  • 11. Data: 2009-02-16 21:24:12
    Temat: Re: Odp: Wypłata II transzy po nowym kursie - czy bank ma rację?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "emka" <e...@o...eu> writes:

    > Sęk w tym, że kredyt mam udzielony na 152 000 CHF (czyli 92 000 + 60
    > 000) i taki mam do spłacenia (w przeliczeniu na złotówki). Taka
    > informacja widnieje w zakładce "KREDYTY" w moim profilu na stronie
    > banku.

    Bez zartow, liczy sie aktualnie wykorzystany kredyt, czyli obecnie
    pierwsza transza.

    > To nie są dwa oddzielne kredyty, tylko dwie transze tego samego
    > kredytu. II transza przysługuje mi jak psu buda, ponieważ tak została
    > podpisana umowa.

    Tego nie wiem, natomiast kazda transza jest jakby (malo oddzielnym)
    kredytem.

    > No bez jaj ;-) Mam umowę podpisaną na określoną kwotę franków, a nie
    > na ilość franków, którą sobie w okresie kredytowania wymyśli bank. Nie
    > ma żadnych uwarunkowań w umowie, mówiących o tym, że kwota
    > *przyznanego* kredytu może ulec zmianie na skutek zmian kursowych.

    A na skutek innych zmian, np. zmniejszenia docelowej wartosci domu?

    To to akurat niespecjalnie sensowne

    > Potrzebuję 60 000 CHF, ponieważ tyle będę miała do spłacenia II
    > transzy kredytu.

    ???
    Potrzebujesz tyle CHF, by (zapewne) po ich zamianie na zlotowki
    wykonczyc dom.
    Przeciez nie bierzesz kredytu po to, by go splacac, a by wybudowac dom,
    tak? To ile tego potrzebujesz?

    > Jakoś trudno mi wyobrazić sobie, że bank wypłaca mi jedynie 133 200
    > zł, a spłacić każe 178 000 zł.

    Mi takze, jesli oczywiscie chodzi o sam kapital bez odsetek. Z odsetkami
    to to zapewne nieco gorzej wyglada.

    > Zgodnie z umową bank musi mi wypłacić równowartość 60 000 CHF, a nie 133 200 zł.

    Ale, obawiam sie, pod jakimis tam warunkami.

    Tak czy owak, nie rozumiem problemu. Wiecej pieniedzy i mniejsze
    potrzeby to chyba nie problem?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 12. Data: 2009-02-16 21:28:51
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "emka" <e...@o...eu> writes:

    > Jak znam życie, to nikt nie przewidział takiej sytuacji, że bank
    > będzie musiał wypłacać II transzę po dużo wyższym kursie, a
    > jednocześnie na starych warunkach.

    Eee tam, na pewno to przewidzieli.

    > Dla banku to bolesny cios

    Watpliwe. Czemu mialoby to byc ciosem dla banku?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 13. Data: 2009-02-16 21:29:43
    Od: Tomasz <toudi!@geckon!!!.net>

    emka pisze:
    > Bardzo proszę o opinię w poniższej sprawie.
    [...]

    sugeruje mimo wszystko odwiedzenie prawnika. Koszt napewno bedzi nizszy
    niz pozniejsze bujanie sie z bankiem.

    Znajomy mial podobny problem w swoim banku, powiedzieli mu ze wyplate
    drugiej transzy zablokowal jakis tam wydzial kontrolingu, bo kwota
    kredytu przekracza wartosc mieszkania... nic z nimi nie dyskutowal tylko
    poszedl po opinie prawnika, a z opinia do banku. Ztcw. transza zostala
    wyplacona zgodnie z umowa.

    --
    Tomasz

  • 14. Data: 2009-02-16 21:31:36
    Od: "emka" <e...@o...eu>

    "Radek Wroclawski" <r...@n...pl> napisał

    > 1) z czystej ciekawości - co to za bank?

    Millenium. Nie było z nimi żadnych problemów do tej pory, a zaczęły się dopiero od
    tej II transzy.
    Może powinnam też wspomnieć o fakcie, iż wymusili na nas wizytę rzeczoznawcy, pomimo,
    iż zgodnie z umową wypłata transzy kredytu mniejszej niż 50% całości (a tak w istocie
    jest w naszej obecnej sytuacji) następuje po okazaniu jedynie dziennika budowy i
    zdjęć budowy zrobionych przez nas. Rzeczoznawca powinien przyjść tylko w sytuacji,
    gdy transza jest > 50% całości kredytu i tak było w przypadku I transzy, 2 lata temu.
    Ale nie chciałam się już z nimi wykłócać, bo zależy mi na czasie. Zostawiłam sobie
    wyjaśnienie tej sprawy na potem, a w międzyczasie wyszedł kolejny problem.

    > 2) czy kredyt był brany na 100% wartości inwestycji?

    35% refinansowanie poniesionych kosztów własnych
    65% budowa domu metodą gospodarczą

    Czyli przed podpisaniem umowy mieliśmy ze środków własnych taki stan domu, że bank to
    uznał za 35% całości kosztów i refinansował nam te koszty częścią kredytu. Nie wiem
    więc czy to się liczy jako wkład własny, czy nie.

    > 3) wymyśl dodatkowe prace lub zmień kosztorys, aby wyszła większa suma i
    > wystąp o podwyższenie kwoty kredytu (jeśli masz zdolność)

    Ale ja nie chcę podwyższać kwoty kredytu, bo to mi nie jest do niczego potrzebne.
    Modyfikować kosztorysu też nie mogę, bo to ustala rzeczoznawca na podstawie projektu.

    > 4) jak nie masz zdolności to weź II transzę co proponuje bank i do...
    > prawnika

    I obawiam się, że tak się to skończy. Czekam jeszcze na odpowiedź dyrektora oddziału,
    ale czarno to widzę. Wiem, że mogę to załatwić po "kombinatorsku", bo mam sporo
    znajomych w firmach budowlanych i nie problem poprosić ich o fakturę zaliczkową na
    kolejne roboty czy też o "wypożyczenie" materiałów budowlanych, ale rzecz w tym, że
    chcę to załatwić uczciwie. Pewnie jestem naiwna ;-)

    Pozdrawiam i dziękuję za pomoc
    Emka

  • 15. Data: 2009-02-16 21:37:53
    Od: Tomasz <toudi!@geckon!!!.net>

    emka pisze:
    > Bardzo proszę o opinię w poniższej sprawie.

    jeszcze mala uwaga. Bralem kredyt pare lat temu. Od momentu podpisania
    umowy do uruchomienia, CHF troche wzrosl (ztcp ~5%), wiec bank mial do
    wyplacenia nieco wiecej zlotowek niz wynikalo to z faktury za
    mieszkanie. I zrobil to bez zadnych uwag i ponaglen, a nadwyzke przelal
    na konto... nadwyzka byla na tyle duza ze sfinansowala koszt udzielenia
    kredytu, ubezpieczenie i jeszcze zostalo.

    Znam tez sytuacje kiedy kurs spadl i wtedy bank rowniez bez mrugniecia
    okiem wyplacil kwote wynikajaca z umowy i kursu - a kredytobiorca sie
    martwil jak zorganizowac kwote ktora zabrakla do rozliczenia faktury...

    Obawiam sie ze banki sie 'wystraszyly' i teraz walcza o to zeby sie
    wykrecic z ryzyka ktore podjely oceniajac wartosc inwestycji w
    kontekscie kursu waluty w ktorej udzielily kredytu.

    pozdrawiam
    --
    Tomasz

  • 16. Data: 2009-02-16 21:38:36
    Od: "emka" <e...@o...eu>

    Użytkownik "Kamil "Jońca"" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Nie wierzę. A co mówi o kwocie kredytu i wypłacie?

    Kwota kredytu 152 000 CHF. Wypłata w dwóch transzach. I (> 50% kredytu) po wycenie
    rzeczoznawcy, II (< 50% kredytu) po okazaniu dziennika budowy i zdjęć.

    Kredyt jest indeksowany do CHF po przeliczeniu wypłaconej kwoty zgodnie z kursem
    kupna [...] w dniu uruchomienia kredytu lub transzy. Zmiany kursów walut w okresie
    kredytowania mają wpływ na wysokość kwoty zaciągniętego kredytu oraz raty
    kapitałowo-odsetkowej.
    Nie ma żadnych innych uwarunkowań od kursu waluty.

    Pozdrawiam
    Emka

  • 17. Data: 2009-02-16 21:47:11
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> wrote in message

    > Eee tam, na pewno to przewidzieli.

    > Watpliwe. Czemu mialoby to byc ciosem dla banku?
    > --
    > Krzysztof Halasa

    nie mają "depozytów" z których mogli by wypłacić transze ?

  • 18. Data: 2009-02-16 21:49:34
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    "emka" <e...@o...eu> writes:

> [...]
    kapitałowo-odsetkowej.
    > Nie ma żadnych innych uwarunkowań od kursu waluty.

    Co to znaczy "po przeliczeniu wypłaconej kwoty, zgodnie z kursem kupna
    ..."? Na pewno chcesz, żeby Ci ktoś pomógł, że tak skąpisz informacji?
    KJ

  • 19. Data: 2009-02-16 21:58:41
    Od: "emka" <e...@o...eu>

    > Co to znaczy "po przeliczeniu wypłaconej kwoty, zgodnie z kursem kupna
    > ..."? Na pewno chcesz, żeby Ci ktoś pomógł, że tak skąpisz informacji?

    Zgodnie z kursem kupna "CHF wg Tabeli Kursów i Walut Obcych obowiązującej w Banku
    Millenium".
    Info raczej mało ważne ;-)

    Pozdrawiam
    Emka

  • 20. Data: 2009-02-16 21:59:25
    Od: "emka" <e...@o...eu>

    "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> napisał w wiadomości

    > Bez zartow, liczy sie aktualnie wykorzystany kredyt, czyli obecnie
    > pierwsza transza.

    U mnie jest tak - saldo początkowe : 152 000 CHF oraz saldo 92 000 CHF.

    > Tego nie wiem, natomiast kazda transza jest jakby (malo oddzielnym)
    > kredytem.

    W takim razie umowa podzielona byłaby od razu na dwie części. Transza to część
    kredytu wypłacana pod jakimiś tam warunkami (u nas było doprowadzenie budowy do stanu
    określonego przez bank).

    > A na skutek innych zmian, np. zmniejszenia docelowej wartosci domu?

    Ale nie ma takiego zapisu w umowie.

    > Potrzebujesz tyle CHF, by (zapewne) po ich zamianie na zlotowki
    > wykonczyc dom.

    Chętnie, tyle, że kredyt wzięłam na kwotę 152 000 CHF, a jedynie wypłacono mi go w
    złotówkach.
    Nie miałabym nic przeciwko temu, by zmniejszono mi wartość kredytu w CHF, ale tak się
    nie stanie. Gdyby tak miało być, to wypłacono by mi bez gadania owe 133 200 PLN i
    indeksowano do CHF. Po prostu problem by nie zaistniał.

    > Przeciez nie bierzesz kredytu po to, by go splacac, a by wybudowac dom,
    > tak?

    No właśnie nie do końca.

    > Ale, obawiam sie, pod jakimis tam warunkami.

    No owszem, pod warunkami zawartej umowy :)

    > Tak czy owak, nie rozumiem problemu. Wiecej pieniedzy i mniejsze
    > potrzeby to chyba nie problem?

    Problem jest taki, że bank z chęcią da mi 133 200 PLN, ale żądać będzie spłaty 60 000
    CHF.
    Nie wiem, jak to jaśniej wytłumaczyć :)

    Pozdrawiam
    Emka