  • 81. Data: 2009-02-21 07:12:06
    Temat: Re: Odp: Noble straszy kredytobiorców
    Od: Radek Wroclawski <r...@n...pl>

    Baloo pisze:
    > S? tacy? Gdzie mo?na ich znale 1/4 ae, powa?nie pytam.
    > I jak poznaae, ?e to niezale?ny i rzetelny?
    to osoba, która nie pośredniczy w udzieleniu ci kredytu. Oczywiście nie
    będzie tego robić pro publico bono...

  • 82. Data: 2009-02-21 09:48:56
    Temat: Re: Noble straszy kredytobiorcĂłw
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Baloo" <b...@o...eu> wrote in message news:gnmfj8$tmg$1@news.onet.pl...

    > 2/ Kurs franska spada dwukrotnie, więc kredyt maleje do 50 tys. Wartość
    > nieruchomości pozostaje 100 tys. Ta sama hipoteka. Co się wówczas dzieje?

    1/ do hipoteki masz wpisana kwote w CHF, wiec spadek kursu nie ma na to
    zadnego wplywu, wtedy zabezpieczona jest po prostu rownowartosc tej kwoty w
    PLN
    2/ biorac pod uwage 1, w przypadku uplywu czasu i splaty kolejnych rat spada
    wartosc zobowiazania, wtedy NA WNIOSEK KLIENTA moze dojsc do zmniejszenia
    kwoty wpisanej do hipoteki. kilku moich znajomy przeprowadzalo takie
    dzialania w ubieglym roku i nie bylo najmniejszego problemu. Obecnie
    sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana, bo wartosc nieruchomosci spada i
    byc moze nalezaloby dokonac ponownej jej wyceny.

    MK

  • 83. Data: 2009-02-21 12:50:25
    Od: Tomasz Nowicki <t...@s...com>

    Dnia Fri, 20 Feb 2009 23:34:05 +0100, Baloo napisał(a):

    > Są tacy? Gdzie można ich znaleźć, poważnie pytam.

    Choćby tutaj na grupie - pisuje tu wielu ludzi znających temat od podszewki
    i chętnie wyjaśnia różne niuanse, Trzeba tylko samemu poznać podstawy, by
    umieć zadać pytanie. Ale to chyba nie przekracza możliwości intelektualnych
    absolwenta szkoły średniej?

    > I jak poznać, że to niezależny i rzetelny?

    Nijak. Pytać kilku, a potem wnioskować na podstawie ich odpowiedzi. I
    drążyć temat do skutku, czyli do uzyskania satysfakcjonujących informacji.

    > Od razu zaznaczam - odpuść sobie Expander i Open Finance, bo właśnie
    > te dwie firmy chodzą na postronkach banków :)

    Już mówiłem - nie interesują nas naganiacze... Ale taki np. Macierzyński,
    kiedy tu jeszcze pisywał, potrafił udzielić interesujących informacji.

    > No ale komu u licha wierzyć? Jak mamy rozpoznać fachowca i odróżnić go
    > od "fachowca".

    Jeśli jesteś "dzieckiem we mgle" i nie masz ochoty czy możliwości zmienić
    tego stanu, to lepiej daj sobie spokój z ryzykownymi instrumentami (nie baw
    się brzytwą) i bierz kredyt w złotówkach i jak najmniejszy. Wówczas mniej
    ryzykujesz.

    > Ech, bzdura. A może inaczej - nie wykluczam takich przypadków, ale
    > masa ludzi naprawdę nie funkcjonuje w ten sposób.

    Wcale nie - bo owczy pęd zaślepia. Przykład - teraz wśród warsiawki jest
    moda na działki pod miastem, niby że to inwestycja na przyszłość, tralala.
    I nic to, że każda taka warsiawka płaci już kredyt 500 tys. za 50 metrową
    norkę na jakimści Ursynowie - działka być musi. Gołe pole 20km od miasta,
    bez drogi, mediów i perspektyw urbanizacji w bieżącym stuleciu kosztuje
    kilkaset złotych za metr kwadratowy. Pytam takich ludzi - po qui penis wam
    potrzebny kolejny kredyt? A jeśli któreś straci pracę? Macie jakieś zasoby?
    Odpowiedź jest jedna i sprowadza się do "cosi fan tutte". No to ja
    przepraszam - żadne tłumaczenie i próba analizy nie przekonują, bo kuzyn
    męża koleżanki itd.

    > To ogromna wiedza i choćbyś nie wiem, jak się upierał, nie jest
    > dostępna dla każdego przeciętniaka. Ocenić ryzyko? Kurczę, chyba
    > żartujesz. Bo co innego zdawać sobie sprawę, że ryzyko istnieje, a co
    > innego potrafić je ocenić. Zwłaszcza przy bombardowaniu zewsząd
    > opiniami analityków, ekonomistów i inszych specmajstrów, że ryzyko
    > jest przyzerowe.

    Cóż mi pozostaje powiedzieć - skoro to takie trudne, to nie dziw się, że
    nie dostaje się tego za darmo. Ale tak naprawdę, to piszesz bzdury, tyle ci
    powiem. Jeśli temat cię przerasta, to daj sobie spokój. Ja np. nie gram na
    rynku instrumentów pochodnych, choć teoretycznie można wiele na tym zyskać,
    bo mnie to przerasta. Podobnie jak nie zajmuję się programowaniem
    obiektowym, choć imponuje mi taka umiejętność. Korzystam z tych usług,
    które jestem w stanie ogarnąć moim małym rozumkiem i nieźle na tym
    wychodzę. Innym radzę to samo. Podstawowe ryzyko ocenić umię, bez
    filozofowania - jeśli od 2006 złoty nic tylko cięgiem rośnie, podobnie
    rynek akcji i nieruchomości, to po prostu wreszcie musi zacząć spadać - im
    dłużej rósł, tym groźniejszy to będzie spadek. Jak wejdę na stołek i
    skoczę, to niewiele mi się stanie, ale jak wlezę na czwarte piętro i
    skoczę, to marny mój los. Taka prosta analogia dla miłośników
    popołudniowych seriali, jeśli nas czytają ;)

    > Nie chodzi o procedurę wzięcia kredytu, tylko o umiejętność właściwej
    > oceny stopnia ryzyka. Możesz mnie nazwać debilem, ale ja tego nie
    > potrafię. Szczęściem w nieszczęściu kredyt brałem, jak frank stał

    Pardon my French, ale po jaki ch...j brałeś kredyt we frankach, skoro
    wiesz, że nie potrafisz ocenić ryzyka??? Liczyłeś na szczęście? Nie
    rozumiem takich ludzi - sami się podkładają i jeszcze mają pretensje do
    innych.

    > jeszcze w miarę wysoko, więc po kieszeni mnie to na razie nie bije,
    > ale potrafię zrozumieć ludzi, którzy brali kredyty w zeszłym roku, bo
    > nie potrafili ocenić ryzyka. Ja też bym nie potrafił (dlatego uważam,
    > że mam więcej szczęścia, niż rozumu ;-)

    Nie ulega wątpliwości.

    > No widzisz, a wielu ludziom bank kojarzy się z zaufaniem i
    > bezpieczeństwem. "Masz to jak w banku" - slogan, ale życiowy. Do tej
    > pory, bo dziś się znacznie zdewaluował.

    Nie znam takich ludzi - każdy znany mi człowiek ma większe lub mniejsze
    rogi na banki, albo wręcz w ogóle unika z nimi styczności. Zaufanie do
    banku? Może w Ameryce, ale u nas raczej funkcjonuje przysłowie "pewne jak w
    ruskim banku" niż to, które przywołałeś.

    > Przy czym nie jest to usprawiedliwieniem dla mało etycznego
    > postępowania doradców finansowych

    Przepraszam, ale skąd wiesz o doradcach finansowych, skoro z nich nie
    korzystałeś? I nie mów mi o pracownikach banków, bo to tylko naganiacze.

    > Oczywiście, ale nie wmówisz mi, że ludzie brali kredyty bez
    > elementarnej wiedzy na ich temat. Z kolei nie mieli świadomości, że
    > wiedza ta jest stanowczo za mała, by potrafić ocenić ryzyko choćby
    > różnicy kursowych.

    Nie chcę się powtarzać, ale to tak, jakby ktoś powiedział - "niewiele wiem
    na temat umiejętności pływania, ale sobie skoczę do tej rwącej rzeki,
    której głębokości nawet nie potrafię ocenić, bo wszyscy tak robią, a nie
    chce mi się szukać mostu". Lemingi, normalnie lemingi...

    > Ależ oczywiście, że tak, ale jak pisałem wcześniej - co innego
    > wiedzieć, że istnieje ryzyko kursowe, a co innego potrafić je realnie
    > ocenić.

    Skoro nie potrafisz, to po co podejmujesz to ryzyko? W rosyjską ruletkę też
    grywasz w sobotnie wieczory?

    > A dlaczego nie, do licha ciężkiego? No weź mnie nie rozbrajaj. Skąd
    > przeciętni ludzie maja wiedzieć takie rzeczy? Zaufali mądrzejszym od
    > siebie. I uwierzyli, że może jeszcze się umacniać. A nawet jeśli nie

    Na pewno? Czy może sprytniejszym? Skoro nie wiedzieli, to nie powinni
    ryzykować. Poza tym to nieprawda, że nie było ostrzeżeń - były i to
    wielokrotne i bardzo wyraźne, ze strony instytucji finansowych nie
    zainteresowanych goleniem klienta, np. NBP. Trzeba było tylko chcieć je
    dostrzec. Ale kto by tam się przejmował tym nudnym gadaniem, skoro "takie
    fajne reklamy z gołymy babamy piszom, że bedzie kuul i w ogóle". Ech...

    > Złoty do franka pnie się jak taternik od 2004 roku. Prześledź sobie
    > wykresy. Jeśli ktoś był w stanie w sierpniu 2008 stanowczo powiedzieć,
    > że nadeszła górka złotego, to chylę przed nim czoła. Większość ludzi

    Przyjacielu, ja w sierpniu 2007 wycofałem pieniądze z funduszy
    inwestycyjnych, taki jestem ostrożny - bo już wtedy zaczęło być krucho.
    Może ciut za wcześnie, ale swoje zarobiłem. O tym, że nastąpi kryzys w
    Stanach mówiło się już od początku 2008 roku, ale półgębkiem. W połowie
    roku te informacje zaczęły się przedostawać do głównego nurtu mediów.
    Mnóstwo było też gadania o zbyt silnej złotówce - ile razy mam to
    wskazywać? NBP zaczął ostrzegać przed kredytami walutowymi już wiosną, a
    potem wręcz nakładał na nie ograniczenia, tak? To przepraszam, czy ktoś ci
    miał jeszcze na czole przybić kartkę z ostrzeżeniem? I nos wytrzeć i
    rajtuzy podciągnąć? Gazet nie czytasz, wiadomości nie oglądasz? Mam dla
    ciebie radę - zupełnie przestań oglądać i czytać reklamy. Ja tak robię,
    choć wymaga to nieco wysiłku, bo pchają się jak japońska wycieczka po
    obiedzie do sracza w Żelazowej Woli. Rzeczywistość wówczas staje się
    znacznie bardziej przejrzysta - świat bez reklam - to się nawet nadaje na
    hasło wyborcze :)

    > nie jest i nie była w stanie. Tak samo, jak teraz nie jest w stanie
    > określić, co będzie ze złotówką w najbliższym czasie. Nie chce mi się
    > tego powtarzać po raz kolejny, ale rzetelna i właściwa analiza kursów
    > walut to jednak dość zaawansowana dziedzina wiedzy i nie wymagaj tego
    > od przeciętnych ludzisków.

    Toteż nie ryzykuj - bierz bezpieczne kredyty. W złotówkach i nie na 100%
    zdolności kredytowej.

    > No i? Sądzisz, że należało się spodziewać, że skoro pojawił się
    > niepokój, to złoty teraz zacznie spadać?
    > Na skutek czego konkretnie?

    Teraz? Nie teraz, ale w ogóle. Kredyt bierzesz nie na rok, ale na 20 lat.
    Skoro złotówka jest bardzo wysoko - a każdy wiedział, że jest - to MUSI
    spaść, prędzej czy później. Skoro nieruchomości były bardzo drogie, to
    MUSIAŁY stracić. Potem znowu muszą wzrosnąć - nie wiadomo dokładnie kiedy i
    o ile, ale muszą. Właśnie z powodu tej cykliczności nie warto ryzykować,
    jeśli się nie ma wiedzy w tym zakresie. Proste?

    > takim ryzyku piszę]. Ale na poziomie prawie 50% znacznie. Nikt z
    > przeciętnych obywateli nie był w stanie tego przewidzieć. I nikt nie
    > przewidział (no może nieliczni).

    Czyli lekceważyli ryzyko i tyle. Bo skoro złotówka mogła w ciągu paru lat
    zyskać 50%, to może i stracić. Kropka.

    > Nieno oczywiście, jasne. Przeciętny Polak z ulicy powinien wiedzieć
    > dokładnie, co i jak wpływa na kurs naszej waluty :> Bo inaczej
    > zasługuje jedynie na miano głupca.

    Nie wiedzieć, tylko dowiadywać się. Media podawały za NBP, MF, analitykami
    - złotówka jest za mocna i jej kurs powinien zmaleć przed wejściem do euro.
    Tak właśnie mówili. Ja miałem nadzieję, że nie zdołają jej zbytnio
    zdołować, bo mi odpowiadał przelicznik 3zł za euro, ale obawiałem się, że
    jednak im się uda. A tu proszę - wyręczył ich kryzys i Goldman Sachs.

    A poza tym dlaczego masz pretensje, że "Polak z ulicy" nie jest traktowany
    jak dwuletni solenizant na przyjęciu urodzinowym? Gdzie jest napisane, że
    każdego trzeba prowadzić za rączkę i obsypywać prezentami? Zapewne gdzieś
    pracujesz i masz jakichś przełożonych i wiesz, że ich wymagania często
    utrudniają ci w pełni etyczne wykonywanie obowiązków. Pracownikom banków
    kazano sprzedawać kredyty, a nie myśleć za klientów. W niebie oczywiście
    będzie zupełnie inaczej, ale na razie jesteśmy na tym łez padole i nie ma
    co się obrażać na rzeczywistość.

    > No nie żartuj naprawdę? ;-)

    Widzisz jakie to proste? :o)

    > To jeszcze napisz, co się stanie z kryzysem. Skoro to podstawowy
    > czynnik wpływający na kurs złotego, to warto wiedzieć, jak się będzie
    > zachowywał, zanim podejmie się decyzję o zaciągnięciu takiego czy
    > innego kredytu. Ale oczywiście tego nie wiesz, a co więcej - nie wie
    > tego większość z nas. Sytuacja identyczna jak sprzed roku. Tyle, że w
    > drugą stronę.

    Ależ wiem, wiem - ten kryzys minie, a za jakiś czas przyjdzie następny,
    może większy - związany np. z napinaniem gumki emerytalnej w USA. A w
    kolejce jeszcze czekają amerykańskie obligacje skarbowe. To dopiero będzie
    pierdyknięcie!
    A nas tu w Polsce czeka załamanie emerytalne chyba jeszcze wcześniej. Mam
    wrażenie, że najdalej w ciągu kilku lat wejdziemy w głęboką recesję z
    wysoką inflacją i szybki zubożeniem społeczeństwa - chyba, że wcześniej
    wciągnie nas strefa euro i nieco złagodzi skutki niebywałego zadłużenia
    sektora publicznego. A za jakiś czas wrócimy do dobrej kondycji i
    perspektyw. Tak to działa.

    > Ale doradcy mówili co innego. Komu wierzyć? I dlaczego akurat mediom?

    Nieprawda - ty nie korzystałeś z usług doradców, sam się przyznałeś.
    Słuchałeś tylko handlarzy kredytowych, a to mało roztropne. A _nie_
    słuchałeś ostrzeżeń z mediów.

    > Owszem, ale pracownik banku jest zobowiązany zrobić to sam. Jego psi
    > obowiązek i tyle.

    A ty powinieneś się o to upomnieć. On może "zapomniał" bo był przepracowany
    i w ogóle.

    > Ale bank ma obowiązek rzetelnie opisać sprzedawany produkt.
    > Chyba nie będziesz usiłował tego podważać.

    A rząd ma obowiązek zapewnić mi dostęp do bezpłatnej służby zdrowia na
    najwyższym poziomie - i co z tego?

    > No jakie?

    Mam ci poszukać? Proszę bardzo - 100zł za godzinę netto plus koszty.
    Minimalka to 1000 netto. Wchodzisz? :)

    > Jasne, takie one były realne, jak teraz realne są warunki kredytu w
    > walutach.
    > Też brałem i też wiem ;-)

    Dobre i bezpieczne kosztuje więcej niż marne i ryzykowne, to chyba
    naturalne?

    > Chłopie, jakim reklamom i jakim handlarzom? To są słowa doradcy
    > kredytowego z Open Finance.

    No, właśnie mówię :oD

    > Obowiązuje jednak coś takiego, jak etyka biznesu.

    Etyka biznesu to grzeczna propozycja "kup pan cegłę" zamiast walenia pałą w
    łeb od razu - w jakim świecie ty żyjesz?

    > Bzdury. To, o czym piszę, nie jest elementarną wiedzą.

    Skoro dla ciebie nie, to nie pchaj się do stołu, przy którym grają Naprawdę
    Duzi Chłopcy. Ja tak robię i dobrze mi z tym.

    > Gdyby tak było, nikt nie popełniałby błędów, niepotrzebne byłyby biura
    > doradcze. Idąc Twoim tokiem myślenia wychodzi na to, że połowa
    > społeczeństwa to ćwoki. Nie, po prostu nieliczni są w stanie ogarnąć

    Cóż, wniosek jakościowo słuszny, choć ilościowo nieco niedoszacowany...

    > Rozumiem, że jak Ci dealer wciśnie samochód, o którym wie, że za
    > miesiąc się rozpadnie, to ani okiem nie mrugniesz, bo on ma zarabiać,
    > a nie uświadamiać Ci, że auto ma feler. Genialne.

    Nie - mam gwarancję, bez gwarancji bym nie kupił (dlatego m.in. nie kupuję
    samochodów używanych). Poza tym są jeszcze sądy choć wiem że brzmi to
    naiwnie - ale są, i w skrajnych przypadkach warto z tej możliwości
    skorzystać

    T.

  • 84. Data: 2009-02-21 13:00:02
    Od: Tomasz Nowicki <t...@s...com>

    Bezwzględna wartość złych kredytów rośnie, ale czy rośnie ich udział?
    Według jednej pani z fundacji na rzecz kredytów hipotecznych (wczoraj
    rozmawiała w radio) - nie ma tu zmian, co więcej - kredyty hipoteczne są
    najlepiej spłacanym rodzajem zadłużenia. Większość złych kredytów
    hipotecznych dotyczy inwestorów, którzy kupowali nieruchomości pod wynajem,
    traktując je jako lokatę. Ludzie kredytujący zakup lokali i domów w których
    mieszkają, z zasady spłacają zadłużenie rzetelnie, nawet kosztem konsumpcji
    i innych wydatków. Pani ta posługiwała się konkretnymi danymi liczbowymi,
    których z pamięci nie przytoczę

    T.

  • 85. Data: 2009-02-21 13:36:13
    Temat: Re: Odp: Noble straszy kredytobiorc
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "Tomasz Nowicki" <t...@s...com> napisał w wiadomości

    [ciach]

    Ta dyskusja stała się już bezsensowna, a chwilami wręcz żenująca*, więc nie
    widzę podstaw, by ją kontynuować.
    Przede wszystkim nie rozumiesz podstawowej zasady - to, że Tobie się coś
    udało, bo jesteś taki czy śmaki (inteligentny, przewidujący, sprytny,
    oczytany, nieoglądający telenoweli i reklam, piękny, młody, whatever) nie
    jest implikacją faktu, że wszyscy powinni być tacy sami. A może inaczej -
    dobrze by było, gdyby byli, ale nie są. Siłą rzeczy, bo ludzie mają różny
    potencjał i nie zawsze zależy to od nich samych. Nie jest to jednak
    powodem, by:
    1/ oszukiwać ich (banki)
    2/ okraszać ich niewybrednymi wyzwiskami (Ty i Tobie podobni)
    Zrozum to w końcu, albo jeśli nie jesteś w stanie, to uwierz na słowo.
    Okopałeś się na swoim stanowisku i teoretycznie rzecz biorąc masz bardzo
    dużo racji, ale realia są INNE, choćbyś się upierał jak dziki osioł.

    Mała uwaga o podejmowaniu ryzyka - sugerujesz, by nie bawić się w ryzykowne
    zabawy, jeśli nie potrafi się ocenić ryzyka. Oczywiście, tylko jeśli ktoś
    nie potrafi ocenić ryzyka, to nie jest tego nawet świadomy, bo gdyby był,
    to znaczyłoby to, że potrafi to ryzyko ocenić. Logiczne i proste jak budowa
    cepa. A nieświadomy człowiek, bombardowany dodatkowo informacjami "mędrców"
    zapewniających, że ryzyka nie ma, powoduje, to, co mamy teraz.

    * personalne niegrzeczne przygrywki są cokolwiek nie na miejscu, zwłaszcza,
    że nie opisuję własnych problemów (bo ich nie mam), tylko przedstawiam Ci
    punkt widzenia innych ludzi. Punkt widzenia, którego nie będziesz w stanie
    pojąć dopóki nie ściągniesz klapek z własnych oczu.

  • 86. Data: 2009-02-21 14:11:58
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    Użytkownik "Baloo" <b...@o...eu> napisał w wiadomości
> [...]
    > Przede wszystkim nie rozumiesz podstawowej zasady - to, że Tobie się coś
    > udało, bo jesteś taki czy śmaki (inteligentny, przewidujący, sprytny,

    Tomasz argumentami położył Cię na łopatki.
    Sfrustrowany jesteś i się nadymasz.
    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 87. Data: 2009-02-21 16:42:29
    Od: Tomasz Nowicki <t...@s...com>

    Dnia Sat, 21 Feb 2009 14:36:13 +0100, Baloo napisał(a):

    > Ta dyskusja stała się już bezsensowna, a chwilami wręcz żenująca*, więc nie
    > widzę podstaw, by ją kontynuować.

    Do usług.

    > 1/ oszukiwać ich (banki)

    Sami się zgłosili do strzyżenia (bo nie chciało im się podjąć wysiłku bycia
    ostrożnymi). Ale zgoda, to bardzo nieładnie ze strony banków i prędzej
    wielbłąd przejdzie przez ucho igielne itd.

    > 2/ okraszać ich niewybrednymi wyzwiskami (Ty i Tobie podobni)

    Wyzwiskami? Jeśli ktoś jest tępy, to nie jego wina, ale jeśli jest tępy i
    lekkomyślny - to już tak. Co ja poradzę, że jest takich bardzo wielu? Sam
    czasem taki bywam... O wyzwiskach piszę na samym końcu.

    > Zrozum to w końcu, albo jeśli nie jesteś w stanie, to uwierz na słowo.
    > Okopałeś się na swoim stanowisku i teoretycznie rzecz biorąc masz bardzo
    > dużo racji, ale realia są INNE, choćbyś się upierał jak dziki osioł.

    Ale ja nie wiem, o czym ty do mnie rozmawaisz? Zadawałeś pytania, to
    odpowiadałem. Nie interesuje mnie dyskusja o uczuciach, bo to nie ta grupa.
    Ja współczuję tym, którzy umoczyli na hipotekach, ale nie mam ich zamiaru
    głaskać za to po główkach. Tylko tyle.

> [...]
    > cepa. A nieświadomy człowiek, bombardowany dodatkowo informacjami "mędrców"
    > zapewniających, że ryzyka nie ma, powoduje, to, co mamy teraz.

    Przewrotna to logika, ale trafia w próżnię, już ci wyłożyłem dlaczego. Nikt
    nikogo nie zmusza do żonglowania po ciemku piłami mechanicznymi, gry w trzy
    karty na targu, handlu instrumentami pochodnymi, obstawiania zera w ruletę
    albo czytania Gazety Wyborczej. Tak samo nie zmusza do brania kredytów
    walutowych na wyśrubowanych parametrach własnych.
    Naprawdę - jeśli ktoś nie rozumie, że do korzystania ze skomplikowanych i
    potencjalnie ryzykownych produktów konieczna jest znajomość zasad ich
    obsługi, to ja mogę go tylko ostrzegać. Dotyczy to w podobnym stopniu
    pilarki do drewna, co kredytu walutowego. Ale każdy ma wolną wolę i pełen
    zakres praw publicznych i decyzja należy do niego. Musi jednak ponosić jej
    skutki, bo to należy do zestawu. A coraz więcej słyszę głosów, że "ja się
    tak nie bawię, ja nie wiedziałem, oddajcie moje pieniądze, najlepiej z
    budżetu". Znasz bajkę o koniku polnym i mrówce?

> [...]
    > punkt widzenia innych ludzi. Punkt widzenia, którego nie będziesz w stanie
    > pojąć dopóki nie ściągniesz klapek z własnych oczu.

    Ależ ja to rozumiem, bo sam napisałeś, żeś zadowolony ze swoich posunięć,
    gratuluję. I jeśli nawet gdzieś przekroczyłem granice ironii i posunąłem
    się do sarkazmu, to nie traktuj tego osobiście, bo nie miałem zamiaru cię
    urazić, naprawdę. Nikogo nie obrażam tu personalnie, skoro piszę ogólnie a
    nie o konkretnych osobach. Dlatego mam prawo wygłosić opinię, że pewna
    grupa głupców postąpiła bardzo nierozważnie ze swoimi pieniędzmi i teraz
    zaczyna odczuwać przykre tego konsekwencje. A że wśród nich jest wielu
    skądinąd wspaniałych ludzi (sól tej ziemi, zawsze to powtarzam), godnych
    szacunku i w ogóle, to zupełnie inna sprawa. Krytykuję ich w tym jednym
    aspekcie, a nawet nie ich, tylko ich błędy. EOT

    T.

  • 88. Data: 2009-02-21 18:54:40
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    "Jan Werbiński" <j...@j...com> napisał w wiadomości

    > Sfrustrowany jesteś i się nadymasz.

    Czym konkretnie miałabym być sfrustrowany?

  • 89. Data: 2009-02-21 19:18:52
    Od: Jan Werbiński <j...@j...com>

    > "Jan Werbiński" <j...@j...com> napisał w wiadomości

    > Czym konkretnie miałabym być sfrustrowany?

    "Niesprawiedliwością społeczną", tym, że życie jest wredne, że uwierzyłeś w
    opiekę państwa a zostałeś wydymany, że się nie znasz na czymś i wtopiłeś, że
    niektórzy to mają szczęście, że nikt Ci nie podał pomocnej ręki, że wszyscy
    chcą tylko zarobić, że niektórzy dobrze zarabiają na spekulacji, ale nie Ty.

    Naprawdę przeczytałem Wasze wywody i Tomasz bardzo trafnie Ci wyjaśnił.
    Rzadko się w usenetowym bełkocie trafia, że ktoś mówi z sensem i w dodatku
    przystępnie.

  • 90. Data: 2009-02-21 19:30:25
    Od: "Baloo" <b...@o...eu>

    Miał być EOT, ale jeszcze kilka słów podsumowania ;-)

    > Ale ja nie wiem, o czym ty do mnie rozmawaisz?

    O tym, że oczekujesz, że cała ludzkość będzie inteligentna, bystra,
    sprytna, ostrożna, przezorna, przewidująca - tak jak Ty. Też bym tak
    chciał. Realia są jednak inne. Ludzie są różni, czasem diametralnie. I
    bardzo często nie mają na to wpływu.
    Czy wyśmiałbyś prostą kobietę w wieku balzakowskim legalnie oszukaną przez
    Providenta i nazwał ją tępą i bezmyślną osobą? Jeśli nie, to powinieneś
    zrozumieć, o czym piszę. Jeśli tak, to nie mamy naprawdę o czym rozmawiać.

    > odpowiadałem. Nie interesuje mnie dyskusja o uczuciach,

    No tak, ale na uczucia niechcący zeszła.

> [...]
    > albo czytania Gazety Wyborczej. Tak samo nie zmusza do brania kredytów
    > walutowych na wyśrubowanych parametrach własnych.

    To jeszcze raz powoli.

    Jeśli ktoś WIE, że zabawa piłą mechaniczną jest groźna to:
    1/ nie bawi się w to - jest ostrożny
    2/ bawi się w to - bo zdecydował się ryzykować i jest tego świadomy
    Ty należysz do którejś z tych grup.
    Jeśli ktoś NIE WIE, że zabawa piłą mechaniczną jest groźna to:
    3/ nie bawi się w to - nie jest mu to potrzebne
    4/ bawi się w to - BO NIE JEST ŚWIADOMY STOPNIA RYZYKA

    Przełóż sobie teraz piłę mechaniczną na kredyt i zrozum w końcu, że choćbyś
    nie wiem jak się spinał, to nie możesz oczekiwać, że wszyscy będą należeć
    do grupy 1 lub 2. Masa ludzi należy do grupy 4.
    Dlaczego? Już to tłumaczyłem parę razy. Ponieważ szukając informacji u
    osób, które uznały za godne zaufania, dostały taką porcję wiedzy, że uznały
    ja za wystarczającą i rzetelną. Na podstawie tej wiedzy podjęły decyzję
    wierząc, że będą w stanie ponieść ryzyko. Nie miały świadomości, że ryzyko
    może być większe. Nie miały, bo skąd u licha miałyby ją posiąść i
    zrozumieć, że ta wiedza jest niewystarczająca?
    Jeśli nadal nie rozumiesz, o czym piszę, to wyobraź sobie sytuację, że Ty
    na podstawie swoich zaufanych źródeł iformacji wyrabiasz sobie ostateczną
    opinię na dany temat. Podejmujesz decyzję i cieszysz się, że wszystko jest
    w porządku. Po czasie okazuje się, że zrobiono Cię w balona - mniej lub
    bardziej świadomie. Albo, że stało się coś, na co nikt nie miał wpływu, ale
    co można było przewidzieć, choć Cię o tym nikt nie poinformował. I teraz
    taki Tomasz Nowicki "Bis" określa Cię mianem ciężkiego idioty, bo zaufałeś
    nie tym, co trzeba, bo nie wykazałeś się wystarczającą roztropnością,
    intelektem i tak dalej. Bo on tak zrobił i uważa, ze każdy bez wyjątku też
    mógł.

    > Naprawdę - jeśli ktoś nie rozumie, że do korzystania ze skomplikowanych i
    > potencjalnie ryzykownych produktów konieczna jest znajomość zasad ich
    > obsługi, to ja mogę go tylko ostrzegać.

    Samo życie jest potencjalnie ryzykownym produktem, do którego konieczna
    jest znajomość zasad jego obsługi ;-)Ryzykujemy na każdym kroku i nikt
    nigdy nie jest w stanie przewidzieć wszystkiego. Nawet zaciągając kredyt w
    PLN ryzykujesz, pomimo ubezpieczenia. Wystraczy, ze T.U., gdzie masz swoje
    polisy nagle zbankrutuje i guzik masz, a nie odszkodowanie w razie
    nieszczęścia. Jesteś w stanie to przewidzieć? Nie sądzę. Ale mimo to
    zaryzykowałeś biorąc kredyt w bezpiecznych złotych.

> [...]
    > się do sarkazmu, to nie traktuj tego osobiście, bo nie miałem zamiaru cię

    OK, nie ma wobec tego sprawy :)

    > Dlatego mam prawo wygłosić opinię, że pewna
    > grupa głupców postąpiła bardzo nierozważnie ze swoimi pieniędzmi i teraz
    > zaczyna odczuwać przykre tego konsekwencje.

    No więc różnimy się tylko tym, że ja nie nazywam takich ludzi głupcami, a
    jedynie ofiarami różnych bardziej lub mniej planowanych działań/manipulacji
    instytucji/osób trzecich. Na pewno będzie to dla nich nauczka na
    przyszłość, ale tak czy owak nie uważam, że tylko oni ponoszą
    odpowiedzialność za taką sytuację.