  • 11. Data: 2009-02-19 21:54:21
    Temat: Re: Kredyt i konto w upadajacym banku
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "vonBraun" <i...@o...pl> napisał w wiadomości
    news:gnk8um$t8e$1@inews.gazeta.pl...

    > Byłbym więc wdzięczny ktoś z grupowiczów pokazał mi
    > - jeśli to możliwe 'palcem' - gdzie jest podstawa prawna takiego
    > stwierdzenia.

    art. 498 - 508 kodeksu cywilnego:

    Art. 498.

    § 1. Gdy dwie osoby są jednocześnie względem siebie dłużnikami i
    wierzycielami,

    każda z nich może potrącić swoją wierzytelność z wierzytelności drugiej

    strony, jeżeli przedmiotem obu wierzytelności są pieniądze lub rzeczy tej
    samej

    jakości oznaczone tylko co do gatunku, a obie wierzytelności są wymagalne

    i mogą być dochodzone przed sądem lub przed innym organem państwowym.

    § 2. Wskutek potrącenia obie wierzytelności umarzają się nawzajem do
    wysokości

    wierzytelności niższej.

    Art. 499.

    Potrącenia dokonywa się przez oświadczenie złożone drugiej stronie.
    Oświadczenie

    ma moc wsteczną od chwili, kiedy potrącenie stało się możliwe.

    Art. 500.

    Jeżeli przedmiotem potrącenia są wierzytelności, których miejsca spełnienia
    świadczeń

    są różne, strona korzystająca z możności potrącenia obowiązana jest uiścić
    drugiej

    stronie sumę potrzebną do pokrycia wynikającego dla niej uszczerbku.

    Art. 501.

    Odroczenie wykonania zobowiązania udzielone przez sąd albo bezpłatnie przez
    wierzyciela

    nie wyłącza potrącenia.

    Art. 502.

    Wierzytelność przedawniona może być potrącona, jeżeli w chwili, gdy
    potrącenie

    stało się możliwe, przedawnienie jeszcze nie nastąpiło.

    Art. 503.

    Przepisy o zaliczeniu zapłaty stosuje się odpowiednio do potrącenia.

    Art. 504.

    Zajęcie wierzytelności przez osobę trzecią wyłącza umorzenie tej
    wierzytelności

    przez potrącenie tylko wtedy, gdy dłużnik stał się wierzycielem swego
    wierzyciela

    dopiero po dokonaniu zajęcia albo gdy jego wierzytelność stała się wymagalna
    po tej

    chwili, a przy tym dopiero później aniżeli wierzytelność zajęta.

    Art. 505.

    Nie mogą być umorzone przez potrącenie:

    1) wierzytelności nie ulegające zajęciu,

    2) wierzytelności o dostarczenie środków utrzymania,

    CKancelaria Sejmu s. 33/122

    2009-01-09

    3) wierzytelności wynikające z czynów niedozwolonych,

    4) wierzytelności, co do których potrącenie jest wyłączone przez przepisy
    szczególne.

    Art. 506.

    § 1. Jeżeli w celu umorzenia zobowiązania dłużnik zobowiązuje się za zgodą
    wierzyciela

    spełnić inne świadczenie albo nawet to samo świadczenie, lecz z innej

    podstawy prawnej, zobowiązanie dotychczasowe wygasa (odnowienie).

    § 2. W razie wątpliwości poczytuje się, że zmiana treści dotychczasowego
    zobowiązania

    nie stanowi odnowienia. Dotyczy to w szczególności wypadku, gdy

    wierzyciel otrzymuje od dłużnika weksel lub czek.

    Art. 507.

    Jeżeli wierzytelność była zabezpieczona poręczeniem lub ograniczonym prawem

    rzeczowym ustanowionym przez osobę trzecią, poręczenie lub ograniczone prawo

    rzeczowe wygasa z chwilą odnowienia, chyba że poręczyciel lub osoba trzecia
    wyrazi

    zgodę na dalsze trwanie zabezpieczenia.

    Art. 508.

    Zobowiązanie wygasa, gdy wierzyciel zwalnia dłużnika z długu, a dłużnik
    zwolnienie

    przyjmuje.

  • 12. Data: 2009-02-19 22:07:40
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st> wrote in message

    > Użytkownik "george" <g...@v...pl> napisał w wiadomości

    > Co ma udział (czyli prawo współwłasności) do posiadania roszczenia
    > względem podmiotu?
    >
    > Proponuje poczytać kodeks cywilny ze szczególnym zwróceniem uwagi na art.
    > 498 do 508.

    to chyba nie do mnie.... (oczywiście że nic)

  • 13. Data: 2009-02-19 22:08:01
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "gasper" <n...@m...pl> wrote in message news:gnkhgc$fi2$1@inews.gazeta.pl...
    > Użytkownik "vonBraun" <i...@o...pl> napisał w wiadomości
    >
    > jaki w tym interes ? bank zarabia na różnicy oprocentowania wkładów i
    > kredytów więc jak masze kase to lepiej nie miec kredytu

    poczytaj o cashflow

  • 14. Data: 2009-02-19 22:10:22
    Od: "george" <g...@v...pl>

> [...]
    >
    > jakości oznaczone tylko co do gatunku, a obie wierzytelności są wymagalne
    >
    > i mogą być dochodzone przed sądem lub przed innym organem państwowym.

    w tym sęk, kredyt może być szybciutko wymagalny ( bankowy tytul egzekucyjny,
    weksel, hipoteka) a dług w postaci depozytu to chyba nie tak prosto uzyskać
    wymagalność...

    george

  • 15. Data: 2009-02-19 22:22:11
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    > w tym sęk, kredyt może być szybciutko wymagalny ( bankowy tytul
    > egzekucyjny, weksel, hipoteka) a dług w postaci depozytu to chyba nie tak
    > prosto uzyskać wymagalność...

    KC wspomina i o kontach bankowych art. 725 - 733.
    Art. 726 twierdzi to co poniżej. Wynika z tego, że wystarczy oświadczenie
    wierzyciela, aby depozyt stał się wymagalny. Regulaminy zakładania lokat też
    w większości przypadków umożliwiają zerwanie lokaty.

    Bank może obracać czasowo wolne środki pieniężne zgromadzone na rachunku
    bankowym

    z obowiązkiem ich zwrotu w całości lub w części na każde żądanie, chyba że

    umowa uzależnia obowiązek zwrotu od wypowiedzenia.

  • 16. Data: 2009-02-19 22:29:09
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

    Użytkownik "krzysztofsf" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
    > george pisze:
    >
    > Tak wiec wierze, ze mozna stracic i niegwarantowana czesc depozytu i dalej
    > spalcac kredyt.

    Ale to całkiem inny przypadek. Po prostu w momencie sprzedaży towar stał
    się własnością dłużnika, a tobie przysługiwało TYLKO roszczenie o zapłatę.
    Więc czekaliście sobie, czy z majątku dłużnika coś dla was zostanie, bo np.
    pracownicy, czy skarb państwa mają wyższy priorytet.

    Gdybyście byli jednocześnie wierzycielem i dłużnikiem tej upadłej firmy,
    jak najbardziej przysługiwało by wam prawo kompensacji roszczeń.

  • 17. Data: 2009-02-19 22:39:05
    Od: "george" <g...@v...pl>

> [...]
    >
    > z obowiązkiem ich zwrotu w całości lub w części na każde żądanie, chyba że
    >
    > umowa uzależnia obowiązek zwrotu od wypowiedzenia.

    hmm.. wygląda na to że na podstawie tych zapisów ( o ile dobrze rozumiem
    "wymagalność" ) mozna dokonać "rekompensaty" kredytu i depozytu. Sprawa
    bedzie leżała w gestii syndyka masy upadłościowej.
    Niestety nie znam "procedury" postępowania w takim wypadku.

    Abstrahując. Jeśli mamy depozyt i kredy w tum samym banku mozna liczyc na
    powyższe, ale należy zapomnieć o "planie" o ktorym myślał pewnie autor wątku
    aby mieć do dyspozycji gotówkę która przyniesie większe zyski niż koszt
    kredytu. Anyway nie powinien zostać na lodzie.

    zgodnie z art 726 system rezerwy obowiązkowej (3,5%) stoi w jawnej
    sprzeczości z tym artykułem.
    W zadnym momencie czasowym ten artykuł nie może zostać wypełniony dla
    deponentów banku.

    george

  • 18. Data: 2009-02-19 22:47:54
    Od: "Marcin Wasilewski" <j...@a...pewnie.je.st>

> [...]
    > bedzie leżała w gestii syndyka masy upadłościowej.
    > Niestety nie znam "procedury" postępowania w takim wypadku.

    Zapewne zgodnie z KC wystarczy twoje oświadczenie.:

> [...]

    > sprzeczości z tym artykułem.
    > W zadnym momencie czasowym ten artykuł nie może zostać wypełniony dla

    Ustawodawca doszedł do wniosku, że banki nie padają na porządku
    dziennym, a jego celem było zabezpieczenie depozytariuszy, przed migianiem
    się przed zwrotem depozytów.

  • 19. Data: 2009-02-19 23:02:09
    Od: "george" <g...@v...pl>

> [...]
    >
    > Ustawodawca doszedł do wniosku, że banki nie padają na porządku
    > dziennym, a jego celem było zabezpieczenie depozytariuszy, przed migianiem

    dzieki Marcin.
    troche mnie uspokoiłeś. :)

  • 20. Data: 2009-02-19 23:36:46
    Od: Przemyslaw Kwiatkowski <m...@m...waw.pl>

    Marcin Wasilewski wrote:

    > Art. 499.
    >
    > Potrącenia dokonywa się przez oświadczenie złożone drugiej stronie.
    > Oświadczenie ma moc wsteczną od chwili, kiedy potrącenie stało się możliwe.

    Super! Czyli jak się ma 100k kredytu i 100k depozytu w banku, to po
    kilku latach można złożyć oświadczenie o potrąceniu z mocą wsteczną i...
    tadam! bank nie ma prawa do odsetek za minione lata. :-)

    --
    MiCHA