  • 31. Data: 2011-09-06 19:53:45
    Temat: Re: SNB ustalił minimalny kurs franka do euro
    Od: Zbyszek <zbign@na_serwerzeo2.pl>

    Dnia 06-09-2011 o 21:21:36 totus <t...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > podlega ścisłym regulacjom nałożonym przez hodowcę. Odżywianie jest
    > ściśle
    > monitorowane. Niektóre składniki diety są zwalczane nie patrząc na
    > koszty i
    > ofiary w ludziach. Hodowca dba o to by istoty hodowane zniechęcić do
    > inicjatywy. Później praca i emerytura regulowana przez hodowcę. Historia
    > hodowanych niczym się nie różni od historii konia roboczego w
    > gospodarstwie
    > rolnym. Koniec jest tylko inny. Spracowany koń idzie na karmę dla psów.

    Polecam "Nowy wspaniały świat" Huxleya w tym temacie.

    --
    Pozdrawiam,
    Z.

  • 32. Data: 2011-09-06 20:11:17
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Tue, 06 Sep 2011 21:21:36 +0200, totus napisał(a):

> [...]
    > zrobili. Ale dla pozostałych? Ja twierdzę, że nie. Psucie waluty jest tylko
    > w interesie właściciela banku emisyjnego. Pozostali na tym cierpią. Dla mnie
    > idealną sytuacją jest gdy zarobie na mendel jajek, powstrzymam się od kupna,
    > pieniądze schowam do skarpety, a po pewnym czasie mogę za te pieniądze kupić
    > mendel i jeszcze jedno jajko. Tak bym chciał. Teraz jest tak, ze zarobie na
    > mendel i jak nie potrzebuję go kupić to muszę ciężko pracować dalej by
    > zachować choćby wartość realną niewydanych pieniędzy. I wszyscy dookoła
    > mówią, ze to dobrze. Może i dobrze tylko nie dla mnie.

    Trochę mnie przekonałeś do tego, że posiadanie własnej waluty niekoniecznie
    jest lepsze. Jest lepsze jeśli każde państewko ma własną politykę monetarną
    i może się bronić przed konkurencyjnością gospodarek mocniejszych. Typowy
    przykład to Polska i Niemcy. Gdyby w Polsce wprowadzić Euro, to ceny
    towarów konsumpcyjnych (kupowanych przez Polaków) musiałby się zrównać z
    cenami w Niemczech. Tym samym mielibyśmy ten sam rynek towarów
    konsumcyjnych ale produktywnośc naszej gospodarki pozostałaby na tym samym
    - niskim poziomie. Przedsiebirca polski nie mógłby sprzedać swojego towaru
    po tej samej cenie jak Niemiec, bo ten ostatni robi je jakościowo lepsze
    towary. Jeśli Polak nie znalazłby niszy, to nie mógłby konkurować z
    Niemcem. Mógłby sprzedawać taniej, ale też nie - bo ceny surowców, energii,
    półproduktów byłyby takie same jak w Niemczech. Ostatecznie musiałby
    splajtować lub znaleźć swoją niszę.
    A teraz mając własną walutę, rynek ustala kurs złotówki do euro tak aby a
    rząd (albo NBP) może czasem interwniować żeby obniżyć ten kurs.
    Co prawda z drugiej strony mając słabą złotówkę, stać nas na nasze słabe
    towary za nasze słabe wynagrodzenia więc jesteśmy i tak biedniejsi od
    Niemców. Trochę to takie oszukiwanie samego siebie. Więc w tym sensie Twoje
    argumenty też są przekonywujące. Choć słaychać, głosy (z UK), że posiadanie
    wspólnej waluty z Niemcami, to głupota, bo żadne państwo nie jest im w
    stanie dorównać. W tym też widzą (brytyjscy ekonomiści) przyczynę kłopotów
    Grecji. Ta ostatnia może bowiem konkurować jedynie w produkcji koziego
    sera.
    Nie wiem gdzie jest racja. Szczerze mówiąc to nie rozumiem ekonomii ;)

  • 33. Data: 2011-09-06 20:12:34
    Temat: Re: do Totusa
    Od: totus <t...@p...onet.pl>

    wrote:

    > Użytkownik "totus" <t...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Używasz słowa "Papierz" z premedytacją czy nie wiesz jak się to pisze?

    Rzeczywiście. Przepraszam. To zwykły błąd ortograficzny bez żadnych
    podtekstów. Jeszcze raz przepraszam.

  • 34. Data: 2011-09-06 20:54:50
    Od: totus <t...@p...onet.pl>

    root wrote:

> [...]
    > wprowadzić Euro, to ceny towarów konsumpcyjnych (kupowanych przez Polaków)
    > musiałby się zrównać z cenami w Niemczech.

    Ach to zupełna nieprawda. Tak jak na terenie gdzie obowiązuje PLN za takie
    same towary w różnych miejscach płaci się różną cenę tak samo na terenie
    gdzie obowiązuje EUR w różnych miejscach za te same towary płaci się różna
    cenę. Gdyby w Polsce wprowadzić euro to różnica w cenach dalej by się
    utrzymała taka sama jak jest obecnie. ceny we Włoszech nie są takie same jak
    w Niemczech czy ceny w Holandii nie są takie same jak w Niemczech. Ceny w
    Grecji nie są takie same jak w Niemczech.

    > Tym samym mielibyśmy ten sam
    > rynek towarów konsumcyjnych ale produktywnośc naszej gospodarki
    > pozostałaby na tym samym - niskim poziomie.

    Rynek mamy taki sam już teraz. Weź ostatnią historie z cukrem. Polakom
    odbiło i kupowali cukier jak nienormalni no to cena rosła. Urosła tak, że
    byli tacy co jeździli do Niemiec by tam kupować i u nas sprzedawać. Jak szał
    minął to ceny wróciły do swoich poziomów. Teraz wszystkie towary swobodnie
    wędrują z Niemiec do Polski i z powrotem. Ceny są przeliczane przez pewien
    współczynnik i jest dodatkowy koszt dla banku, który to przelicza. Gdyby
    wprowadzić wspólną walutę nic by się nie zmieniło tylko przestano by ciągle
    przeliczać.

> [...]
    > produkcji koziego sera.
    > Nie wiem gdzie jest racja. Szczerze mówiąc to nie rozumiem ekonomii ;)

    To proste. Weźmy krańcowe przypadki. Unię walutową Niemiec i Grecji tylko.
    Co się dzieje? Rynki trzecie postrzegają te dwa państwa jako jeden organizm
    ekonomiczny. Wyceniają wspólna walutę jako średnią warzoną potencjałem
    wytwórczym państw składowych. Czyli ponieważ gospodarka Niemiec jest ogromna
    w porównaniu z gospodarką Grecji wspólna waluta jest wyceniana np do dolara
    nieco niżej niż marka i o wiele wyżej niż drachma. Czyli gospodarka
    Niemiecka robi się bardziej konkurencyjna niż przed połączeniem, a
    gospodarka Grecji robi się kompletnie nie konkurencyjna. Czyli co?
    Gospodarka Niemiec rośnie bo jej eksport rośnie, a Grecji gospodarka maleje
    bo jej eksport maleje. W gospodarce Niemiec rożnie zapotrzebowanie na ludzi
    i kapitał, a gospodarce Grecji zwalnia się kapitał i są ludzie bez pracy. To
    dobrze czy źle? Z punktu widzenia połączonego organizmu bardzo dobrze.
    Wydajne Niemcy przeciągają zasoby ludzkie i finansowe z terenu niewydajnej
    gospodarki Greckiej. Zasoby są coraz lepiej wykorzystywane. Kto nie chce
    wspólnej waluty z Niemcami? No każdy który nie chce się zmierzyć na
    zarządzanie tylko chce konkurować poprzez drukowanie własnej waluty. Niemcom
    bardzo opłaca się euro bo ich konkurencyjność rośnie poprzez obniżenie kursu
    waluty, w której eksportują. Pozostałym bardzo opłaca się mięć wspólną
    walutę z Niemcami bo muszą podnosić swoją wydajność bo wyścig jest na pracę
    a nie na szybkość drukowania pieniędzy. Klienci są zadowoleni. Czyli zwykli
    ludzie są zadowoleni. Kto może być niezadowolony? Rządzący. Musi coś
    rzeczywiście umieć by go Niemcy nie zjedli w kaszy. Gdy się ma wspólną
    walutę z Niemcami nie wystarczy wiedzieć jak uruchomić drukowanie pieniędzy.
    A co może duży to dziś pokazał. Właśnie zmusił Szwajcarię do przystąpienia
    do euro po kursie 1,2.

  • 35. Data: 2011-09-06 21:49:27
    Od: "skippy" <s...@t...moon>

    > Czekałem 20 lat żywiąc się nadzieją, że będziemy tak bogaci jak Niemcy czy
    > Francuzi.

    krótko czekałeś bo ja czekam ponad 40 i wiem ze nie dożyje jak my wszyscy
    będziemy
    więc w miedzyczasie czekania zdecydowałem nie czekać aż "my"

  • 36. Data: 2011-09-06 21:56:55
    Od: "skippy" <s...@t...moon>

> [...]
    > pieniędzy.
    > A co może duży to dziś pokazał. Właśnie zmusił Szwajcarię do przystąpienia

    powiedz mi czy lubisz balcerowicza to ocenię czy bredzisz, czy nie

  • 37. Data: 2011-09-06 21:59:25
    Od: "skippy" <s...@t...moon>

    Użytkownik "Bob" <b...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > cala deklinacje i koniugacje. Pewnie sie Pan obrazi ale socjalizm,
    > komunizm
    > kapitalizm wolny rynek to tylko HASLA, etykiety. Wiem o co Panu chodzi z
    > socjalizmem ale nie mozna go mieszac z calym tym obecnym balaganem o
    > ktorej Pan
    > napisal, bo sie robia juz naprawde dwie rozne rzeczy. Socjalizm to nie
    > jest
    > wszelkie zlo i znak rownosci miedzy nimi. To tylko konstrukt
    > mentalny.Czasu jest
    > malo i to jest bardzo wazna konstatacja dla nas; mam nadzieje ze

    daliście sie zrobić w jajo, dawno nie czytałem tak beznadziejnej prowokacji
    :))))))))))))))))))))))))))))))))))

  • 38. Data: 2011-09-07 05:28:16
    Od: "NKAB -" <n...@W...gazeta.pl>

    Zbyszek <zbign@na_serwerzeo2.pl> napisał(a):

    > ale czad ;)

    Nie widzę tu żadnego czadu.
    Nareszcie ktoś wie, że karciarzom trzeba powiedzieć NIE.
    Przecież nie wmówisz mi, że te jazdy na instrumentach to rynek.

    Rynek to dywidendy dla akcjonariuszy.

    Andrzej.

  • 39. Data: 2011-09-07 06:56:41
    Od: root <r...@v...pl>

    Dnia Tue, 6 Sep 2011 23:59:25 +0200, skippy napisał(a):

    > daliście sie zrobić w jajo, dawno nie czytałem tak beznadziejnej prowokacji

    Ten ostani akapit to kwintesencja i esencja i jądro tego co nazywamy
    wielkimi religiami (może poza Buddyzmem).

  • 40. Data: 2011-09-07 07:07:20
    Od: "skippy" <s...@t...moon>

    > Ten ostani akapit to kwintesencja i esencja i jądro tego co nazywamy
    > wielkimi religiami (może poza Buddyzmem).

    rażąca jest ideologiczna niespójność tego tekstu
    co do buddyzmu rzeczywiście jest wyjątkowy - to jedyna religia w której Bóg
    się uśmiecha do ludzi