  • 31. Data: 2004-02-19 10:39:00
    Temat: Re: Ro?nie problem fałszerstwa bankowych stron internetowych
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    Artur Czeczko wrote:
    [...]

    > jak IE, ale przeglądarkom open source - pewnie bez żadnego
    > problemu.
    Możesz uzassadnić powyższe?
    KJ

    --
    Jid: k...@c...pl lub k...@j...wp.pl

  • 32. Data: 2004-02-19 10:46:38
    Od: "Artur Czeczko" <n...@e...one.pl>

    Użytkownik "Chmielu" <j...@A...pccom.info> napisał w wiadomości

    > Tak... Oczywiscie...
    > Ale "adresacja" serwera mBanku jest dokonywana przez NASK...
    > Nie sądzę, aby NASK dopuścił się takich "kombinacji"...

    Nie trzeba aż do samego NASK-u, wystarczy lekko zmodyfikować
    ten serwer, który wpisałeś do resolvera w swoim komputerze.
    Poza tym, jak już wspominałem, plik hosts ma w systemie
    zwykle wyższy priorytet, niż DNS.
    Cała nadzieja w certyfikacie - o ile ktoś nie wymyśli, jak i to
    ominąć...

    Pozdrawiam,
    Artur

  • 33. Data: 2004-02-19 10:59:01
    Od: "Chmielu" <j...@A...pccom.info>

    Użytkownik "Artur Czeczko" <n...@e...one.pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Chmielu" <j...@A...pccom.info> napisał w wiadomości

    > pamiętam
    >
    > Jeśli można było wpisać numer IP googla, to można tam też wpisać
    > dowolny inny IP, np. serwera zawierającego lewą stronę logowania
    > do mBanku.

    Ale najpierw trzeba sie włamać komuś do komputera.
    A to juz nie jest takie łatwe, chyba, że uzytkownik komputera ma: (tak w
    skrócie)
    1. Wirusa/Trojana otwierającego dostęp do "zdalnej" ingerencji w jego
    maszynę
    2. Niepołatany via Windows Update IE
    3. Stałe łącze z internetem...

    Aha... No i łącząc się z IP google nie potrzebujesz uwierzytelniających
    certyfikatów...

    > http czy https - to nie ma znaczenia.

    Dokładnie to jest tak, że https jest połączeniem zabezpieczonym
    certyfikatem/kluczem szyfrującym.

    > Certyfikat owszem, bedzie niewiarygodny, ale czy tego też nie da się
    > ominąć... Przeglądarce chyba da się jakoś powiedzieć, które CA ma uznawać
    > za wiarygodne.

    Tak. Można przeglądarce powiedzieć, ale to już jest czynność manualna...
    To _musi_ zrobić człowiek (operator komputera) _świadomie_ (oczywiście znów
    wspomnę o konieczności połatania IE i o profilaktyce antywirusowej) -
    opisałem powyzej...

    > Może trudniej byłoby to powiedzieć takiej przeglądarce
    > jak IE, ale przeglądarkom open source - pewnie bez żadnego
    > problemu. Wystarczyłby taki sprytny robak, który by to i owo podmienił
    > w systemie...

    I z tym "sprytnym robakiem" to się z Tobą zgadzam, ale on tak _sam_ do
    komputera nie wejdzie, bo to nie pająk...
    Trzeba go komuś mailem podesłać albo musisz go sobie np. z jakiegoś FTP
    ściągnąć...
    --
    Jarosław Chmielewski [alias: Chmielu]
    [Nie "masz" Novell-a, tylko NetWare...

  • 34. Data: 2004-02-19 11:00:26
    Od: "Chmielu" <j...@A...pccom.info>

    Użytkownik "Kamil Jońca" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Artur Czeczko wrote:
    > [...]
    > Możesz uzassadnić powyższe?

    Arturowi chodzi prawdopodobie o to, że przeglądarki open source są rzadziej
    Update-owane i mogą mieć więcej "dziur"...

  • 35. Data: 2004-02-19 12:02:05
    Od: "Krzysztof K. Maj" <kmaj@REMOVE_IT.krak.eu.org>

    Thu, 19 Feb 2004 08:46:13 +0100, na pl.biznes.banki, Chmielu w
    wiadomości <news:c11p6m$rmf$2@shodan.interia.pl> napisał(a):

    > Tylko teraz zastanawiam się nad tym, co chiał pokazać autor tego
    > "wodotrysku" z wpisaniem powyższego IP

    Jeśli nie masz z'upgradeowanego IE, to kliknij tutaj:
    http://tinyurl.com/ytp7
    a najlepiej przeczytaj sobie całą dyskusję
    http://tinylink.com/?sOoRFqDYQg.

    Dla tych, którzy mają już połatany czytnik: adres na pozór należy do
    Inteligo, a wyświetla się strona mBanku :)
    Zresztą sztuczka jest stara, mój Syn demonstrował mi ją już 6 lat temu,
    gdy był na pierwszym roku studiów.

    --
    Pozdrowienia
    Krzysztof K. Maj

  • 36. Data: 2004-02-19 12:26:19
    Od: "Artur Czeczko" <n...@e...one.pl>

    Użytkownik "Kamil Jońca" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
    > Artur Czeczko wrote:
    > [...]
    > Możesz uzassadnić powyższe?

    Jak masz dostęp do kodu źródłowego, to możesz tak go
    zmodyfikować, żeby przeglądarka nie wyświetlała ostrzeżenia,
    gdy certyfikat będzie podpisany przez "nasze" CA.
    Oczywiście tak zmodyfikowaną przeglądarkę trzeba jakoś
    podstawić w systemie. Musiałby to zrobić albo sam użytkownik,
    albo jakiś wirus/robak/trojan.

    Pozdrawiam,
    Artur

  • 37. Data: 2004-02-19 12:38:02
    Od: "Chmielu" <j...@A...pccom.info>

    Użytkownik "Krzysztof K. Maj" <kmaj@REMOVE_IT.krak.eu.org> napisał w
    wiadomości news:uuo1zyngozaa$.dlg@krak.eu.org...
    > Jeśli nie masz z'upgradeowanego IE, to kliknij tutaj:
    > http://tinyurl.com/ytp7
    > a najlepiej przeczytaj sobie całą dyskusję
    > http://tinylink.com/?sOoRFqDYQg.

    Niestety... Mam całkowicie "połatany" system, a dyskusja powyżej cytowana
    przez Ciebie ewidentnie wskazuje na błąd zabezpieczeń w IE (jesli to nie
    jakaś prowokacja...:-) )
    Dlatego też tak mocno naciskam na Update-owanie i profilaktykę
    antywirusową...
    Jako informatyk odpowiedzialny za bezpieczeństwo informacji (administrator
    bezpoieczeństwa) nie widzę aż takiego zagrożenia...
    Aha - nie jestem pracownikiem żadnego Banku.
    Autor wątku po prostu wyolbrzymia problem. Nie mówię też, że on nie
    istnieje. Zagrożenia są, ale tylko trzeba wiedzieć, jak się przed nimi
    chronić...

    > Dla tych, którzy mają już połatany czytnik: adres na pozór należy do
    > Inteligo, a wyświetla się strona mBanku :)

    Właśnie... _Połatany_ to kluczowe słowo...

    > Zresztą sztuczka jest stara, mój Syn demonstrował mi ją już 6 lat temu,
    > gdy był na pierwszym roku studiów.

    Oczywiście, że to jest do zrobienia (nawet "od ręki"), tylko, że 6 lat temu
    internet jeszcze nie był tak popularny, o łączach stałych się wogóle nie
    mówiło, bankowość internetowa się "z jajka wykluwała" a potencjalni
    "przestępcy internetowi" w pieluchach chodzili...:-)
    Czasy się zmieniły, więc trzeba mieć świadomośc zagrożeń i posiadać
    umiejętność radzenia sobie z nimi, coby się "z ręką w nocniku" nie
    obudzić...

  • 38. Data: 2004-02-19 12:39:59
    Od: "Chmielu" <j...@A...pccom.info>

    > Jak masz dostęp do kodu źródłowego, to możesz tak go
    > zmodyfikować, żeby przeglądarka nie wyświetlała ostrzeżenia,
    > gdy certyfikat będzie podpisany przez "nasze" CA.

    Ale właśnie:
    > Oczywiście tak zmodyfikowaną przeglądarkę trzeba jakoś
    > podstawić w systemie. Musiałby to zrobić albo sam użytkownik,
    > albo jakiś wirus/robak/trojan.

    Dokładnie. I generalnie to wszystko w tym temacie...

  • 39. Data: 2004-02-19 12:41:37
    Od: Kamil Jońca <k...@g...pl>

    Artur Czeczko wrote:
> [...]
    > zmodyfikować, żeby przeglądarka nie wyświetlała ostrzeżenia,
    > gdy certyfikat będzie podpisany przez "nasze" CA.
    Prawda.
    > Oczywiście tak zmodyfikowaną przeglądarkę trzeba jakoś
    > podstawić w systemie. Musiałby to zrobić albo sam użytkownik,
    > albo jakiś wirus/robak/trojan.
    Tak "tylko" tyle. ;-)
    KJ

    --
    Jid: k...@c...pl lub k...@j...wp.pl

  • 40. Data: 2004-02-19 12:44:53
    Od: "Chmielu" <j...@A...pccom.info>

    > Prawda.

    > Tak "tylko" tyle. ;-)

    Nie tylko, ale aż...
    Zawsze występuje jakiś "czynnik ludzki" i to z natury on jest najsłabszym
    ogniwem całego "łańcucha"...