  • 1. Data: 2007-11-15 09:59:33
    Temat: Kredyt hipoteczny - mBank czy Polbank?
    Od: jijomo <j...@p...onet.pl>

    Witam.
    Mam zamiar wziac kredyt hipoteczny na 299000 PLN (kredyt w CHF), brak
    wkladu wlasnego, koszty okolokredytowe, podatki, notariusz, prowiazja
    dla agencji najchetniej tez oplacane z kredytu, dlatego im wiekszy
    kredyt, tym lepiej. Z bankow, ktore udzielily pozytywnej odpowiedzi na
    wniosek kredytowy zawezylem wybor do mBanku (30 lat, 109% wartosci) i
    Polbanku (38 lat, 105%). Oto wady i zalety ich ofert (w porownaniu):

    mBank:

    wady:

    1. koszty ubezpieczenia na zycie, ubezpieczenia do czasu ustanowienia
    hipoteki i ubezpieczenia niskiego wkladu wlasnego to razem 8500 PLN;
    2. rata wyzsza od tej w Polbanku o prawie 200 PLN (krotszy okres
    kredytowania), po 2 latach jeszcze o 60 PLN wyzsza z powodu
    ubezpieczenia na zycie;
    3. koniecznosc posiadania karty kredytowej.

    zalety:

    1. kwota kredytu nawet po odjeciu kosztow obowiazkowych ubezpieczen
    wyzsza od tej w Polbanku o 4000 PLN;
    2. w przypadku splacania kredytu do konca okresu kredytowania suma
    odsetek nizsza od Polbankowej o 70000 PLN (nizsze oprocentowanie,
    krotszy okres);
    3. brak oplat za wczesniejsza splate;
    4. znany i pewniejszy bank, w ktorym mam konto.

    Polbank:

    wady:

    1. nizsza o 4000 PLN kwota kredytu;
    2. w przypadku splacania kredytu do konca okresu kredytowania suma
    odsetek wyzsza od mBankowej o 70000 PLN (wyzsze oprocentowanie, dluzszy
    okres);
    3. opłata za wcześniejszą spłatę w wysokości 1% pozostałej wartości kredytu;
    4. nieznany mi bank.

    zalety:

    1. brak obowiazkowych ubezpieczen;
    2. nizsza o prawie 200 PLN rata.

    Ktora z tych ofert powinienem wybrac? Mam zamiar interesowac sie za
    jakis czas refinansowaniem kredytu (w tej chwili biore go z kims, kto ma
    juz prawie 40 lat, dlatego nie jest mozliwy dluzszy okres kredytowania),
    mam tez zamiar inwestowac jakas kwote miesiecznie zeby moc splacic
    kredyt po kilkunastu latach.
    Co do argumentu, ze mBank jest znany i "pewniejszy" - rozumiem, ze po
    otrzymaniu kredytu jedyne, czym bank mi moze zaszkodzic to zmiana
    oprocentowania? I ze zmiany LIBOR i tak dotycza wszystkich bankow, wiec
    tak naprawde bank ma wplyw jedynie na marze? Czy marza moze zmieniac sie
    po otrzymaniu kredytu?

    Bardzo prosze o pomoc.

    pozdrawiam,
    jijomo

  • 2. Data: 2007-11-15 10:11:54
    Temat: Re: Kredyt hipoteczny - mBank czy Polbank?
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 15 Lis, 10:59, jijomo <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Bardzo prosze o pomoc.

    Szczerze mowiac, jesli masz rodzine, to porownaj oba kredyty z opcja
    ubezpieczenia (chyba, ze kredyt w przypadku twojej smierci rodzina
    moze splacic z innego ubezpieczenia, ktore juz oplacasz).

    Nie jestem fanatykiem ubezpieczen, ale juz 6-o letni gotowkowy
    ubezpieczylem sobie z wlasnej woli, zeby (odpukac) w razie czego nie
    zostawic najblizszym takiego zonka do splaty.

  • 3. Data: 2007-11-15 10:14:32
    Od: jijomo <j...@p...onet.pl>

    krzysztofsf pisze:

> [...]
    > ubezpieczylem sobie z wlasnej woli, zeby (odpukac) w razie czego nie
    > zostawic najblizszym takiego zonka do splaty.

    Dzieki za rade. Nie mam zony ani dzieci, kredyt biore z siostra, ale ona
    nie bedzie w tym mieszkaniu mieszkala - jakby cos mi sie stalo to po
    pierwsze mieszkanie mozna sprzedac, a po drugie raty kredytu i tak maja
    byc oplacane z wynajmu.

    pzdr. jijomo

  • 4. Data: 2007-11-15 10:45:01
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 15 Lis, 11:14, jijomo <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]

    > nie bedzie w tym mieszkaniu mieszkala - jakby cos mi sie stalo to po
    > pierwsze mieszkanie mozna sprzedac, a po drugie raty kredytu i tak maja

    U mnie sytuacja jest inna.

  • 5. Data: 2007-11-15 12:57:07
    Od: "MarP" <p...@w...pl>

    Użytkownik "jijomo" <j...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    I ze zmiany LIBOR i tak dotycza wszystkich bankow, wiec
    tak naprawde bank ma wplyw jedynie na marze?
    ---------------------
    Jestes pewien ze oprocentowanie zalezy od wskaznikow takich jak LIBOR?
    Do niedawna w mBanku oprocentowanie zalezalo do woli Prezesa.
    Pozdrawiam,
    Marp

  • 6. Data: 2007-11-15 13:25:27
    Od: jijomo <j...@p...onet.pl>

    MarP pisze:
> [...]
    > Jestes pewien ze oprocentowanie zalezy od wskaznikow takich jak LIBOR?
    > Do niedawna w mBanku oprocentowanie zalezalo do woli Prezesa.

    Ja niczego nie jestem pewien, nie znam sie na tym, dlatego pytam :)
    Z tego co wiem (ale nie na pewno ;) ) to oprocentowanie sklada sie z
    LIBOR i z marzy banku - mozliwe, ze w mBanku marza zalezy od woli
    prezesa. Pytam jednak, czy moze ona sie zmieniac po podpisaniu umowy.

    W Polbanku z tego co pisza tutaj to nie moze:
    http://www.polbankefg.pl/p4_3_7_5.html
    czyli oprocentowanie moze sie zmienic jedynie pod wplywem zmian w LIBOR.
    Czy poza zmiana oprocentowania bank moze jeszcze cokolwiek zmienic po
    podpisaniu umowy kredytowej?

    pzdr. jijomo

  • 7. Data: 2007-11-15 14:54:39
    Od: "AlterEgo" <a...@w...pl>

    Poproś o wzory umów w obu bankach + regulaminy, wówczas będzisz mógł
    wychwycić więcej różnic.

    Weź pod uwagę również opłaty dodatkowe: przejrzyj tabele opłat obu banków
    pod kątem operacji które mogą Cię dotyczyć w przyszłości, np. aneksy do
    umowy (jakie zmiany wymagają aneksów, każdy bank ma swoje reguły).
    To niby małe koszty, ale czasem dość niespodziewane i dotkliwe.

  • 8. Data: 2007-11-15 16:26:14
    Od: "MarP" <p...@w...pl>

> [...]
    > Z tego co wiem (ale nie na pewno ;) ) to oprocentowanie sklada sie z
    > LIBOR i z marzy banku - mozliwe, ze w mBanku marza zalezy od woli

    Nic nie pisalem o marzy - tylko o oprocentowaniu. Zajebiscie trudno znalesc
    na stronach cos o metodzie ustalania oprocentowania (odsylaja do mLinii lub
    Centrum Finansowego). Ale znalazlem ciekawy fragment:

    "Jeśli korzystasz z kredytu hipotecznego udzielonego na warunkach
    obowiązujących do 1 września 2006 r., oprocentowanie Twojego kredytu jest
    zależne od decyzji Zarządu Banku. Możesz zmienić ten warunek.
    "
    zrodlo: http://www.mbank.com.pl/oferta/kredyty/mplan/kredyth
    ipo.html
    Marp
    ps. A marza/prowizja (z tego co wiem) powinna byc naliczona jednorazowo i
    doliczona do kosztow kredytu. Nie powinna sie zmieniac w trakcie trwania
    umowy (chyba ze umowa stanowi inaczej).

  • 9. Data: 2007-11-15 18:53:51
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    krzysztofsf napisał(a):
    > Nie jestem fanatykiem ubezpieczen, ale juz 6-o letni gotowkowy
    > ubezpieczylem sobie z wlasnej woli, zeby (odpukac) w razie czego nie
    > zostawic najblizszym takiego zonka do splaty.

    Przeciez w razie czego mozna przyjac spadek z dobrodziejstwem
    inwentarza. Jesli nie ma sie jakichs mega majatkow (a np. ma sie duzo
    rzeczy ruchomych, ktorych wlasnosc ciezko przypisac danej osobie) w
    postaci nieruchomosci to jedynym stratnym (pomijajac kwestie straty
    bliskiej osoby) podmiotem pozostanie bank.

    --
    Mithos

  • 10. Data: 2007-11-15 21:01:08
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Mithos pisze:

> [...]
    > postaci nieruchomosci to jedynym stratnym (pomijajac kwestie straty
    > bliskiej osoby) podmiotem pozostanie bank.

    A nie trzeba wtedy robić "spisu inwentarza"? To nic nie kosztuje?
    (Nie, nie wiem)
    A w takim okresie zwykle ma się coś trochę innego na głowie.

    KJ