    From: "AMRA" <a...@a...com>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: O co im chodzi z tymi walutami?
    Date: Wed, 6 Feb 2002 23:32:05 +0100
    Sender: m...@p...onet.pl@chello062179017154.chello.pl

    > Tak więc sprawa jest dosyć skomplikowana i nie wiem czy
    > którykolwiek gorący zwolennik dewaluacji pokusił się o jakieś
    > wiarygodne wyliczenia, bo najprościej to pyskować w telewizorze.

    OPIS2-Belka za przygotowawczą dewaluacją złotego
    (Depesza uzupełniona o tło rynkowe i opinię banku Goldman Sachs w
    ostatnich paragrafach)

    WARSZAWA (Reuters) - Po zakończeniu rozmów w sprawie wejścia do Unii
    Europejskiej złoty może okazać się podatny na spekulacyjne ataki, uważa
    minister finansów, Marek Belka.

    Belka jest też zdania, że przed wejściem do ERM złoty powinien zostać
    zdewaluowany. ERM to mechanizm stabilizujący waluty w okresie poprzedzającym
    ich wejście do Unii Monetarnej.

    "Sądzimy, że ten okres między zamknięciem negocjacji akcesyjnych i samym
    wejściem do ERM będzie najtrudniejszy dla Polski i stabilności kursu
    wymiany" - powiedział Belka brukselskim dziennikarzom, którzy przyjechali do
    Warszawy.

    "Może nastąpić przygotowawcza dewaluacja złotego. Nie byłoby to
    pozbawione sensu" - stwierdził Belka.

    Polska spodziewa się, że zakończy rozmowy akcesyjne w tym roku. Do Unii
    Europejskiej chciałaby wejść w 2004 roku, a w dwa lata później przyjąć euro.

    Podkreślając, że przedstawia własne poglądy, a nie rządu, Belka
    powiedział: "Z uwagą wsłuchujemy się w wypowiedzi zachodnich ekonomistów i
    ekspertów mówiących o tym, że byłoby mądrze zdewaluować waluty krajów
    będących nowymi członkami Unii, by dać więcej tlenu ich gospodarkom."

    Pytany czy dewaluacja jest potrzebna, członek Rady Polityki Pieniężnej
    (RPP) Cezary Józefiak powiedział zaś, że ważne jest przede wszystkim
    utrzymanie płynnego kursu złotego.

    "Trzeba się zdecydować, czy powinniśmy mieć płynny kurs złotego. Ja
    uważam, że powinniśmy go nadal mieć. A kiedy ktoś mówi o tym, że dolara
    powinno się wyceniać na 4,25 złotego, to nie zgadza się to z zasadą płynnego
    kursu" - powiedział Józefiak.

    Większość inwestorów uważa, że złoty może się nadal umacniać dzięki
    mechanizmowi tzw. nominalej konwergencji, czyli procesowi podwyższania cen w
    krajach kandydackich do poziomu unijnego, przy jednoczesnym umacnianiu się
    lokalnych walut.

    Pogląd taki zasadza się na przekonaniu, że członkowstwo krajów
    środkoweuropejskich w UE, a potem w strefie euro powinno doprowadzić do
    wyrównania poziomu cen w całej Europie.

    Amerykański bank inwestycjny Goldman Sachs szacuje, że do 2004 roku
    złoty wzrośnie do poziomu 3,23 złotego za dolara, czyli umocni się o 20
    procent w porównaniu z bieżącym kursem.

    "Uważam, że te (środkoweuropejskie) waluty są w pewien sposób
    niedoszacowane" - stwierdził Erik Nielsen, dyrektor działu analiz gospodarki
    europejskiej.