie wylicza.
    Kiedy klient łączy się z kontem bankowym zmuszony jest podać login, hasło
    oraz liczbę którą wyświetli token po wprowadzeniu do niego za pomocą
    wbudowanej klawiatury PIN'u (numer zabezpieczający token przed niepowołanym
    dostępem innych osób poza właścicielem konta). Dopiero wtedy system bankowy
    po sprawdzeniu zgodności wszystkich podanych danych wpuści nas do
    'elektronicznego konta'.
    Jak działa token? Otóż zanim bank wyda klientowi owe urządzenie, instaluje w
    nim klucze kryptograficzne na podstawnie, których po uruchomieniu tokena
    będą generowane specjalne ciągi cyfr. Bardzo często token ma też w sobie
    zegar zsynchronizowany bardzo dokładnie z czasem na serwerze banku. Ponieważ
    system bankowy zna z góry owe wbudowane klucze kryptograficzne i aktualny
    czas, jest też w stanie stwierdzić, jakie liczby wygeneruje token. Ale
    pewnie wiele osób zapyta, ale skąd bank wie, że to akurat ten token, skoro
    może ich mieć masa użytkowników? Otóż identyfikacja tokena następuje po
    podaniu loginu i hasła do konta bankowego i stąd system bankowy wie, że to
    właśnie ten użytkownik z tym tokenem - wtedy też może sprawdzić czy numer
    wpisany przez użytkownika w pole formularza rzeczywiście odpowiada temu, co
    token miał wygenerować. Logicznie myśląc okazuje się, że token jest
    przyporządkowany do danego użytkownika (konta) i nie można go już zastosować
    przy autoryzacji z innym kontem bankowym.
    Token używany jest także przy autoryzacji poszczególnych operacji na koncie
    bankowym. Co pewien czas (np. co minutę) generuje ciąg cyfr i gdy my
    będziemy chcieli dokonać operacji na koncie to w przeglądarce pojawi nam się
    dodatkowe pole gdzie należy wpisać aktualny ciąg cyfr z tokena. W ten sposób
    cały czas potwierdzana jest wiarygodność osoby korzystającej z konta. Token
    może być również stosowany z telefonami komórkowymi w operacjach za pomocą
    SMS i WAP.

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 3. Data: 2002-12-10 12:44:55
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > może być również stosowany z telefonami komórkowymi w operacjach za pomocą

    Bardzo dziękuje za wyjaśnienie. Problem jednak w tym, czy token musi koniecznie
    posiadać zegar zsynchronizowany z zegarem w banku; taki zegar może się
    rozsynchronizować. Formalnie można sobie wyobrazić, że zegara nie posiada. Dla
    każdego użytkownika generowany jest okresowo jego własny ciąg liczb. System
    bankowy wie jaki to jest użytkownik(po wprowadzeniu logina i hasła) i następnie
    po wprowadzeniu jednej z generowanych liczb ostatecznie akceptuje użytkownika.
    Wydaje mi sie jednak, że to jest gorsze zabezpieczenie. Jeżeli nie ma zegara to
    lepiej żeby to była jedna liczba; im więcej tym gorzej. Jak jest naprawdę. Czy
    wszystkie polskie banki oferują tokeny z wbudowanymi zegarami. Jak jest w
    LUKASIe?. Wydaje mi się, że problem jest ciekawy. Tensor1

  • 4. Data: 2002-12-10 12:52:36
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > LUKASa. Czy w tokerze jest zegar zsynchronizowany z zegarem w banku. Będę
    > wdzięczny za wszystkie informacje. Tensor1.

    Przepraszam za literówkę w nazwie. Chodzi oczywiście o token. Tensor1.

  • 5. Data: 2002-12-10 13:41:35
    Temat: Re: Token - jak to działa?
    Od: "Pete" <n...@n...com>

    t...@p...onet.pl <t...@p...onet.pl> wystukal(a) :

    Po pierwsze primo: token z lukasa nie jest zabezpieczony PINem
    po drugie primo: token z lukasa jest tu (key fob):
    http://www.rsasecurity.com/products/securid/hardware
    _token.html

    --
    Pete
    misiek at bigfoot dot com

  • 6. Data: 2002-12-10 13:56:13
    Od: "Robert" <s...@o...pl>

    In news:at4r3q$jrs$1@news.tpi.pl, Pete wrote:
> [...]
    >
    > Po pierwsze primo: token z lukasa nie jest zabezpieczony PINem
    > po drugie primo: token z lukasa jest tu (key fob):

    Ciekawy link!
    To juz wiemy, skąd się wzielo to ostatnio cytowane po polsku:

    "the user simply combines his secret PIN (something he knows) with the code
    generated by his token (something he has)"

    Tu mnie zaskoczyło:
    "RSA SecurID hardware tokens are manufactured and sealed with an integral
    lifetime battery"
    To znaczy ile niby ta bateria ma działać? 100 lat??
    Bo mój token po 2 latach ma już jakby blady wyświetlacz.

    --
    Robert

  • 7. Data: 2002-12-10 14:02:23
    Od: "Maciej Bebenek" <m...@U...TO.komorka.org>

    > Tu mnie zaskoczyło:
    > "RSA SecurID hardware tokens are manufactured and sealed with an integral
    > lifetime battery"
    > To znaczy ile niby ta bateria ma działać? 100 lat??

    Lifetime battery oznacza - do konca zycia baterii
    :-)

    M.

  • 8. Data: 2002-12-10 14:15:27
    Od: "Joker" <_...@p...onet.pl>

> [...]
    > LUKASa. Czy w tokerze jest zegar zsynchronizowany z zegarem w banku. Będę
    > wdzięczny za wszystkie informacje. Tensor1.

    Witam
    Token Lukas Bank jest synchronizowany z komputerem w banku
    za pomocą sygnałów radiowych z atomowego wzorca czasu DCF77.
    Nadajnik znajduje się w Mainflingen koło Frankfurtu nad Menem
    i wysyła zakodowane sygnały radiowe na falach ultradługich o
    częstotliwości 77.5 kHz , które są "słyszalne" w całej Europie.
    W tokenie jest zegarek kwarcowy oraz odbiornik radiowy sygnału
    DCF77. To samo znajduje się w serwerze banku. Dzięki temu oba
    zegarki wskazują dokładnie ten sam czas, który jest elementem
    algorytmu kryptograficznego (pisał o tym Plusz).
    --
    Pozdrawiam, Joker
    W moim adresie e-mail należy usunąć pierwszy znak "_" (antyspam).

  • 9. Data: 2002-12-10 14:29:18
    Od: "Robert" <s...@o...pl>

    In news:3GmJ9.102455$A9.1221131@news.chello.at, Joker wrote:
> [...]
    > zegarki wskazują dokładnie ten sam czas, który jest elementem
    > algorytmu kryptograficznego (pisał o tym Plusz).

    Ha!! Jeśli tak, to całe nasze wywody na temat rzekomej synchronizacji tokena
    Lukasa w trakcie wklepywania "łatwych" haseł są czystą fikcją...

    A czy może ktoś wie, czemu w takim razie służyły czasami wyświetlane
    komunikaty (od paru miesięcy już ich nie miałem) typu "poczekaj na następne
    wskazanie tokena i wpisz samo wskazanie jako klucz"?

    --
    Robert

  • 10. Data: 2002-12-10 14:36:40
    Od: "Robert" <s...@o...pl>

    In news:at4s7p$s7i$1@news.tpi.pl, Maciej Bebenek wrote:

    > Lifetime battery oznacza - do konca zycia baterii
    > :-)

    :)
    Też podobnie interpretowałem, z tym że raczej jako "life" całego tokena.
    Czyli bateria jest tak długo dobra, jak token. Czyli token tak długo, jak
    bateria.

    Czyli po wyczerpaniu baterii, token nadaje się do śmietnika.

    Jak to można wszystko w różnym świetle przedstawić, prawda? ;)

    --
    Robert