  • 11. Data: 2011-08-12 09:56:39
    Temat: Re: Kredyt we frankach
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Kamil "Jońca"" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości grup
    dyskusyjnych:8...@a...kjonca...
    > "MarekZ" <b...@a...w.pl> writes:
    >
    > [...]
    >
    > Chyba Cię nie zrozumiałem. Dlaczego "obłędne"?
    > KJ

    Ponieważ takie porównanie po pierwsze nie uwzględnia wartości pieniądza w
    czasie (jej uwzględnienie akurat w większości przypadków podziałałoby na
    korzyść kredytu frankowego), po drugie ono odpowiada na pytanie: czy to by
    się opłacało, gdyby kurs nadal był przeciętnie rzecz biorąc taki jak do tej
    pory, co jest odpowiedzią raczej bezwartościową (poza psychologicznym
    aspektem pocieszającym). Dodatkowo jest to kumulacja efektu "pierwszych
    rat". Początkowe raty siłą rzeczy muszą być korzystniejsze, przecież inaczej
    nie dałoby się nikogo na to złapać.

    Uważasz, że jestem w błędzie?

  • 12. Data: 2011-08-12 10:03:56
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    "MarekZ" <b...@a...w.pl> writes:

    [..]

> [...]
    > rat". Początkowe raty siłą rzeczy muszą być korzystniejsze, przecież
    > inaczej nie dałoby się nikogo na to złapać.

    Nie jesteś. Tylko nie pasuje mi słowo "obłednie". Ale tu już wchodzimy
    na grząski grunt psychologii :)

    KJ

    --
    http://sporothrix.wordpress.com/2011/01/16/usa-sie-k
    rztusza-kto-nastepny/

  • 13. Data: 2011-08-12 10:14:23
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "Kamil "Jońca"" <k...@p...onet.pl> napisał w wiadomości grup

    > Nie jesteś. Tylko nie pasuje mi słowo "obłednie". Ale tu już wchodzimy
    > na grząski grunt psychologii :)

    Ano może mi nienajlepiej wyszło dobranie odpowiedniego słowa.

    Pomyślałem sobie tylko, że np. niech dziś kurs CHFPLN nagle wzrośnie do 4,13
    zł, a takie kryterium nadal da odpowiedź, że wszystko jest jak dotąd super.
    A nie jest, bo kredytobiorca nie może post factum powiedzieć: dobra, to ja
    pasuję i od jutra idę na PLN. Kurs mu odjechał i jest w czarnej dupie, o ile
    się w tej okolicy utrzyma. A takie kryterium jeszcze przez wiele, wiele rat
    będzie pokazywać, że jak na razie jest super.

  • 14. Data: 2011-08-12 10:22:34
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (12.08.2011 12:14), MarekZ wrote:
> [...]
    > i jest w czarnej dupie, o ile się w tej okolicy utrzyma. A takie
    > kryterium jeszcze przez wiele, wiele rat będzie pokazywać, że jak na

    Ale podobne ryzyko jest w PLN, jeżeli komuś wartość mieszkania odjedzie
    w dół o np. 30%. Albo dołozy ze swoich albo jest przywiązany do
    mieszkania jak chłop do roli.

    p. m.

  • 15. Data: 2011-08-12 10:28:12
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    mvoicem <m...@g...com> writes:

    [..]

    > Ale podobne ryzyko jest w PLN, jeżeli komuś wartość mieszkania
    > odjedzie w dół o np. 30%. Albo dołozy ze swoich albo jest przywiązany
    > do mieszkania jak chłop do roli.

    Tylko że w przypadku CHF jest _dodatkowe_ ryzyko.
    KJ

    --
    http://blogdebart.pl/2010/03/17/dalsze-przygody-swin
    ki-w-new-jersey/

  • 16. Data: 2011-08-12 10:35:54
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "mvoicem" <m...@g...com> napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Ale podobne ryzyko jest w PLN, jeżeli komuś wartość mieszkania odjedzie w
    > dół o np. 30%. Albo dołozy ze swoich albo jest przywiązany do mieszkania
    > jak chłop do roli.

    Tyle że takie zjawisko (nagły zjazd wartości w PLN o 30% na skutek zdarzeń,
    których nie obejmowałoby standardowe ubezpieczenie wymagane przez banki)
    jest skrajnie nieprawdopodobne w porównaniu do możliwości zmian kursowych,
    czyż nie?

    Ja tu nie tyle miałem na myśli brak możliwości refinansowania się czy
    trudność znalezienia ciołka chętnego do ewentualnego kupienia nieruchomości
    z wpisaną hipoteką przekraczającą jej wartość, a bardziej to, że przyszłe
    raty kredytobiorcy frankowego są niekorzystnie dla niego zdeterminowane, a
    to bezwartościowe kryterium tego nie uwzględnia.

    Trzeba jednak brać pod uwagę, że nasza polska waluta jest zasadniczo
    śmieciem w porównaniu do CHF i mówienie o symetrycznych prawdopodobieństwach
    zmian kursu w obie strony to kompletna naiwność (ewentualnie uwielbienie
    analizy technicznej :).

  • 17. Data: 2011-08-12 11:08:57
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (12.08.2011 12:35), MarekZ wrote:
> [...]
    > zdarzeń, których nie obejmowałoby standardowe ubezpieczenie wymagane
    > przez banki) jest skrajnie nieprawdopodobne w porównaniu do możliwości

    Czy ja wiem? Mi mieszkanie zjechało o 30% w roku 2008, czuję się
    uwięziony. Daleko od skrajnego nieprawdopodobieństwa.

> [...]
    > to, że przyszłe raty kredytobiorcy frankowego są niekorzystnie dla niego
    > zdeterminowane, a to bezwartościowe kryterium tego nie uwzględnia.

    Zaraz, coś mieszasz. Przecież to kryterium mówi właśnie o ratach. Więc
    albo "raty i tak będą niższe niż dla PLN" i wtedy nie można mówić o tym
    że przyszłe raty bedą niekorzystne, albo przyszłe raty będą
    niekorzystne, ale co za tym idzie - kryterium nie ma zastosowania.

    p. m.

  • 18. Data: 2011-08-12 11:24:27
    Od: Marx <M...@n...com>

    On 12.08.2011 10:23, mvoicem wrote:
    > A jaki widzisz problem w tym żeby się trend utrzymał?
    >
    > Powiedzmy że CHF przestaje się umacniać, ale ... PLN zaczyna słabnąć (bo
    > i nas w końcu dopada kryzys)

    wojna też jest możliwa tak jak i lądowanie marsjan
    niższa rata we franku jest kompensowana dodatkowym ryzykiem i tyle
    Marx

  • 19. Data: 2011-08-12 11:33:25
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "mvoicem" <m...@g...com> napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Czy ja wiem? Mi mieszkanie zjechało o 30% w roku 2008, czuję się
    > uwięziony. Daleko od skrajnego nieprawdopodobieństwa.

    Stało się to nagle? Czy po prostu dokonałeś zakupu na lokalnej górce?

> [...]
    > przyszłe raty bedą niekorzystne, albo przyszłe raty będą niekorzystne, ale
    > co za tym idzie - kryterium nie ma zastosowania.

    Ja piszę o kryterium "sumy dotychczas zapłaconych rat" w porównaniu do sumy
    jaka zostałaby dotychczas zapłacona, gdyby kredyt został wzięty w PLN,
    używanym do uzasadnienia, że kredytobiorca frankowy jest w lepszej sytuacji
    niż złotowy. Najwyraźniej może to być kolejna inkarnacja "mantry niskiej
    bieżącej raty".

  • 20. Data: 2011-08-12 11:40:43
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (12.08.2011 13:33), MarekZ wrote:
    > Użytkownik "mvoicem" <m...@g...com> napisał w wiadomości grup
    .pl...

    > Stało się to nagle? Czy po prostu dokonałeś zakupu na lokalnej górce?

    Nagle oraz dokonałem zakupu na lokalnej górce. Jestem tak samo uwięziony
    jakby mieszkanie nie zmieniło wartości a kwota kredytu podskoczyła o 50%.

    Owszem, lepiej jak Ci tylko wartość mieszkania ucieknie a nie
    jednocześnie wartość mieszkania i kurs franka. Ale nie należy tworzyć
    iluzji że kredyt w PLN to bezpieczna przystań nie powodująca "uwięzienia".

    p. m.