  • 171. Data: 2016-12-01 11:11:22
    Temat: Re: Sąd unieważnia kredyt frankowicza
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2016-12-01, greg <null> wrote:

    [...]

    > To też bajka PRowa po fakcie, czy fake?
    >
    > https://www.bankowebezprawie.pl/wp-content/uploads/2
    016/11/Pietraszkiewicz-do-BZWBK-2005.jpg

    > skrót:
    > http://tiny.pl/gc8wj
    >
    > Ty i Wojciech jesteście "niereformowalni" :-), ale może inni czytają i
    > wyciągną własne wnioski.

    "Gilowska: Ograniczenia w kredytach walutowych niekorzystne dla Polaków
    [...]

    Ograniczenia w udzielaniu hipotecznych kredytów walutowych przez banki
    trochę pogorszą sytuację obywateli i są projektem dyskusyjnym - uważa
    wicepremier i minister finansów Zyta Gilowska.

    [...]

    Dodała, że obywatele "wprawdzie zdaniem niektórych lekkomyślnie trochę
    korzystali z kredytów denominowanych w walutach obcych". "Ale moim
    zdaniem obywatele są dorośli i mają prawo do pewnej dozy lekkomyślności
    w podejmowaniu decyzji" - powiedziała. Zaznaczyła, że ograniczenia
    nie pogorszą sytuacji banków."

    http://old.pis.org.pl/article.php?id=4415

    "Komunikat KP PiS dotyczący zalecenia Komisji Nadzoru Bankowego

    [...]

    4. Podstawowe uzasadnienie Komisji Nadzoru Bankowego ,,Rekomendacji S"
    powołujące się na ogromne ryzyko związane przede wszystkim z nagłymi
    spadkami wartości walut, możliwością znacznego podniesienia stóp
    procentowych przez zagraniczne banki centralne, a także na możliwy
    znaczny spadek wartości złotówki, nie znajduje potwierdzenia w danych
    makroekonomicznych. Oczywiście nie możemy nie dostrzegać tego ryzyka,
    ale jeśli weźmiemy pod uwagę ciągły wzrost gospodarczy naszego kraju,
    niską inflację i umacniającą się złotówkę, to obawy Komisji Nadzoru
    Bankowego nie znajdują potwierdzenia w faktach."

    "Dlaczego ograniczenia na rynku kredytów są szkodliwe"
    http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/dl
    aczego;ograniczenia;na;rynku;kredytow;sa;szkodliwe,5
    7,0,162361.html

    "Nagle, w maju 2006 roku, na rynku opinii pojawiły się istotne raporty
    znanych think tanków, z założenia organizacji badawczych, analizujących
    sprawy publiczne i finansujących się z darowizn. Najbardziej wyważone
    stanowisko zajął związany z gdańskimi liberałami (Donaldem Tuskiem)
    Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową (IBnGR). Jednak po wskazaniu
    ryzyk związanych z długoletnimi kredytami hipotecznymi w obcej walucie,
    autorzy stwierdzili: "W świetle znacznie lepszej jakości portfela
    kredytów walutowych, zaciąganych przez gospodarstwa domowe na cele
    mieszkaniowe, wprowadzenie ograniczeń w udzielaniu tych kredytów,
    nie znajduje ekonomicznego uzasadnienia. (...) Ciągły wzrost udziału
    kredytów walutowych (...) prowadzi ponadto do poprawy jakości całego
    portfela kredytowego banków". Źródło: "Skutki wprowadzenia ograniczeń
    w zakresie udzielania walutowych kredytów mieszkaniowych dla ludności"
    - Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk, maj 2006.

    http://globalizacja.org/download/raport_ibngr.pdf

    Plus całość dyskusji w debacie publicznej, z której widać, że ostrzeżenia
    były i że ludzie/media/politycy mieli je w pompie i DOMAGALI się kredytów
    walutowych:

    https://www.knf.gov.pl/Images/przypomnienie_publiczn
    ej_dyskusji_CHF_tcm75-40728.pdf

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 172. Data: 2016-12-01 11:18:03
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 30 listopada 2016 23:58:43 UTC+1 użytkownik Krzysztof Halasa napisał:
    > Zwykłe bajki PR pisane po fakcie.
    Tu kolejny
    http://biznes.gazetaprawna.pl/artykuly/857471,pomoc-
    dla-frankowiczow-banki-zawiodly-przewalutowanie-kred
    ytow-jest-guzik-warte.html
    Fragment wywiadu:
    "Ale były w Polsce i takie banki, które nie udzielały kredytów frankowych, m.in. ING,
    PKO SA i BZ WBK, którego byłem prezesem. Może nie w ogóle, ale jeśli już, to
    absolutnie wyjątkowo. W czasach, kiedy większość instytucji finansowych na masową
    skalę prowadziła agresywną frankową akcję kredytową, myśmy w WBK z pełnym rozmysłem z
    tego zrezygnowali. Co nie było łatwe, bo młodsi koledzy się buntowali. Pytali: inni
    mogą na tym zarabiać, dlaczego my nie? Tłumaczyłem, że to ryzyko, że nie chcę mieć za
    parę lat wielomiliardowych portfeli popsutych kredytów walutowych, że żadna
    prosperita nie jest wieczna. Kolejny argument załogi za frankami był taki, że klienci
    się obrażą i pójdą gdzie indziej. I zdarzali się tacy, którzy domagali się stanowczo
    udzielanych we frankach kredytów. Więc przyznaję, robiliśmy wyjątki. Wobec tych
    najzamożniejszych, których było stać na 25-proc. wkład własny. I uprzedzaliśmy ich o
    ryzyku, dawaliśmy oświadczenia do podpisania - że wiedzą, w co wchodzą, że to
    spekulacja. Presja współpracowników była wielka, zwłaszcza że inne banki wtedy bardzo
    dużo zarabiały. Na marżach, a przede wszystkim na wymianie walut.

    Teraz tłumaczenie jest takie, że klienci podpisali dwustronne umowy, a że nie są
    dziećmi, wiedzieli, w co wchodzą.

    Akurat. Pozycja klienta zawsze będzie niższa niż banku. Także wiedza klienta będzie
    mniejsza. Co gorsza w wielu przypadkach był stosowany swoisty szantaż: nie ma pani
    zdolności kredytowej w złotych, ale we frankach owszem. I nikt tych ludzi nie
    uświadamiał, a w każdym razie niewielu to robiło, że wzięcie takiego kredytu to
    sytuacja analogiczna do tej, jak gdyby otworzyli olbrzymią pozycję walutową. I wiąże
    się z równie wielkim ryzykiem. Bo jeśli ktoś np. chciał kupić dom wart wówczas 600
    tys. zł, kupował franki i zamieniał je na złotówki. A tym samym otwierał pozycję
    krótką we frankach, ale długą w złotych. Gdyby miał to zrobić u brokera, który by mu
    wytłumaczył, jakie są ryzyka wahań kursowych, to by się przeraził, puknął w głowę i
    nigdy nie wszedł w taki interes. Ale nie miał pojęcia. To był skandaliczny sposób, w
    jaki ludziom sprzedawano te kredyty. Jeszcze gorzej było przy opcjach walutowych i
    CIRS-ach (swapach walutowo-procentowych - red.)."

    > Nie porównywałbym tego jednak z kredytami hipotecznymi, to nie >ta klasa, za
    przeproszeniem, "instrumentu".
    Dokładnie to samo. "Doradcy" kłamią, mijają się z prawda, nie dopowiadają żeby tylko
    kredyt sprzedać

  • 173. Data: 2016-12-01 11:20:02
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2016-11-29, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    [...]

    > Tak w ogóle, to pamiętam, że m.in. na tej grupie i na ten temat były
    > prowadzone bardzo długie dyskusje. Wszyscy, którzy czytali wtedy grupę,
    > mieli świadomość na co się piszą.
    >
    > Trzeba przyznać, że oponenci "oprocentowania prezesa" chyba wykrakali :-)

    Nie no, przecież informacji było na tonę. Ale wiesz, jak można ugrać
    kasę, to trzeba teraz poudawać debila i owieczkę co to "ojejku jejku
    nikt mi nie powiedział, a pan sprzedawca o pięknych niebieskich
    niewinnych oczach anioła mówił >>na pewno nie wzrośnie<<".

    Dlatego mówię, że to co się odstawia to jest czysta hipokryzja
    ze strony kredytobiorców. Bo jak było dobrze, to dzielić się zyskami
    nie chcieli, a teraz apele do rządu "dajcie hajs, bo my biedni,
    oszukani".

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 174. Data: 2016-12-01 11:27:33
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2016-12-01 o 11:20, Wojciech Bancer pisze:
> [...]
    > ze strony kredytobiorców. Bo jak było dobrze, to dzielić się zyskami
    > nie chcieli, a teraz apele do rządu "dajcie hajs, bo my biedni,

    Bo klient nie jest instytucją charytatywną :-)
    Jak może zaoszczędzić to to robi;-)
    A jak jeszcze ma za sobą wyroki sądów które wytykają niegodziwości
    banków... to normalnie korzysta z prawa jak każda inna instytucja
    niecharytatywna.

    Przyznaj że skorzystałbyś z 50/50 co oferowała PO :-)

  • 175. Data: 2016-12-01 12:41:48
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2016-11-29, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    [...]

    > Pisalem o jakis 20%? Bo teraz nie moge skojarzyc co masz na mysli.
    > Niemniej cały czas uciekasz od odpowiedzi - jeżeli ryzyko jest 1% ale
    > zabija pacjenta to nalezy go poiformowac czy nie?

    Podałeś przykład 180 - 220, to jest ~20%. Poinformować, tak (papierki były).
    Drzeć szaty, robić wykłady i wielogodzinne prezentacje -- nie, a chyba tylko
    to by Cię usatysfakcjonowało.

    Informowany o ryzyku kursowym byłeś.

    > No to tak trzeba było klientom powiedziec - panie na dzisiaj to wszystko
    > wyglada pieknie, ale panie, to ze my bankiery to nic nie znaczy - my nic
    > nie wiemy.
    > A nie gadac, ze wiemy, ze bedzie super hiper i tylko brac!

    Demagogia.

    > No tak, jak ktos ma bo ma albo wiecje pracuje to mozna go lac.
    > Popłyniecie jest tu, ze ludzie maja 1,5 x tyle do splaty co wzieli, ze maja

    Wszyscy mają 1,5 raza tyle do spłaty co wzięli, licząc odsetki.

    > niesprzedawalne mieszkania i ze moze byc jeszcze gorzej.
    > I ze na to sie nie pisali.

    A co jeszcze Ci trzeba wyjaśnić pod pojęciem "ryzyko kredytowe"?
    Że jak Ci w wypadku tramwajowym utnie rękę (odpukać), to też nikt
    za Ciebie nie spłaci kredytu i wiedziałeś na co się piszesz?
    Czy to też dla Ciebie niewiadoma?

    Coraz większe wrażenie mam, że masz pretensje nie do banków, ale do
    systemu edukacji.

    > Brak odpowiedzialnosc a zostac namowionym przez kłamstwa przedstawiciela
    > banku to sa dwie rózne sprawy.

    Podkreślmy to dobitnie: klienci CHCIELI te kredyty i nie trzeba było ich
    długo namawiać.

    > Nie słyszalem, zeby frankowicze nie chcieli wziac odpowiedzialnosci za
    > swoje kredyty i dostac domów za darmo. Oni chca spłacic zgodnie z zasadami
    > na ktorych wzieli kredyt.

    I spłacają.

    rtykuly/837570,wada
    go.html

    > Ehh...
    > Mechanik wyklepał, wcisnał kit i sprzedał - pomimo tego ze klient widział
    > co brał to jednak mechanik-sprzedawca odpowiada.

    Nie. JEŚLI klient podpisze w umowie, że jest świadom wady, to odpowiada klient.

    > A bank? Wyklepał, wcisnał, potem sie okazało, ze wciskał kit, dodatkowo
    > przedstawiał siebie jako specjaliste ktory wie co mowi a teraz okazuje sie,
    > ze nie ma zielonego pojecia ale za wady nie odpowiada...

    Jeśli klient podpisze, że jest świadom ryzyka kursowego, to odpowiada klient.

    > Bingo... Klienta mozna miec w dupie. Kolejne ładne podsumowanie.

    Demagogia + wciskanie mi w usta czegoś czego nie powiedziałem.
    Nie schodź proszę na poziom "homo soviecticus" w rodzaju "z".
    Rozmawiamy o konkretnej odpowiedzialności prawnej, która wynika
    z przepisów.

    > Mowisz jak sprzedawca z providenta...
    > Oni tez maksymalizuja zyski...

    Sprzedawca W _____>>>>>>> KAŻDEJ <<<<<<<____ firmie maksymalizuje \
    zyski! To jest ich zadanie, ich praca!

    > A tutaj kreatywne wyliczenia sprawiły ze nagle klientom rosła zdolnosc

    Sami chcieli. Jest na to wystarczająco dużo dowodów i informacji
    w sieci.

    [...]

    > To moze na poczatek zacznijmy od tego, zeby nie przewazac szali w druga
    > strone i przestac opowiadac klientowi bujdy o ktorych nie ma sie zielonego
    > pojecia.

    Na początek to proponowałbym wdrożyć zachowanie dorosłe i racjonalne i podchodzić
    z ostrożnością do zapewnień strony która ma konkretny interes w tym żebyś daną
    czynność wykonał. Zrobiłem ten wysiłek i przeszukałem archiwum informacji z tamtego
    czasu - dało się doczytać o ryzyku walutowym *JAK KTOŚ CHCIAŁ RZETELNE* podejść
    do sprawy.

    > Cały czas piszesz, ze negatywnych scenariuszy nie dało się przewidziec.
    > Ale pretensji o to, ze budowano tylko scenariusze pozytywne - nei masz.
    > Dziwne.

    A Ty zakładasz, że jak wyjdziesz z domu to przejedzie Cię tramwaj, za miesiąc
    zbankrutujesz, za pół roku zbankrutuje Ci kraj, a za 10 lat wybuchnie III Wojna
    Światowa?

    Idąc do banku po kredyt *zakładasz się*, że Twoja sytuacja w ciągu najbliższych
    X lat _będzie_ się poprawiać, lub nie ulegać pogorszeniu. Jak to nazwiesz jak
    nie podejściem optymistycznym?

    Chcesz mieć podejście pesymisty, to siedź na garnku u mamusi, albo wynajmuj
    i nie korzystaj z kredytów. Żadnych.

    > A niewatpliwie tego banki nas nauczyły zeby przestac traktowac je jako
    > instytucje zaufania publicznego.

    Do momentu kolejnej bańki. Nie łudź się, że taka sytuacja się nie powtórzy.

    > Obecnie wieksze zaufanie mam do pani z samu lub do fryzjera.
    > Ba, nawet nie wiem czy do mechanika nei mam wiekszego.
    > Ale czy tak powinno byc? Nie sadze.

    Ja do wszystkich mam podobne podejście. Oczekuje profesjonalnej usługi,
    nie oczekuję myślenia "za mnie". A jak czegoś nie wiem, to się dopytam,
    dam sobie czas na przemyślenie itp.

    > Dla mnie nie ma to zadnego znaczenia.

    Ale dla sądu ma. Sądy badają stan faktyczny.

    > Liczy sie rysowany obraz a nie uzyte słówko dla celów procesowych.

    Jak Ty funkcjonujesz w dzisiejszym świecie to ja nie wiem.

    > Jak rozmawiam ze sprzedawca i mam uwazac na jego kazde słowo to juz 90%
    > spoleczenstwa jest przegranych w kontakcie z wyszkolonym kłamca.

    Oczywiście. To teraz poczytaj sobie jakie rzeczy odstawiają w sklepach
    spożywczych żebyś kupił właściwe produkty. Serio, Twoja (wybacz określenie)
    naiwność jest niepokojąca.

    > Przyznaje - ja nie mam zielonego pojecia o czym ty piszesz.
    > Sprzedajac bank bawi sie w doradce,

    Złe założenia na stacie, to i reszta wywodu nielogiczna.
    Doradzamy na moment XY, a nie na każdą minutę w przestrzeni 30 lat.
    Na tamten czas decyzja była dobra, co chcesz więcej?

    > Nie, domagam sie reakcji.
    > Jeżeli obeicywało się klientowi, ze franki beda wzglednie trzymac kurs, po
    > czym kurs zaczyna rosnac, złotówka sie osłabia to uwazam, ze przy produkcie
    > 30 letniego zakładu na franku nalezy z klientem porozmawiac jeszcze raz.
    > Zwłaszcza ze za pierwszym razem zrobiło się go w bambuko.

    A ja mam inne zdanie. Impas, w tym temacie nie dojdziemy do porozumienia.
    Ty uważasz, że klient to debil, którego należy przez całe życie prowadzić
    za rączkę, a ja uważam że człowiek jest istotą inteligentną, świadomą
    i nawet jak popełnia błędy, to ma szansę z nich się uczyć.

    > Zanim odpowiem, chciałbym sie upewnic: rozumeim, ze twoim zdaniem to co
    > zaczeto mowic o kredytach na taka skale czyli to ze nalezy zadłużac sie w
    > walucie w ktorej sie zarabia to sa bzdury?

    Nie "zaczęto" tylko powtarzano bardzo często. I nie są to bzdury,
    tylko jest to jedna z zasad pomagających zmniejszyć ryzyko przy spłacie.
    Są też inne dobre rady w stylu "nie zadłużaj się", tych też nie uważam
    za bzdurę. Ale jak to bywa z radami nie są elastyczne i nie są dopasowane
    do każdej osoby i każdego czasu.

    > Absolutnie sie nie mieszam.
    > Przekaz był jasny i klarowny. Franki to no brainer.

    Ty tak to odbierałeś, ja wtedy odbierałem inne przekazy.

    > Ale znam tez szkolenia sprzedawców ,tkroych pewnych regułem uczy sie co do
    > słowa własnie po to, zeby z jednej strony klienta okłamac, z drugiej zeby
    > nie dało sie przyczepic.

    A ja wiem że jak się ktoś do czegoś chce przekonać, to też to tak działa.
    Jest to znany mechanizm psychologiczny i widać że trafiałeś na takich
    sprzedawców i byłeś na to podatny, bo sam podświadomie tego chciałeś.

    > Skoro ktos mowi, ze cos wie, to zkaładac ze nic nie wie.

    Ktoś mówił "prawie". I skończmy już to, bo póki co Ty opowiadasz
    o swoich wrażeniach (które są subiektywne) a ja o czystych słowach,
    czyli faktach. Nie dojdziemy tu do konsensusu jak sądzę.

    Jedyne co Ci mogę poradzić, to mniej naiwności, bo te same podejście
    jest literalnie wszędzie. I nie piszę tego złośliwie.

    > Frankowicze spojrzeli własnie z nadzieja w przyszłosc - maja jakis
    > wirtualny dług trudny do oszacowania i zalezny nie wiadomo od czego. Juz
    > iwdze ich ekscytacje.

    "Ojejku jejku. nie wiedziałem że jak pociupciam i się nie zabezpieczę,
    to zrobi się dziecko i będę musiał alimenty płacić, buhuhu, ja chciałem
    tylko pociupciać i nie przejmować się konsekwencjami. Przecież wyjąłem
    przed". -- Twoje tłumaczenie wyżej jest na podobnym poziomie. ON TEŻ
    nie wiedział. :P

    Serio, nikogo nie nauczysz wyobraźni "easy way", bo jak mu się upiecze
    raz i drugi, to zacznie szczęście brać za pewnik.

    > Zapewne dokładnie taki kredyt mieszkaniowy chcieli podpisac...

    Jak chcesz spać spokojnie, to nie bierz kredytu. ŻADNEGO.
    Złotowe kredyty też się mogą posypać.

    > Tacy pewnie tez sa.

    Ale to jest promil i to nie ten najgłośniej krzyczący promil.

    > No to nie widze problemu.

    Ty w ogóle masz prostą wizję świata i problemów nie widzisz i ciągle się dziwisz :D

    > Zabezpieczenia ryzyka kursowego - to chodzi o te franki co to ich w
    > bilansach niektorych banków znaleźc nie mozna?

    Nie muszą być to fizyczne franki. Muszą być papiery zabezpieczające.
    Tak, o te zabezpieczenia i papiery chodzi.

    > Od razu zakładasz ze Panstwo to spieprzy? Skąd taki pesymizm u Ciebie? ;-)

    Doświadczenie życiowe. Państwo nie spieprzy, państwo zrobi dobrze obywatelom,
    a banki uzyskają odszkodowanie od państwa w wyrokach sądów, czy to polskich,
    czy europejskich. A za to już my zapłacimy. I do tego właśnie zmierzają
    frankowcy.

    Tak jak było z powodziami w niektórych rejonach kraju. "ojejku jejku, nigdy
    tu nie padało, panie nie ubezpieczyłem od powodzi i teraz nie mam za co żyć"
    I podatnik zapłacił. Mamy jeszcze sporo homo soviecticusów.

    > A przyjmiesz zakład, ze przez najblizsze 20lat nie bedzie wiboru powyzej
    > 10%?

    Ale ja taki zakład już przyjąłem. Wziąłem kredyt hipoteczny w PLN.
    Chętnie wziąłbym walutowy, bo uwazam że teraz są świetne warunki na to,
    ale przez obecny jazgot tego się nie da w ogóle zrobić.

    [...]

    > To dlaczego ciągle słysze ze kredyt brac w walucie w ktorej sie zarabia,
    > skoro, jak twierdzisz, nie ma to zadnego znaczenia, bo i tu i tu własciwie
    > jest to wrozenie z fusów?

    Nie twierdziłem, że to NIE MA żadnego znaczenia. Twierdziłem, że to jest
    tylko jeden z czynników. Uprzejmie proszę, nie manipuluj. Nie wiem, czemu
    Ciągle to słyszysz. Pewnie kwestia środowiska w jakim się obracasz.

    > I dlaczego w koncu praktycznie ograniczono do 0 kredyty frankowe?

    Nie mam pojęcia. Sam chętnie bym wziął we frankach. Ty nie? Wierzysz,
    że frank będzie dla odmiany po 8 zł?

    > Nie rozumiem, o co pytasz.
    > Ja?

    Tak, Ty. Ty byłeś zainteresowany.

    > Stawiajac sie w roli typowego klienta - kupujac mieszkanie masz tyle spraw
    > na głowie, ze jak ci fachowiec mowi, ze trzeba zrobic instalacje tak i tak,
    > to robisz, ewentualnie zapytasz, drugiego trzeciego fachowca, jak murarz
    > mowi ze tak i tak to również. Nie robisz ani budowlanki, ani szkoły
    > elektrycznej ani bankowej zeby sie z kazdego tematu zdoktoryzowac.

    Tak, tak. Tłumaczenia. Kupując samochód też tak robisz, że nie sprawdzasz
    nic, tylko "hurrrra mam auto"?

    > Widziałes jak wygladaja umowy?

    Tak, mam taką też podpisaną.

    > Kazda rzecz w nich zawarta chcesz sprawdzic jako laik?

    Tak, nie sprawia mi to problemów. Tobie sprawia?
    Umowy bierze się do domu i czyta na spokojnie, zwłaszcza
    jak w grę wchodzi kwota znacząca w stosunku do dochodów
    rocznych. Wtedy na bank należy założyć, że wszystkie
    najdrobniejsze rzeczy będą i powinny być w umowie zawarte.

    > Chociaz sam przyzxnajesz, ze to własciwie wrozenie w fusów...

    To Ty prezentujesz pogląd że bank = specjalista = wie wszystko.
    Ja od początku, konsekwentnie powtarzałem że przyszłości nie zna
    nikt.

    [...]

    > Czyli reasumuja - kłopotu własciwie nie ma.
    > Co własciwie przewija sie w kilku miejscahc naszej rozmowy.

    I moim punktem jest: dostrzegli że mogą coś ugrać, to grają.
    I robią się na owieczki.

    > Tylko ci głupi frankowicze bez sensu chca przewalutowac.
    > To moze warto byłoby im wytłumaczyc, ze to bez sensu?
    >:)

    Nie zajmuję edukacją szkolną. A frankowicze wg mnie grają na
    ugranie kasy od podatników i o tym konsekwentnie mówię.
    To Ty z nich robisz ciemnych, nieuświadomionych życiowo
    debili.

    > Ale co chcesz przedstawic, skoro mineło moze 30% czasu spłaty?

    No przdstaw jak im do tej pory "ciężko" (w porównaniu do złotowych).
    Przesłałem linki do wyliczeń w 1 poście, to olałeś.

    > Nigdy nie słyszałem takich oczekiwań.
    > Wszystkie rozmowy opierały się o to ze to banki maja zapłacic.

    Zmuszenie kogokolwiek ustawą do czegoś "wstecz" oznacza
    pozwy o odszkodowanie z adresatem "skarb państwa", czy Ty
    sobie z tego zdajesz z tego sprawę? Jak myślisz skąd się
    przy projektach ustaw te wszystkie wyliczenia wzięły
    i informacja o koszcie dla budzętu państwa?

    > W tamtym okresie widac nie mogły, skoro był wysoki wibor i zdolnosc
    > wychodziła taka jaka wychodziła.
    > Troche kreatywnej ksiegowosci i nagle klient dostawał 30% wiecej tyle tylko
    > ze w produkcie ktorego skutki mogła opisać tylko wrozka Pelagia.

    I jak widać (w innym poście podałem linki) wszystkim to pasowało. :P
    A nawet politycy brali w obronę "dorosłych" kredytobiorców.

    > Dra bo chca miec swiety spokój...? Dziwisz sie? Zrozumieli ze zostali
    > wmanewrowani w gre na ktora sie nie pisali, warunki gry dosc mocno sie
    > zmieniły i nagle wyszło, ze wynik o ktorym byli zapewniani ma sie nijka do
    > rzeczywistosci.

    No to jest wyjście: bankructwo. Ten mechanizm właśnie po to jest.

    > Oby nie, bo to mogłoby oznaczac bardzo nieprzyjemne wydarzenia.

    Ale już taki był. To nie jest Sci-Fi. :)
    A wtedy jakoś pensje były niższe niż obecnie :P

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 176. Data: 2016-12-01 13:27:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    Halasa napisał:
> [...]
    >wieczna. Kolejny argument załogi za frankami był taki, że klienci się
    >obrażą i pójdą gdzie indziej. I zdarzali się tacy, którzy domagali

    Ale to niekoniecznie byla chwilowa prosperita, tylko raczej zanosilo
    sie na normalnosc.
    Prosperita, to byl kredyt w PLN dla banku ... tylko wiadomo bylo, ze
    Wibor kiedys spadnie (choc prawde mowiac - niekoniecznie).

> [...]
    >współpracowników była wielka,
    >zwłaszcza że inne banki wtedy bardzo dużo zarabiały. Na marżach, a

    A potem, jesli wierzyc innym danym, skonczyl na dosc wysokim miejscu w
    zestawieniu kredytow frankowych.

> [...]
    >a że nie są dziećmi, wiedzieli, w co wchodzą.
    >Akurat. Pozycja klienta zawsze będzie niższa niż banku. Także wiedza

    Ale ... masz przyklad wyzej. Prezes nie chcial, klienci chcieli.
    I sie obrazali i wychodzili.
    Nawiasem mowiac, ci, co sie szybko zdecydowali, i wzieli kredyt gdy
    frank byl jeszcze po np 2.60, to chyba nie maja duzych powodow do
    narzekan.

> [...]
    >zł, kupował franki i zamieniał je na złotówki.
    > A tym samym otwierał pozycję krótką we frankach, ale długą w

    Tylko ze "pozycja" jest na dzwigni.
    A nalezy sie raczej spodziewac, ze dom warty 250 tys CHF, pozostanie
    tyle warty.

    >Gdyby miał to zrobić u brokera, który by mu wytłumaczył, jakie są
    >ryzyka wahań kursowych, to by się przeraził, puknął w głowę i nigdy
    >nie wszedł w taki >interes.

    W kazdej sekundzie tak wchodza.
    Co poniektorzy mogli sie czegos nauczyc tego krytycznego dnia, gdy
    Szwajcarzy zmienili decyzje i frank poszybowal w ciagu minut.

    J.

  • 177. Data: 2016-12-01 13:47:21
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 30 listopada 2016 23:58:43 UTC+1 użytkownik Krzysztof Halasa napisał:

    > Jeśli chodzi o stomatologię, to rzeczywiście RRSO może być takie
    > sobie :-) natomiast do porównania kredytów i depozytów nic lepszego
    > nie widzę.
    Klient potrzebuje 21tys "na rękę"

    Propozycje banków:
    1: 120 rat po 262zł RRSO- 9,07%
    2: 120 rat po 262zł RRSO- 9,07%
    raty równe

    Więcej szczegółów "doradca" klientowi nie powie- no chyba ze klient będzie
    kategorycznie się dopytywał
    Która propozycja lepsza?
    Co jest korzystniejsze dla klienta?

    1: 30tys z opr 1,0% i prowizja 30%, rata wychodzi 262zł
    2: 21tys z opr 8,71% prowizja 0%, rata wychodzi 262zł

  • 178. Data: 2016-12-01 14:25:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    Halasa napisał:

> [...]

    >Co jest korzystniejsze dla klienta?

    >1: 30tys z opr 1,0% i prowizja 30%, rata wychodzi 262zł
    >2: 21tys z opr 8,71% prowizja 0%, rata wychodzi 262zł

    I sa az takie rozbieznosci ?
    Zakladajac, ze klient zamierza to splacic w umowionym terminie, to
    roznic nie ma :-)

    Za to diabel tkwi w szczegolocha - co innego, jak ma widoki na inna
    gotowke i splate przed terminem, albo sie obawia, ze zabraknie
    (przeczytac punkt o opoznieniu), upewnic sie skad to oprocentowanie i
    czy bank moze je w dowolnym momencie podniesc.
    Skonsultowac z bogatym wujkiem adwokatem - jak on to widzi, w razie
    podwyzki wyprocesuje uniewaznienie kredytu wraz z prowizja i pozyczy
    na splate w zamian za pol zysku, czy nie ma szans? itd :-)

    Za to jak dostaniesz propozycje jak wyzej, ale bez podania raty, to
    ktora lepsza ?
    Nie myslec, pojsc do bankow, poprosic o wyliczenie raty, i wybrac ten
    z mniejsza ? :-)

    No coz, obliczenie RRSO tez nie jest proste, nawet trudniejsze, na
    szczescie w przykladzie reprezentatywnym widac, no i na umowie widac.
    I widac, ze cos tu klamia, skoro w reklamie bylo 9%, a na umowie 15

    Ale takie dwie propozycje
    1b: 10 lat, 6% odsetek, 5% prowizji, ubezpieczenie 10 zl/mc, rata 255
    2b: 8 lat, 5% odsetek, 8% prowizji, ubezpieczenie 12 zl/mc, rata 299
    zl

    to jak wybrac lepszy ?
    Raty oczywiscie rozne, ale "my nie dajemy kredytow na 10 lat", a na te
    300zl Cie stac.

  • 179. Data: 2016-12-01 15:26:47
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 1 grudnia 2016 14:25:19 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > I sa az takie rozbieznosci ?

    Jak się gdzieś nie rypnełem w obliczeniach to tak jest

    > Zakładając, ze klient zamierza to splacic w umowionym terminie, >to roznic nie ma
    :-)
    Jak za rok-dwa zechce zrolować/skonsolidować to różnice już kolosalne
    Zgadnij na jaką wersję zaproponują klientowi "doradcy"?

> [...]
    wyprocesuje uniewaznienie kredytu wraz z prowizja >i pozyczy > na splate w zamian za

    Gwarantuje Tobie że żaden z "doradców" w bankach nie wyjaśni klientowi różnic między
    tymi dwoma wersjami, nie pokaże obiektywnie zalet i wad tylko będzie tak kierował
    rozmowę żeby sprzedać produkt z 30% prowizja. Dla klienta koszty niby takie same dla
    banku jednak inaczej- na dzień dobry w przychody księguje prowizje, od kwoty prowizji
    co miesiąc odsetki(mała bo mała) mniejsze ryzyko że klient spłaci przed czasem,
    skonsoliduje

    > Za to jak dostaniesz propozycje jak wyżej, ale bez podania raty, >to ktora lepsza ?

    Statystycznego klienta interesują dwie rzeczy- kwota gotówki jaką dostanie do łapy i
    wysokość raty.

    > Nie myslec, pojsc do bankow, poprosic o wyliczenie raty, i >wybrac ten z mniejsza
    ? :-)

    W tym który wybierze rata będzie mniejsza tylko pracownik zapomni powiedzieć że kres
    dwa razy dłuższy, albo że po roku rata wrośnie bo promocja się skończy\ubezpieczenie
    na kolejny rok dolicza. To wszystko będzie oczywiście zapisane w umowie;) Koleżank
    amamy też była pewna że ma 4,99% a tyle miała tylko dla kwoty do 15tys. Resztę na
    9,49%(tylko o tym "doradca" nie wspomniał) Prowizja zresztą analogicznie- 6% i 8%
    jeśli dobrze zapamiętałem.

    > No coz, obliczenie RRSO tez nie jest proste, nawet trudniejsze, >na szczescie w
    przykladzie reprezentatywnym widac, no i na >umowie widac. I widac, ze cos tu klamia,
    skoro w reklamie bylo >9%, a na umowie 15

    Jakie kłamie- "w reklamie było 9% bo kwota 15tys a Pani wzięła 45tys to i RRSO
    wzrosło;)

> [...]
    > 2b: 8 lat, 5% odsetek, 8% prowizji, ubezpieczenie 12 zl/mc, >rata 299 zl to jak

    Ano właśnie? RRSO nic tu nie da za bardzo
    1b: 265*120=31800zł
    2b: 311*96=29856zł
    Kowalski najczęściej tak policzy. ale okresy różne tez porównać trudno. Co wtedy robi
    Kowalski- zaufa doradcy pracującemu w "instytucji zaufania publicznego" i weżmie tam
    gdzie doradca lepiej mu to sprzeda. Bo jakby u Mietka co na budzie z napisem
    "Szybkie Pożyczki" brał to byłby ostrożniejszy.
    > Raty oczywiscie rozne, ale "my nie dajemy kredytow na 10 lat", a >na te 300zl Cie
    stac.

    "Na 8 lat nie masz Pan zdolności musi być 10"

  • 180. Data: 2016-12-01 21:40:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Piotr Gałka <p...@c...pl> writes:

    > Cytat: "Jak elektryk _zrobi_ niebezpieczną instalację (bank dostarczy
    > niebezpieczny produkt) i użytkownik tej instalacji (klient banku)
    > straci życie (straci dorobek życia) to według Ciebie w pierwszej
    > kolejności winę ponosi użytkownik (klient)."

    Do tego się przecież nie odnosiłem.

    > Wydaje mi się, że CHF może się wahać względem PLN bez wpływu na ceny u
    > nas (wyrażone w PLN) i to jest zysk/strata frankowiczów.

    Owszem. Ale powinny to być wahania, w uproszczeniu, niezwiązane
    z "jakością" naszej waluty. Ponieważ "jakość" waluty Szwajcarów wydaje
    się stabilna, to pole do zmian nie jest specjalnie duże (przynajmniej
    teoretycznie). Praktyka na razie to potwierdza (wzrost kursu o 100% to
    z pewnością problem kredytobiorców, ale w dłuższym czasie wahania
    stabilnych walut są większe).

    Natomiast WIBOR powinien być, przynajmniej teoretycznie, mocno
    skorelowany z inflacją (a ta z ruchami walut). Chyba każdy się zgodzi,
    że złotówka jest dużo mniej stabilna niż np. CHF (i EURo, USD itp).
    Jest m.in. podatna na doraźne wpływy polityczne. Stąd dużo większe
    niebezpieczeństwo dla kredytobiorców.

    > Jak PLN się wahnie tak, że będzie to musiało mieć odbicie w
    > oprocentowaniu kredytów to i ceny (towarów/pracy) powinny za tym
    > podążyć (ale nie jestem ekonomistą).

    Owszem, ale to tylko minimalnie poprawiłoby sytuację kredytobiorców.
    Problemem nie byłaby wartość pracy (ta także oczywiście spadnie, chyba
    że ktoś będzie zarabiał za granicą), ale wysokość bieżących odsetek.

    > :(((, ale to pierwszy raz w życiu. W ubiegłym miesiącu spłaciłem
    > połowę (raty malejące) i zostało jeszcze tylko 5 lat.
    > Pozostaje mi liczyć, że żaden z czarnych scenariuszy się nie przydaży.

    Owszem. 5 lat to jednak tylko lekki hazard :-) Ostry to ludzie z 35
    latami. 5 lat w razie ew. problemów można często spłacić od ręki,
    np. pożyczając od rodziny itp.
    --
    Krzysztof Hałasa