  • 1. Data: 2010-07-31 15:01:54
    Temat: Prowizje w Polsce są najwyższe w UE [transakcje bezgotowkowe]
    Od: "crc_error" <n...@s...please>

    http://biznes.onet.pl/prowizje-w-polsce-sa-najwyzsze
    -w-ue,18572,3343591,1,prasa-detal

    [tresc]
    Prowizje w Polsce są najwyższe w UE

    Koszty obrotu bezgotówkowego są w Polsce kilkakrotnie wyższe niż średnia
    europejska wynosząca 0,3 proc. Prowizje płacone przez duże sieci handlowe
    sięgają u nas 1,6 - 3 proc., gdy np. w USA 1 proc., a w Holandii 0,5 proc.,
    informuje "Rzeczpospolita".

    Wysokie koszty ponoszone na rzecz banków zmniejszają konkurencyjność
    gospodarki i są jedną z barier rozwoju handlu i usług w Polsce. Dlatego
    właśnie w ramach PKPP Lewiatan zawiązała się koalicja firm z kilku branż,
    która chce walczyć o obniżenie stawek za płatności kartami. Weszły do niej
    m.in. największe polskie i zagraniczne sieci sklepów spożywczych, PLL LOT,
    PKN Orlen, sieci gastronomiczne i hotelarskie.

    Z wyliczeń "Rzeczpospolitej" wynika, że w 2009 r. wartość płatności
    bezgotówkowych wyniosła w Polsce 75,8 mld zł, a firmy z tytułu prowizji
    zapłaciły bankom nawet 2 mld zł.
    [/tresc]

    Czyzby byl to pierwszy krok w kierunku likwidacji zdzierstwa na prowizjach,
    a tym samym tabliczek "platnosc karta od XX zl", lub przy "platnosci karta +
    X %" ?

    Czy bedziemy miec w koncu mozliwosc zaplacenia paypass-em za gume do zucia?

    crc

  • 2. Data: 2010-07-31 18:15:45
    Od: "JanKo" <b...@m...tu>

    Agent crc_error nadaje:
    > http://biznes.onet.pl/prowizje-w-polsce-sa-najwyzsze
    -w-ue,18572,3343591,1,prasa-detal

    http://www.rp.pl/artykul/7,516070_Prowizje_w_Polsce_
    sa_najwyzsze_w_Unii.html
    Ten sam autor co w przypadku "Karty: Bój o prowizje". Jakaś rocznica
    jest czy co?
    Nawiasem: Co mogło być przyczyną gwałtownego (300%) wzrostu liczby
    sprzedawanych terminali w 2008 r.?

  • 3. Data: 2010-07-31 19:10:50
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <p...@m...pl>

    On 10-07-31 17:01, crc_error wrote:
    > Czyzby byl to pierwszy krok w kierunku likwidacji zdzierstwa na
    > prowizjach, a tym samym tabliczek "platnosc karta od XX zl", lub przy
    > "platnosci karta + X %" ?

    W PKO Banku Polskim za chwile bedzie ponad 6,5 mln kart zblizeniowych z
    logo Visa. Do tego Inteligo. Jesli doliczyc obecne 400k z kilunastu
    bankow + szybki ich wzrost, to moze sie okazac, ze jeszcze do konca tego
    roku bedzie ponad 2mln takich kart a do konca przyszlego kilka milionow.
    Jednoczesnia Visa wdraza "BigIdea" czyli wlasnie dofinansowanie POSow w
    malych sklepikach - i to beda robic same banki. Liczba POSow gwaltownie
    moze wzrosnac - oczywiscie wszystkie juz gotowe na zblizenowki (zarowno
    PayWave jak i PayPass).

    Problem interchange'u jest w Polsce od dawna znany.W tekscie podano
    srednie dla supermarketow. Te 1% to jest razem z debetowkami, bo
    kredytowki w USA to jest srednio 1,6%. Maksymalne stawki w USA to nawet
    3,25% dla MC (ale minimalna to 0,9%).
    USA paradokslanie jest... najdrozsza jesli chodzi o interchange. Srednia
    dla rynku to 1,7% Najtansza jest bodaj Australia. TRoche ponad 0,4%. UK
    0,8%, Grecja 1,6%.
    U nas stawki sa wysokie na tle innych krajow i nie da sie ukryc, ze
    musza spasc.
    Warto zauwazyc, ze im bardziej rozdrobniony handel - tym wyzsze stawki
    (Grecja, Wlochy).
    Kwestia niskich stawek to miedzy innym efekt funkcjonowania lokalnych
    systemow platniczych na tych rynkach. U nas niestety zaden sie nie
    przyjal. Dlatego z jednej strony mamy bardzo nowoczesna infrastrukture,
    z drugiej wysokie ceny. Ale predzej czy poznej dzieki UE stawki beda
    musialy dostosowac sie do sredniej europejskiej.
    Dla bankow to nie jest dobra nowina... Oczywiscie nalezy wowczas liczyc
    sie z tym, ze trudniej bedzie o karte debetowa z cashbackiem, w
    kredytowkach tez juz nie bedzie szalenstw. Teraz bank ma sie czym
    dzielic ;) Same karty tez moga podrozec. Pamietajmy, ze koszt rachunkow
    babkwych w Polsce teoretycznie wysoki, nie bierze pod uwage braku oplat
    karnych np. za niedozwolone saldo debetowe. A to w wielu krajach jest
    nagminne - banki wlasne na tym przede wszysktim zarabiaja. Stad zmiany
    regulacyjne np. w USA czy UK doprowadza do... wprowadzania oplat za
    dotychczas darmowe rachunki :)

    Mnie samego wkurza, ze nie moge w wielu miejsach zaplacic karta. Mam
    zatem nadzieje, ze zblizeniowki troche to zmienia :)

    --
    http://macierzynski.blip.pl/

  • 4. Data: 2010-07-31 21:21:18
    Od: "crc_error" <n...@s...please>

    Użytkownik "Michał 'Amra' Macierzyński" <p...@m...pl> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:4c54753b$...@n...home.net.pl...

    > z drugiej wysokie ceny. Ale predzej czy poznej dzieki UE stawki beda
    > musialy dostosowac sie do sredniej europejskiej.

    Moze najwyzszy czas aby Komisja przyjzala sie problemowi blizej i zrobila
    porzadek jak roamingiem.

    > Dla bankow to nie jest dobra nowina... Oczywiscie nalezy wowczas liczyc
    > sie z tym, ze trudniej bedzie o karte debetowa z cashbackiem, w
    > kredytowkach tez juz nie bedzie szalenstw. Teraz bank ma sie czym
    Caly ten cashback to dla mnie jakas patologia. Jego obecnosc swiadczy o tym,
    ze banki zaczely na karcianych transakcjach zarabiac juz po prostu za duzo,
    a to oznacza, ze nie ma przeciwskazan aby ostro ciac prowizje. Sklepy i tak
    wliczaja koszty w ceny towarow, wiec klient w najlepszym wypadku wychodzi na
    zero, tworza sie natomiast niezreczne sytuacje kiedy wynegocjuje sie upust,
    potem wyciaga karte, a sprzedawca na to - sorry, jesli upust to tylko z
    gotowka. Nie wspomne juz, ze w niektorych sklepach przy platnosciach karta
    musza doliczac kilka procent do ceny (skutecznie zniechecajac), bo prowizja
    jest niemalze na poziomie marzy.

    > Mnie samego wkurza, ze nie moge w wielu miejsach zaplacic karta. Mam zatem
    > nadzieje, ze zblizeniowki troche to zmienia :)

    Wychodzi na to, ze nic w tej materii nie zmienily. Jesli sklep ma limit od
    10 zl wzwyz, to dotyczy on rowniez zblizeniowek. Tak jest przynajmniej w
    mojej osiedlowej Zabce.

    Czy na transakcje paypassowe sa inne prowizje naliczane? Orientuje sie ktos?

    crc

  • 5. Data: 2010-08-01 10:52:59
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <p...@m...pl>

    On 10-07-31 23:21, crc_error wrote:
    > Czy na transakcje paypassowe sa inne prowizje naliczane? Orientuje sie
    > ktos?

    Cos tam jest na zachete. Na Zachodzie dla kart debetowych zazwyczaj jest
    stala oplata w wysokosci kilku eurocentow i procentowa na KK. Dlatego
    raczej trudno porownywac te wszystkie oplaty. Tamtejsze sieci akceptacji
    budowano od lat bodaj 70tych, koszty sie zwrocily dawno, a czesto za
    utrzymanie placa rowniez... sklepy - nie tylko banki. Stad mozliwe
    niskie oplaty. Tamtejsze banki nie chca wpuscic konkurencji i efekt byl
    taki, ze jak Brytyjczyk czy Niemiec chcial placic za granica, to musial
    wyrabiac dodatkowa karte z logiem MC/EC lub Visa. SEPA wymusila jeden
    rynek - tzn. na rynku lokalnym karta bedzie lokalna, a za granica juz
    dzialala w standardzie np. MC.
    U nas takiego problemu nie ma, ale za to jest z kosztami :))))

    Bardzo czesto mowi sie w tym przy padku o tym, ze klienci placacy
    gotowka (biedniejsci) finansuja koszt obslugi kart (klienci bogatsi).
    Pytanie jednak - ile ci bogatsi robia obrotu i czy po obnizeniu towary
    stanieja odpowiednio o taka kwote, czy tez nie? :)

    Przypomnijmy, ze wielkie sieci mialy przeciez swoj standard KK i koniec
    koncow otworzyly go na zewnatrz (swoimi kartami w swoich skleopach dalej
    maja nizsza prowizje).

    --
    http://macierzynski.blip.pl/

  • 6. Data: 2010-08-01 20:46:42
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    crc_error napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]
    >wiadomości grup dyskusyjnych:4c54753b$...@n...home.net.pl...

    >Moze najwyzszy czas aby Komisja przyjzala sie problemowi blizej i zrobila

    A już chciałem prosić o wyjaśnienie, dlaczego jakaś UE ma pomóc. Myślałem
    naiwnie, że chodzi o zwiekszenie konkurenci...
    Z odpowiedzi rozumiem, że wszyscy liczą na urzędasów z KE i okolic, że będą
    swoimi paluszkami ręcznie manipulować wszystkim. Uwaga na końcu.

    W USA jest znaczne zróżnicowanie stawek. Czy tam jakiś urzędnik to reguluje?
    W Europie banki nie są tak elastyczne...

    Osobiście nie przeszkadzają mi np. wysokie opłaty za przekroczenie debetu
    (nb. ciekawe hobby anglosasów) itp. "kary" których można uniknąć.
    Ale darmowych kont będzie szkoda...
    Dobrze, że Amra wspomniał o sposobach liczenia kosztów rachunków
    bankowych- Kwestia co ujmiemy w statystyki i jak nimi zamanipulujemy.

    Arek

    PS. (sarkastycznie)
    Gwoli przypomnienia: Komisarz (wtedy m. in. od telekomunikacji) Viviane Reading
    najpierw wypowiadała się w stylu "dobrze, że ilość operatorów komórkowych w
    państwach UE jest ograniczona bo oznaczałoby to >>morderczą konkurencję<<
    między nimi". Po czym zabrała się za ręczną regulację roamingów, które jak
    wiadomo są decydującym kosztem buznesowym i doprowadziła do przymusu
    oferowania taryfy z ustaloną ceną maksymalną.
    Zapewne akcyza i VAT to pryszcz w porównaniu z cenami roamingu i dlatgo
    w UE obowiązują na nie stawki i kwoty minimalne...
    Oczywiście wierzymy iż nie ma znaczenia fakt, że pani pochodzi z Luksemburga,
    często podróżuje i zapewne dzwoni. Nie nie ma żadnego konfliktu interesów...

  • 7. Data: 2010-08-01 22:02:04
    Od: "crc_error" <n...@s...please>

    Użytkownik "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid> napisał w
    wiadomości grup dyskusyjnych:i34m9l$35b$...@n...onet.pl...
> [...]
    > będą
    > swoimi paluszkami ręcznie manipulować wszystkim. Uwaga na końcu.

    Jak widac niewidzialna reka rynku czasem potrzebuje pomocy.

    crc

  • 8. Data: 2010-08-02 07:14:33
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    crc_error pisze:
    > Użytkownik "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid> napisał w
    > wiadomości grup dyskusyjnych:i34m9l$35b$...@n...onet.pl...
    >>
    > Jak widac niewidzialna reka rynku czasem potrzebuje pomocy.

    W bankowości nie ma wolnego rynku, więc zwalanie winy na
    "niewidzialną rękę rynku" jest trochę głupie.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2010-08-02 08:18:27
    Od: Marx <M...@n...com>

    W dniu 2010-07-31 21:10, Michał 'Amra' Macierzyński pisze:
    > On 10-07-31 17:01, crc_error wrote:
    > W PKO Banku Polskim za chwile bedzie ponad 6,5 mln kart zblizeniowych z
    > logo Visa. Do tego Inteligo.
    Co Inteligo? Ostatnio zalozylem konto - zblizeniowek brak.
    Marx

  • 10. Data: 2010-08-02 21:36:21
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <p...@m...pl>

    On 10-08-02 10:18, Marx wrote:
    > Co Inteligo? Ostatnio zalozylem konto - zblizeniowek brak.
    > Marx

    na ten moment sa w telefonach cale 200 sztuk - ale beda i w normalnych
    kartach.

    --
    http://macierzynski.blip.pl/