  • 11. Data: 2003-02-16 09:59:46
    Temat: Re: Kredyt mieszkaniowy - opinie
    Od: Iktorn <i...@k...net.pl>

    * t...@p...onet.pl <t...@p...onet.pl>:
    > Podobna regu?a obowi?zuje w PKOBP, z tym, ?e tam zamiast 10-ciu ostatnich dni
    > bierze sie oko?a 40 (dok?adnie nie pamietam) dni roboczych z ostatniego
    > kwarta?u. Co wiecej je?eli nowo wyliczony WIBOR nie zmienia si? wi?cej ni? 0,2%
    > od starego, to obowi?zuje stary.

    Czyli je?li WIBOR zmienia?by si? co 3 mies. co 0,19, to teoretycznie
    mogliby nie zmieniaae oprocentowania nigdy?

    > Dodatkowo WIBOR3M w PKOBP jest zmieniany zawsze na pocz?tku kwarta?u. Powoduje
    > to, ?e np. przy malej?cyn WIBORZE, dla nowych klientów w styczniu jest podobnie
    > (przy tej samej mar?y), ale lutym juz gorzej a w marcu jeszcze gorzej. W PKOBP
    > w marcu obowi?zuje WIBOR liczony na bazie WIBORów z ostatniego kwarta?u 2002r
    > za? w KB na bazie lutego 2003.
    > Je?eli jeszcze co? chcesz wiedzieae, to ch?tnie odpowiem. Mam tam rzeczywi?cie
    > kredyt mieszkaniowy. Tensor1

    Mam aktualnie kredyt w PKO - na starych warunkach (8,4% w EURO :((( ).
    Rozumiem, ze jak zmienie bank, kwote lub przewalutuje to musze zabulic
    ~1500 PLN za zmiane zapisu w hip. Ale jak pojde do nich o zmiane war.
    umowy, to nie powienienem zaplacic wiecej niz 1,5% prowizji prawda?

    Pozdrowienia
    Wiktor

    --
    _ _ _ ___ ____ ____ __ _ Wiktor

  • 12. Data: 2003-02-16 13:50:15
    Od: t...@p...onet.pl

    > Czyli jeśli WIBOR zmieniałby się co 3 mies. co 0,19, to teoretycznie
    > mogliby nie zmieniać oprocentowania nigdy?

    Powoduje
    PKOBP

> [...]
    > ~1500 PLN za zmiane zapisu w hip. Ale jak pojde do nich o zmiane war.
    > umowy, to nie powienienem zaplacic wiecej niz 1,5% prowizji prawda?

    Twoje oprocentowanie wg. starych zasad 8,4% jest właśnie przykładem, że nie
    powinno się brać kredytów, ktorych oprocentowanie nie jest oparte o stawki
    rynku międzbankowego, w Twoim wypadku EURLIBOR. Niestety na tej grupie jest
    dużo zwolenników zasady starej, którą ja nazywam, oprocentowanie PREZESA. Moze
    na Twoim przykładzie wreszcie zrozumieją, że kredyty mieszkaniowe należy brać
    TYLKO w oparciu o stawko rynku międzybankowego.
    Proponuje negocjację, która powinna doprowadzić do oprocentowania w postaci
    EURLIBOR + marża.
    Przykładowo aktualnie w KB, EURLIBOR+2,10% = 4,92% (dla osób, których wkład
    jest większy niż 40% lub w celu spłaty kredytu mieszkanioweho w innym banku) ,
    dla pozostałych EURLIBOR+2,60% = 5,42% (takie oprocentowanie jest na ich
    stronie). Przy negocjacjach z PKOBP wykorzystaj te argumenty. Jeżeli się nie
    zgodzą rozważ przeniesienie. Tensor1.

  • 13. Data: 2003-02-17 12:30:57
    Od: s...@o...pl

> [...]
    > TYLKO w oparciu o stawko rynku międzybankowego.
    > Proponuje negocjację, która powinna doprowadzić do oprocentowania w postaci

    Niekoniecznie. Też mam w PKO i też 8,4%. I jak najbardziej - EURIBOR + marża.
    Tylko, że marża wynosi 5,4% (!) :-( Ale nie odbiegało to zbytnio od stawek
    rynkowych 3 lata temu, jak brałem kredyt. A teraz, cóż. W kredytach mamy, na
    szczęście, wolny rynek, więc i marże teraz są inne. Pozostaje negocjować (już
    sondowałem - nie są oporni).
    Pozdrawiam i życzę sukcesów.
    Szeluś

  • 14. Data: 2003-02-17 13:06:52
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > szczęście, wolny rynek, więc i marże teraz są inne. Pozostaje negocjować (już

    Marża w wysokości 5,4% była rzeczywiscie bardzo duża. Nie podejrzewałem, że
    mogli aż na takim poziomie ją ustalić. Negocjować natychmiast. Tensor1
    PS Oprocentowanie 8,4% jest wyższe niz dla kredytów w PLN - jeszcze jeden
    argument.

  • 15. Data: 2003-02-17 13:27:29
    Od: t...@p...onet.pl

> [...]
    > szczęście, wolny rynek, więc i marże teraz są inne. Pozostaje negocjować (już

    Jedna drobna ale ważna uwaga:
    Przy ustalaniu oprocentowania wg stawek rynku miedzybankowego są dwie typy
    reguł:
    (1) reguła sumacyjna: EURIBOR + marża (np marża = 2%)
    )2) reguła iloczynowa: marża*EURIBOR (np marża = 1,2)
    Reguła (2) jest korzystniejsza dla klienta, gdy w przyszłości EURIBOR bedzie
    dość gwałtownie spadał. Dotyczy to takze WIBORu. Niestety nie znam banku,
    który dla kredytów mieszkaniowych stosuje regułę (2); dla depozytów stosują;
    np. 0,85*WIBID1M. W Twoim przypadku (i pewno innych) marża była zdecydowanie za
    wysoka. Aż się wierzyć nie chce - 5,4%; aktualnie przy EUROBOR = 3% zarabiają
    grubo powyżej 100%. Natychmiast staraj się to zmienić. I twardo. nawet jak
    trzeba będzie zmienic Bank, to też Ci się opłaca.

  • 16. Data: 2003-02-17 14:52:45
    Od: "Krzysztof Kowalski" <kowalski@___nospam___bankier.pl>

> [...]
    > mogli aż na takim poziomie ją ustalić. Negocjować natychmiast. Tensor1
    > PS Oprocentowanie 8,4% jest wyższe niz dla kredytów w PLN - jeszcze jeden

    Hie, hie, hie :-))) No proszę, proszę ;-))) Sztywne oprocentowanie ma jednak
    czasem wady - no kto by pomyślał ;-)))

    K. Kowalski

  • 17. Data: 2003-02-17 18:02:27
    Od: t...@p...onet.pl

    > że
    >
    > Hie, hie, hie :-))) No proszę, proszę ;-))) Sztywne oprocentowanie ma jednak
    > czasem wady - no kto by pomyślał ;-)))
    >
    > K. Kowalski

    W tym wypadku masz rację. Jednakże ja mówiłem o marżach sensownych 0,5-2,0% a
    nie o wartościach skrajnych w postaci 5,4%, taka marża to nie udzielanie
    kredytu ale LICHWA. Podobne praktyki stosuje KB do kredytów w CHF (marża
    5,30%). Ja jednak z reguły wypowiadałem się o kredytach w PLN. Zobatrz także na
    mój poprzedni post o tzw. formule iloczynowej. Pozdrowienia Tensor1

    PS. Nie rozumiem jednak ludzi, którzy tak nie dbają o swoją kasę i godzą się na
    oprocentowanie kredytów mieszkaniowych w EURO na poziomie 8,3%. Nawet biorąc
    pod uwagę koszty, dawno przeniósł się bym do innego Banku (np. - w tym wypadku -
    do Multi, lub na PLN do KB).

  • 18. Data: 2003-02-18 08:18:54
    Od: "Krzysztof Kowalski" <kowalski@___nospam___bankier.pl>

    <t...@p...onet.pl> wrote in message
> [...]
    także na
    > mój poprzedni post o tzw. formule iloczynowej. Pozdrowienia Tensor1

    A co to jest "sensowna" marża??? :-) Cały czas zapominasz o konkurencji. KB
    ustala "sensowną" marżę na poziomie "x" a np za 5 lat się okazuje, że
    WIBOR+x jest wyższy niż oprocentowanie banków, które takich zapisów nie
    mają - i tu klienci leżą tak samo jak szelus! (przecież wtedy to też była
    "sensowna" marża)
    Moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem byłby zapis w umowie, że oprocentowanie
    może być MAKSYMALNIE WIBOR+marża - i do tego banki muszą dążyć jeśli z
    jednej strony chcą zachować elastyczność (a mi nieelastyczność KB się nie
    podoba) a z drugiej zagwarantować klientowi cenę maksymalną (bo idea ta przy
    zachowaniu elastyczności jest IMHO jak najbardziej ok :-).

    Pozdrawiam
    K. Kowalski

  • 19. Data: 2003-02-18 08:19:53
    Od: m...@p...pl (McMac)

    On 16 Feb 2003 09:59:46 GMT, Iktorn <i...@k...net.pl> wrote:

    >Czyli jeśli WIBOR zmieniałby się co 3 mies. co 0,19, to teoretycznie
    >mogliby nie zmieniać oprocentowania nigdy?

    Za szybko myslisz. Przeciez STARY zostaje bez zmian, wiec predzej czy pozniej
    kilka spadkow WIBORU przekroczy 0,2% w stosunku do STAREGO i wtedy
    oprocentowanie sie zmieni. Nie zmieniloby sie, gdyby WIBOR oscylowal 0,19% w
    gore i w dol.
    --
    - Maciej Kulawik ----------------
    - m...@p...pl --------------

  • 20. Data: 2003-02-18 10:05:20
    Od: Iktorn <i...@k...net.pl>

    * McMac <m...@p...pl>:

> [...]
    > kilka spadkow WIBORU przekroczy 0,2% w stosunku do STAREGO i wtedy
    > oprocentowanie sie zmieni. Nie zmieniloby sie, gdyby WIBOR oscylowal 0,19% w

    Có? - moim zdaniem mo?na to interpretowaae na 2 sposoby. Oczywi?cie Twój
    jest bardziej "zdroworozs?dkowy", ale... :)

    Pozdrowienia
    Wiktor

    --