  • 1. Data: 2005-10-20 19:54:00
    Temat: Przedawnienie debetu
    Od: Marcin Żyła <m...@m...com>

    Witam

    Padło pytnie: kiedy się przedawnia zadłużenie z tyt debetu.
    Czyli kiedy nie można wystawić BTE.

    I liczyć od:
    - wypowiedzenia umowy (nie było)
    - żądania pracownika banku do spłaty
    - innego terminu...

    Pozdrawiam Marcin

  • 2. Data: 2005-10-20 21:19:18
    Temat: Re: Przedawnienie debetu
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Marcin Żyła wrote:
    > Witam
    >
    > Padło pytnie: kiedy się przedawnia zadłużenie z tyt debetu.
    > Czyli kiedy nie można wystawić BTE.
    Zdaje się, ze 3 lata od zakończenia umowy,

    > I liczyć od:
    > - wypowiedzenia umowy (nie było)
    > - żądania pracownika banku do spłaty
    > - innego terminu...
    To nie mamy o czym rozmawiać, cały czas mogą.
    Natomiast w czytanych przeze mnie umowach zwykle jest " w ciagu x czasu,
    ale nie później niż dd.mm.yyyy

    KJ
    KJ

  • 3. Data: 2005-10-21 06:30:37
    Od: jaszczur <m...@c...op.pl>

    Przeglądam pl.biznes.banki
    a tam użytkownik Kamil pisze:

    > Zdaje się, ze 3 lata od zakończenia umowy,
    To zależy od oświadczenia o poddaniu się egzekucji.

    > To nie mamy o czym rozmawiać, cały czas mogą.
    > Natomiast w czytanych przeze mnie umowach zwykle jest " w ciagu x czasu,
    > ale nie później niż dd.mm.yyyy
    albo "może wystawić BTE w ciągu x czasu od daty wypowiedzenia umowy".

    --
    '''..\
    < _| (

  • 4. Data: 2005-10-21 08:47:57
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    jaszczur napisał(a):
    > albo "może wystawić BTE w ciągu x czasu od daty wypowiedzenia umowy".

    od 1 maja 2004 r. powinno być "wystąpić o nadanie BTE klauzuli wykonalności"

    KG

  • 5. Data: 2005-10-21 09:06:07
    Od: jaszczur <m...@c...op.pl>

    Przeglądam pl.biznes.banki
    a tam użytkownik kam pisze:

    > od 1 maja 2004 r. powinno być "wystąpić o nadanie BTE klauzuli wykonalności"
    IMHO najpierw bank ,,wystawia...'', potem ,,występuje o nadanie..."
    Czyż nie?

    --
    ( . '">
    ) L_

  • 6. Data: 2005-10-21 09:07:45
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    jaszczur napisał(a):
    > IMHO najpierw bank ,,wystawia...'', potem ,,występuje o nadanie..."
    > Czyż nie?

    Tak, ale po zmianie przepisów w oświadczeniu o poddaniu się egzekucji
    powinna być oznaczona data w której wystąpi. Tak, żeby nie pojawiały się
    nagle tytuły wystawione 10 lat wcześniej, jeszcze w terminie ;)

    KG

  • 7. Data: 2005-10-21 09:29:51
    Od: jaszczur <m...@c...op.pl>

    Przeglądam pl.biznes.banki
    a tam użytkownik kam pisze:

    > Tak, ale po zmianie przepisów w oświadczeniu o poddaniu się egzekucji
    > powinna być oznaczona data w której wystąpi. Tak, żeby nie pojawiały się
    > nagle tytuły wystawione 10 lat wcześniej, jeszcze w terminie ;)
    Jakoś nie skojarzyłem, że chodzi Ci o nowy zapis w oświadczeniu.
    Faktycznie, zadarzały się przewałki...

    --
    '''..\
    < _| (

  • 8. Data: 2005-10-21 12:26:13
    Od: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>

    Użytkownik "Marcin Żyła" <m...@m...com> napisał w wiadomości
    > Padło pytnie: kiedy się przedawnia zadłużenie z tyt debetu.
    > Czyli kiedy nie można wystawić BTE.

    Należy podkreślić, że to nie jest to samo. Fakt przedawnienia się roszczenia
    nie wpływa w żaden sposób, na możność żądania nadania klauzuli na BTE. Z
    kolei upływ terminu do żądania nadania klauzuli na BTE nie ma wpływu na
    przedawnienie roszczenia. To są dwie odrębne instytucje i nie można tego
    mieszać. Jeśli roszczenie się przedawni, a klauzula na BTE zostanie nadana,
    to można w drodze powództwa opozycyjnego żądać pozbawienia tytułu
    wykonawczego (czyli BTE+klauzula) wykonalności. Z drugiej strony jeśli
    termin do nadania klauzuli minie, to i tak bank może dochodzić stosownej
    należności w drodze procesu o ile roszczenie nie jest przedawnione (jak jest
    przedawnione, to i tak może, bo trzeba podnieść stosowny zarzut - w tym
    zakresie sąd z urzędu nie działa na szczęście).

    > I liczyć od:
    > - wypowiedzenia umowy (nie było)
    > - żądania pracownika banku do spłaty
    > - innego terminu...

    Bieg terminu przedawnienia liczy się od wymagalności roszczenia lub jego
    części. Przykładowo w kredycie ratalnym przedawnia się każda rata
    oddzielnie, natomiast w przypadku debetu to zależy od umowy. Zwykle będzie
    to albo od czasu powstania debetu, albo od chwili, w której dana wypłata
    powodująca lub zwiększająca debet stała się wymagalna. W tym drugim
    przypadku może być tak, że nigdy nie stanie się wymagalna, bo umowa będzie
    zezwalać na utrzymywanie się debetu pod warunkiem spłaty odsetek itp.

    --
    Pozdrawiam,
    Washko