    From: BAH <b...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Krytyka...
    Date: Sun, 28 Apr 2002 02:31:06 +0200
    Sender: b...@p...onet.pl@pa84.warszawa.cvx.ppp.tpnet.pl

    On Sun, 28 Apr 2002 00:55:26 +0200, "Piotr" <m...@g...pl> wrote:

    >Mianowicie zastanawiam się dlaczego i po co odzywają się ludzie, którzy
    >założyli sobie gdzieś konta bo były za darmo, a po zmianie cennika (chyba
    >każdej firmie - między innymi bankom - wolno to zrobić, przecież nigdy i
    >nigdzie nie obiecały one niezmienności w opłatach...) nagle ogarnia pewne
    >osoby oburzenie itd. Stąd kilka refleksji:

    Po to, zeby wspierać konkurencję i protestowac
    przeciw stylowi w jakim wprowadza się zmiany.

    Porównaj reakcję na podwyżki w np. w ING i w Inteligo.

    >1. Jeśli nastąpił wzrost w opłatach - nieważne jakiego banku - to sumy te są
    >do przełknięcia dla przeciętnego użytkownika (prąd, gaz, benzyna, żywność
    >itp. też drożeją - jest to niejako wpisane w naszą polską rzeczywistość)

    Bułka kosztujaca 5 zł też będzie do przełknięcia.
    Banki maksymalizują zyski
    Klienci minimalizuja koszty.

    >2. "Nic nie trwa wiecznie" - naiwne jest podejście tych osób, które wierzyły
    >w swoje "szczęście" i trwały w błogim przekonaniu, że nic nie wzruszy tego
    >stanu..

    równie naiwne jest liczenie na to że klienci będą "przełykać"
    kolejne złe wiadomości w milczeniu.

    >3. Czy ktoś z tych "oburzonych" jest świadom, że na świecie nic nie jest za
    >darmo ??? Darmowe konto + wysoki procent to lep na muchy... Kto dał się
    >złapać to niech teraz uświadomi sobie, że w szeroko pojętym biznesie tak już
    >jest... Podnoszą się głosy, że Inteligo wprowadza opłaty - Pytam więc Was,
    >co macie karty kredytowe, konta w kilku bankach i "wielkie pojecie" o
    >bankach w Polsce - naprawdę ma to znaczenie, że coś zdrożało w cenniku np. o
    >1 zł ???

    Dla konta podstawowego pewnie nie
    ale dla kont dodatkowych tak.
    Szeroko pojęty biznes nie powinien się dziwić
    że "muchy" odlatują.

    Podnoszą się głosy o styl działania inteligo:
    propaganda sukcesu i mydlenie oczu.

    >4. Dziwne, że podnoszenie opłat przez banki skłania niektóre osoby do
    >poszukiwania alternatywy i wyboru najtańszych ofert na rynku - przecież to
    >jest zabawa w gonienie własnego ogona (widział ktoś kiedyś kotka albo pieska
    >jak to robią ???)

    Tylko taka postawa daje bankom impuls do zachowań konkurencyjnych.
    Nie każda podwyżka i nie koniecznie najtańszych.

    > - często jest to przejście z deszczu pod rynnę...
    cóż pośpiech jest złym doradcą.

    >A te kilka złotych, które się zaoszczędzi na prowadzeniu rachunku to według mnie
    >nie ma znaczenia.

    Ma znaczenie. parę złotych to już kilkadziesiat rocznie.

    >To znaczy, jeśli ktoś ma pragnienie odczuć stratę tych
    >kilku złotych, ewidentnie nie powinien trzymać swoich pieniążków w żadnym,
    >podkreślam żadnym banku ( domniemuję, że są to pseudociułacze, żałujący parę
    >złotych - a może są to osoby, które mają jedynie po kilkaset złotych na
    >koncie ??? Po co im wtedy rachunki w banku ????) Wówczas faktycznie może to
    >mieć dla nich znaczenie - ale dla banków chyba nie.
    >Płotki się nie liczą,bank wprowadzając nowe opłaty wie co robi...

    Po co te banki zajmuja się detalem ?

    Klient też wie co robi.
    Jak ma na koncie kilkaset złotych, to oznaczać to może także
    ze znalazł na rynku lepsze miejsce dla swoich pieniędzy.
    Trzymanie tysięcy na kiepsko oprocentowanym ROR
    to marnotrastwo. (banki to lubią).

    >Obecnie nieczęsto zdarza się, że pieniążki trzymane na rachunku +
    >oprocentowanie wystarcza na utrzymanie tegoż rachunku. A jeśli wystarcza -
    >to jasno znaczy, że trzyma się tyle pieniędzy, że zwiększony koszt obsługi
    >nie powinien mieć znaczenia...

    Jeśli nie wystarcza, to utrzymywanie rachunku musi dawać inne
    korzyści. Nie jest tak, ze te korzyści mozna dowolnie wyceniać.

    Jeśli wystarcza, to może to oznaczać, ze ktoś nie dba o pieniądze.

    >5. Inną sprawą jest zmiana banku, gdy zaistnieją ku temu inne przesłanki:
    >niefachowa obsługa, problemy z systemem, dezinformacja itp. Wtedy zmiana
    >banku na inny ma faktycznie sens...

    Jeśli chodzi o inteligo to nie tyle dezinformacja co "ściemnianie".
    Powody ekonomiczne są równie dobre a nawet często ważniejsze.
    To najczęściej nie jest zmiana tylko "eliminacja" banku.

    >6. Ludzie, oferta rynkowa banków w Polsce nie jest szeroka, i jeśli
    >większość banków zacznie podnosić swoje opłaty to niedługo zabraknie Wam
    >możliwości ucieczki....

    Ten co nie podniesie zgarnie naszą kasę :-))
    Kwestia też za co się płaci.
    Nie uciekamy.
    Jeśli bank, który był kolejnym chce być jedynym,
    to musi oferować coś więcej niż zmianę TOiP.
    Inaczej klient porównuje TOiP i widzi, że
    "nie ma marmurów a chce zarabiać jak marmur" :-)

    >Jeszcze raz mam prośbę : nie miejcie do mnie urazy - nikomu nie chciałem
    >się narazić, jedynie podzielić się wrażeniem...

    Mam wrażenie, ze przy Twojej wizji bankowości,
    to można spokojnie zamknąć parę banków (jak płotki wyginą)
    i inwestować w Mennicę (jak zaczną trzymać w skarpecie).

    BAH