    From: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: [OT] Co po Grecji- realnie...?
    Date: Thu, 25 Feb 2010 10:17:00 +0100

    On 25.02.2010 08:51, Valdi wrote:
    > "Tomasz Chmielewski" news:7ulh5jFjgaU1@mid.uni-berlin.de

    > OK. Ale czy taki stan nie utrzymuje się do pewnego miejsca? Jeżeli EBC
    > zacznie wypuszczać na rynek pusty pieniądz bo podobnie jak ma to miejsce w
    > USA również w Europie prasy drukarskie będą drukowały tony nowego papieru...
    > realna wartość euro poleci na pysk a tym samym ludzie stracą.

    EBC jest zwiazany prawem i nie moze po prostu drukowac pieniedzy (bo
    bank centralny ma dbac o wartosc pieniadza, kropka). Oczywiscie jak wola
    polityczna jest, to wszystko moze stac sie legalne - ale by tak sie
    stalo, potrzebna bylaby zgoda panstw strefy euro, rzadow panstw unii,
    Komisji Europejskiej, pewnie jakichs sadow... Mimo wszystko, duzo ciezej
    takie cos zrobic niz zmienic obowiazujace prawo, "by NBP dbal o godziwe
    pensje gornikow".

    W US&A jest przeciwnie - tam prawo mowi, ze nalezy dbac i o wartosc
    pieniadza, i o wzrost gospodarczy. Wiec jesli trzeba, uruchomi sie prase
    do dolarow - nie trzeba do tego zbytnich zabiegow prawnych.

    > No ale jak by nie patrzeć to nie mamy pewności, że EBC nie zacznie drukować
    > pieniędzy...

    Mimo wszystko, ciezej zmusic EBC niz mialby to zrobic rzad wlasnego kraju.
    Nie wydaje mi sie, ze dla Grecji ktos chcialby urzadzac taka hucpe
    (skoro gdyby nawet cala Grecja w jednej chwili zapadla sie pod ziemie,
    cala gospodarka Unii bardzo nie straci).

    A i tak dobrze, ze takie cos stalo sie w panstwie rozmiarow Grecji -
    rzad i spoleczenstwa innych krajow troche przejrza na oczy, co sie
    dzieje, gdy zmiata sie klopoty pod dywan.

    > ps.
    > chyba najsensowniejsze rozwiązanie to pieniądz oparty na jakimś kruszcu czy
    > innym dobru... tylko czy nastąpi powrót do korzeni...? chyba za dużo ludzi
    > na interes aby obecny stan trwał w najlepsze.

    Owszem, za duzo ludzi ma interes, aby obecny stan trwal. I nie mowie tu
    o tajemniczych masonskich lozach, ale o zwyklym obywatelu.

    Policz sobie, jaka jest produkcja zlota np. w Polsce, czy nawet na calym
    swiecie. I przyjmij do wiadomosci, ze gospodarka w zasadzie nie roslaby
    szybciej, niz produkcja zlota.
    A ze cena zlota potrafi skoczyc o 50% w ciagu roku... nie chroniloby to
    przed rozmaitymi wstrzasami czy kryzysami.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org