    From: "tp" <t...@d...net>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: O tym jak VISA całkowicie legalnie na mnie zarobiła
    Date: Mon, 25 Feb 2002 14:20:36 -0500

    "Grzegorz Janoszka" <g...@p...onet.pl> wrote in message
    news:a5dh3c$nte$1@news.onet.pl...

    > Hej hej
    >
    > Tak się składa, że czasowo jestem w Niemczech. Przeglądałem sobie wydruk
    > operacji na rachunku i co widzę:
    >
    > 2002-01-09 zakup za 5.55 Euro z 2002-01-05 potrącono 20.75

    > 2002-01-10 zakup za 5.55 Euro z 2002-01-05 potrącono 20.98

    > 2002-01-16 zakup za 5.55 Euro z 2002-01-05 zwrot zwrócono 19.43

    > Czyli VISA całkowicie legalnie zarobiła na mnie 55 gr. Co najciekawsze:
    > Przez tydzień, między drugim obciążeniem a zwrotem kursy euro i dolara
    > rosły, a nie malały!!
    > Ciekawe, że zwrotu dostałem mniej (przy wyższym kursie) niż zapłaciłem.

    Czesc

    Zauwazone przez Ciebie zjawisko bylo juz na grupie.
    Ale w tym przypadku zarobila chyba nie tyle Visa, co Twoj bank.

    Gdy kupujesz towar wyceniony w euro, Visa przelicza to na USD
    (IMHO wg kursu rozliczen miedzybankowych) i stosowna iloscia
    USD obciaza Twoj bank. A Twoj bank przelicza Ci te USD na PLN
    po swoim wlasnym kursie *sprzedazy* USD (sprzedaje Ci USD).

    Przy zwrocie towaru Visa znowu przelicza otrzymane euro na USD
    (i robi to chyba znowu wg kursu miedzybankowego), i uznaje Twoj
    bank stosowna iloscia USD. A Twoj bank odkupuje od Ciebie te USD,
    czyli przelicza Ci te USD na zlotowki - ale tym razem po swoim wlasnym
    kursie *skupu* USD.

    Abstrahujac od roznic kursowych, Twoj bank zawsze skubie Cie na takiej
    operacji na 4-6% zaplaconej kwoty (zaleznie od wielkosci 'widelek' pomiedzy
    kursami sprzedazy i skupu).

    Co do tego, ile na tym przeliczaniu zarabia Visa, to jest to dosc trudne
    do ustalenia - IMHO kursy przeliczen euro->USD i USD->euro stosowane
    przez Vise sa poufne. Ale nie wykluczam sytuacji, ze akurat na przeliczaniu
    Visa nie zarabia wcale (stosuje ten sam kurs w obie strony) - dla Visy
    wystarczajaca moze byc prowizja placona przez merchanta za obsluge
    transakcji karcianej. IIRC prowizja taka nie jest zwracana merchantowi
    przy obsludze zwrotu towaru.

    Wniosek: jak chcesz intensywnie zwracac towary zakupione przy uzyciu karty,
    zaopatrz sie w karte prowadzona w walucie zakupu (MC prowadzony w euro
    dla zakupow w Europie, Vise dolarowa dla zakupow w USA).

    Pozdrowionka
    Tadeusz