  • 1. Data: 2002-03-14 11:06:34
    Temat: Premia gwarancyjna
    Od: "Dorka" <d...@t...pl>

    Witam wszystkich!
    Mój problem polega na posiadaniu książeczki mieszkaniowej, z którą nie
    bardzo wiem, co zrobić (brak kasy na nowe lokum). Nie chcę jej lokwidować,
    bo szkoda premii gwarancyjnej. Czy ktoś ma patent na rozwiązanie tego
    problemu? Czy możliwa jest wypłata premii w przypadku zamiany mieszkania,
    czy w grę wchodzi tylko nowe?
    Z góry dziękuję , pozdrawiam.
    D.

  • 2. Data: 2002-03-14 13:12:21
    Temat: Re: Premia gwarancyjna
    Od: "Kasia" <K...@e...pl>

    Użytkownik "Dorka" <d...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > bo szkoda premii gwarancyjnej. Czy ktoś ma patent na rozwiązanie tego
    > problemu? Czy możliwa jest wypłata premii w przypadku zamiany mieszkania,

    Premię można dostać w momencie likwidacji książeczki mieszkaniowej ('w
    momencie' może oznaczać np. 6 tygodni później), jeżeli poniosło się pewne
    nakłady budowlane. Jest dostępna dla osób, które zakupiły nowe mieszkanie u
    developera lub w spółdzielni a także dla osób które zakupiły mieszkanie
    używane. Premię możemy dostać (tj. zlikwidować książeczkę mieszkaniową i
    nabyć prawo do premii) najpóźniej 90 dni od zostania właścielem mieszkania
    lub uzyskaniem spółdzielczego prawa do lokalu. W przypadku mieszkania
    własnościowego dniem zostania właścicielem jest dzień podpisania aktu
    notarialnego, nie wiem jak jest ze spółdzielnią.

    24 kwietnia 2001 weszła w życie nowelizacja rozporządzenia w sprawie premii
    (niestety ...), która odbiera prawo do korzystania z premii przy wykupie
    własnego mieszkania lokatorskiego na własność (od gminy, skarbu państwa,
    zakładu pracy, spółdzielni). Rząd przymierzał się też do odebrania prawa
    korzystania z premii przy zakupie mieszkań na rynku wtórnym ale jak
    dotychczas do tego nie doszło. Było też słychać o przymiarkach do
    wprowadzenia reguły "jedna książeczka-jedno mieszkanie" (obecnie można dla
    jednego mieszkania skonsumować kilka książeczek, np. własną oraz książeczkę
    siostry przekazaną przy pomocy cesji), póki co takich rozporządzeń nie ma.
    Zatem możesz scedować tą książeczkę na kogoś - tylko nie wiem czy to nie
    musi byc przypadkiem najbliższa rodzina ... Co do zamiany mieszkań ...myślę
    że to możliwe - tylko musiałabyś być właścicielem tego nowego mieszkania i
    chyba nie ma przeciwwskazań.

    Przy zakupie nowego mieszkania (budowanego przez spółdzielnię lub
    dewelopera - wszystko jedno), premia przysługuje najwcześniej w momencie
    wpłacenia 60% wkładu budowlanego (spółdzielnia) lub 60% wartości
    kosztorysowej lokalu (deweloper). W tym przypadku premii nie dostaje się do
    ręki, ale jest przekazywana inwestorowi (czyli przelewana na konto
    dewelopera/spółdzielni).

    i jeszcze jedno : premia nie może być większa niż koszt budowy 55 m kw.
    lokalu mieszkalnego w domu wielorodzinnym bądź 70 m. kw. w domu
    jednorodzinnym (ten koszt jest osobno ustalany) i nie może być większa niż
    wartość wkładu budowlanego (wartość lokalu).

    Pozdroofka

  • 3. Data: 2002-03-14 15:08:11
    Od: "Krzysztof Kowalewski" <Krzysztof.Kowalewski@remove_me.softax.pl>

    "Kasia" <K...@e...pl> wrote in message news:a6q7ef$ls3$1@news.tpi.pl...

> [...]
    >developera lub w spółdzielni a także dla osób które zakupiły mieszkanie
    [...]

    Jak już się cytuje czyjś tekst, to WYPADAŁOBY jednak podać źródło lub
    autora. Oto miejsce zamieszczenia pierwotnej wersji MOJEGO tekstu - w
    serwisie mieszkaniowym Marcina Kasperskiego (obecnie tekst zaktualizowany
    przez Marcina, zawiera dużo ważnych informacji o premii gwarancyjnej):

    http://www.softax.pl/prywatne/marcink/mieszkanie/mie
    szkanie_premia_gwar

    Krzysztof Kowalewski

  • 4. Data: 2002-03-14 15:25:52
    Od: "Kasia" <K...@e...pl>

> [...]
    > serwisie mieszkaniowym Marcina Kasperskiego (obecnie tekst zaktualizowany
    > przez Marcina, zawiera dużo ważnych informacji o premii gwarancyjnej):

    Dokładnie - i jeszcze wiele innych ciekawych rzeczy - ale jak widac ludziom
    nie chce się szulkać po internecie - wolą żeby im zrobić CTRL+C; CTRL+V

    Pozdroofka