    From: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Taniej kredyty dla przedsiebirostw? Nowy pomysl rzadu.
    Date: 30 Apr 2002 04:12:14 +0200

    "AMRA" <a...@a...com> writes:

    > Chodzi o rozbudowę systemu poręczeń kredytowych dla przedsiębiorstw. Rząd
    > chce stworzyć jeden centralny, 16 regionalnych i co najmniej 100 lokalnych
    > funduszy gwarancyjnych.

    ... ktore beda zjadac mase publicznych pieniedzy, i nikt z zewnatrz
    nic z tego mial nie bedzie?

    > Dzięki temu firmy będą miały łatwiejszy dostęp do kredytu, bo fundusz
    > udzielając poręczenia na pożyczkę ma wymagać mniejszych zabezpieczeń niż
    > bank. Jak powiedział w styczniu w Sejmie minister gospodarki Jacek Piechota
    > rozbudowa systemu ułatwi ubieganie się o kredyt przede wszystkim małym i
    > średnim przedsiębiorstwom.

    Czyli:
    - albo banki nie maja interesu w dawaniu kredytow, i wymyslaja sztuczne
    warunki, a wszystko przez rzad, ktory jest lepszym kredytobiorca,
    - albo owe fundusze maja po prostu dawac kredyty z zalozenia
    nieodzyskiwalne.
    Zadna z tych opcji nie wydaje mi sie sensowna.

    > Według niego, taka sytuacja występuje zarówno w Stanach
    > Zjednoczonych, jak i wielu krajach Unii Europejskiej.

    Zawsze te porownania. A tak naprawde nie jest istotne, jak jest w USA
    i w Unii.

    > "Pytałem się, ich gdzie w tym jest interes, a oni odpowiadali nam, +my nie
    > mamy na tym robić biznesu"" - powiedział. "W mojej ocenie przedział 3-5
    > proc. nietrafionych poręczonych kredytów to byłby bardzo dobry poziom, nawet
    > w sytuacji działalności funduszy na zasadzie komercyjnej, a cóż dopiero w
    > przypadku działalności "non profit" nastawionej na wspieranie rozwoju
    > przedsiębiorczości" - powiedział. "W razie działalności "non profit" to
    > poziom nawet dwukrotnie wyższy byłby dopuszczalny" - dodał.

    Czyli 10% :-)
    Jest pewna roznica pomiedzy organizacja non-profit i organizacja zerujaca
    na podatnikach.

    Naturalnie takie rozwiazanie jest mocno kryminogenne - kto uwierzy,
    ze osobami "nietrafionymi" nie beda glownie krewni i przyjaciele decydentow?

    > Fundusze mają być tworzone w formule otwartej. Wspierać je mają samorządy,
    > Skarb Państwa, ale także firmy prywatne i banki.

    Skarb Panstwa i samorzady -> podatnicy. Tylko dlaczego maja to robic
    przymusowo?

    > Właśnie na zaangażowanie
    > się banków mocno liczy Bartkiewicz.

    Ja bym na to nie liczyl.

    > "To jest sposób, by ich aktywa były
    > bezpieczne.

    Taaak. Bo udziela (posrednio) wiecej nieodzyskiwalnych kredytow.

    > "Także w innych regionach prowadzone są rozmowy z bankami" - dodał. Jednak
    > nic z tego nie wyjdzie, jeżeli w system poza prywatnymi podmiotami i
    > samorządami nie zaangażuje się Skarb Państwa. "Musi on pomóc w
    > skapitalizowaniu systemu, bo system nie może powstać z niczego" - powiedział
    > Bartkiewicz.

    A podobno jest dziura budzetowa i rzad pieniedzy nie ma.

    Tyle ze rzad to pieniedzy nie ma na np. sluzbe zdrowia i nauczycieli,
    tj. tych, dzieki ktorym spoleczenstwo jest zdrowe w sensie fizycznym
    i duchowym. Na wywalanie pieniedzy w bloto kasa zawsze sie znajdzie :-(

    > I czy Józiu, który dostał gwarancje od funduszu na rozkręcenie warsztatu,
    > wyda je jutro na zakup nowego samochodu, czy maszyny do swojego
    > przedsiębiorstwa" - obrazowo wyjaśnił Szejnfeld. Według niego, zarządzający
    > takim małym funduszem będą wiedzieli, czy ten Józio dobrze wykorzysta
    > kredyt.

    ... i czy ta maszyna bedzie kosztowac tyle, ze Joziowi zostanie jeszcze
    tak na oko z 10%.

    Nie mam nic przeciwko funduszom, ale do j*ch* nie za pieniadze podatnikow!
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator