    From: "Ope" <a...@a...co.uk>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Spread w umowe o kredyt walutowy?
    Date: Thu, 31 Jul 2008 21:18:17 +0200

    "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> wrote in message
    news:m363qmm1ot.fsf@maximus.localdomain...

    > Oba sformulowania maja identyczne znaczenie, drugie jest nieco
    > bardziej scisle. Problemem nie jest waluta kredytu (ktora jest CHF),
    > a regulamin (= czesc umowy) wymagajacy splat w zlotowkach, albo
    > wlasnie ten "brak kasy walutowej".

    Ok. Moge sie mylic, ale przeczytalem gdzies takie zestawienie:
    1) kredyt w CHF = pozyczam od banku 100 000 CHF i mam dlug w CHF
    2) kredyt denominowany = pozyczam od banku 200 000 PLN, ktore zostanie
    wyrazone jako 100 000 CHF, gdzie bank dokonuje zapisania dlugu w walucie,
    ktora mi sprzedaje po swoim kursie (zalozylem 1 CHF = 2 PLN, zeby ladniej
    wygladalo), a nastepnie ja splacam zadluzenie w PLN, ktore jest wyrazone
    zapisem w CHF.

    I to co banki nagminnie praktykuja to "kredyt w CHF" w reklamie, natomiast
    ksztalt umowy jest jak w opcji nr 2. Moglem uzyc niefachowych sformulowan
    (chetnie zobacze rzetelniejszy opis) i pomieszac fakty. Jest tak, czy zle
    przeczytalem?

    > Bank nie powinien miec odebranej mozliwosci zarabiania na spreadzie,
    > ale klient powinien miec mozliwosc splaty gotowka w walucie kredytu.

    Na spreadzie niech sobie zarabia, ale koszt kredytu powinien byc okreslony z
    gory i uzalezniony od obiektywnych (czyt. niezaleznych od konkretnego banku)
    parametrow, czyli m.in. stopy WIBOR, LIBOR oraz kurs NBP.

    pozdr