  • 1. Data: 2013-05-22 22:37:45
    Temat: Kradzione karty i bezpinowe biletomaty
    Od: luc <b...@g...de>

    Znowu Wrocław - tym razem ofiarę przerobili na ponad 6k pln:

    7933,Nowy_sposob_zlodziei__Wyczyscili_karty_kredytow
    e_z.html

    pzdrwm
    luc

  • 2. Data: 2013-05-23 09:52:30
    Temat: Re: Kradzione karty i bezpinowe biletomaty
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 22.05.2013 22:37, luc pisze:
    > Znowu Wrocław - tym razem ofiarę przerobili na ponad 6k pln:

    7933,Nowy_sposob_zlodziei__Wyczyscili_karty_kredytow
    e_z.html

    Ale tą ofiarą to chyba jest sprzedawca biletów, nie? W cywilizowanych
    krajach można sobie pozwolić na takie skonfigurowanie punktu sprzedaży,
    ale ryzyko jest w całości przeniesione na sprzedawcę.

    MJ

  • 3. Data: 2013-05-23 15:36:01
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Michał Jankowski" <m...@f...edu.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > krajach można sobie pozwolić na takie skonfigurowanie punktu sprzedaży,
    > ale ryzyko jest w całości przeniesione na sprzedawcę.

    W cywilizowanych może, ale .... .
    Czy te 150 Euro wkładu własnego nie jest przypadkiem (w przypadku transakcji
    bez PIN) sprzeczne z prawem ?

    "Sposób płatności w automatach mobilnych jest wynikiem uzgodnień z gminą
    Wrocław, a przed jego uruchomieniem uzyskał stosowne certyfikacje
    organizacji płatniczych..."

    Co za problem aby automat ograniczał liczbę transakcji jedną kartą (w ciągu
    godziny) lub ograniczał kwotę dla jednej karty. Co za problem, aby automaty
    w jednym pojeździe wymieniały się między sobą informacją.
    Skoro wcześniej automaty sprzedawały bilety skasowane, ale ludzie chcieli
    kupować na zapas to powinno być tak: bez PINu - skasowany, z PINem nie
    skasowane.
    P.G.

  • 4. Data: 2013-05-23 16:29:05
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On Thu, 23 May 2013 15:36:01 +0200
    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

> [...]
    > ciągu godziny) lub ograniczał kwotę dla jednej karty. Co za problem,
    > aby automaty w jednym pojeździe wymieniały się między sobą informacją.

    (...)

    Co za problem, co za problem.
    Problem jest taki, ze najpierw trzeba by pomyslec, a dopiero potem
    zrobic. Z reguly jest na odwrot, o ile "pomyslec" w ogole tam wystepuje.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 5. Data: 2013-05-23 17:07:49
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" <t...@n...wpkg.org> napisał w wiadomości

    > (...)
    >
    > Co za problem, co za problem.
    > Problem jest taki, ze najpierw trzeba by pomyslec, a dopiero potem
    > zrobic. Z reguly jest na odwrot, o ile "pomyslec" w ogole tam wystepuje.

    Zawsze wydawało mi się, że jakiekolwiek uzgodnienia nierozłącznie wiążą się
    z myśleniem.
    Wygląda na to, że muszę zrewidować moje "wydawanie się" bo widocznie na
    stanowiskach decyzyjnych zasiadają już ludzie po szkole, która nie uczy
    myśleć a tylko (bezkrytycznie) czytać ze zrozumieniem.
    P.G.

  • 6. Data: 2013-05-23 22:52:01
    Od: mmk <m...@g...com>

    W dniu czwartek, 23 maja 2013 15:36:01 UTC+2 użytkownik Piotr Gałka napisał:
    > Co za problem aby automat ograniczaďż˝ liczbďż˝ transakcji jednďż˝ kartďż˝ (w
    ci�gu
    > godziny) lub ograniczaďż˝ kwotďż˝ dla jednej karty. Co za problem, aby automaty
    > w jednym poje�dzie wymienia�y si� mi�dzy sob� informacj�.
    > Skoro wcze�niej automaty sprzedawa�y bilety skasowane, ale ludzie chcieli
    > kupowaďż˝ na zapas to powinno byďż˝ tak: bez PINu - skasowany, z PINem nie
    > skasowane.
    > P.G.

    Problem z PINem jest taki, że w biletomatach pojazdowych w ogóle nie ma PIN-pada...
    Tak, wiem, jest ekran dotykowy, ale brak konieczności wpisywania PINu w takim
    miejscu, gdzie łatwo go podejrzeć, to IMO jednak dobre rozwiązanie. Natomiast
    zdecydowanie powinny być inne zabezpieczenia, które proponujesz (limit transakcji /
    kwotowy dla jednej karty).

  • 7. Data: 2013-05-24 10:18:27
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "mmk" <m...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...

> [...]
    > takim miejscu,
    > gdzie łatwo go podejrzeć, to IMO jednak dobre rozwiązanie.

    Z tego wszystkiego wyłania mi się następujący obraz:
    Skoro:
    - przyjęto założenie, że na tych biletomatach nigdy nie wprowadza się PINu,
    - ich stosowanie zostało uzgodnione z instytucjami finansowymi (coś takiego
    było w tym artykule),
    to znaczy, że (chyba nie naruszam jakichś zasad logiki):
    - instytucje finansowe zobowiązały się, że karty będą działały w tych
    urządzeniach.
    A to (według mnie) z kolei oznacza, że się zobowiązały że:
    - karty nie będą nigdy żądały podania PINu.
    Może to na skutek tamtych ustaleń liczniki w kartach (które pewnie są)
    zostały poustawiane na 9999 lub zablokowane.
    No bo jakiś powód takiego idiotycznego skonfigurowania kart przecież musiał
    być.

    Na mój chłopski rozum naturalnym skutkiem takich ustaleń (skoro już się
    wydało, że miały miejsce) powinno być, że instytucje biorące udział w zmowie
    mającej na celu naruszenie podstawowych zasad bezpieczeństwa używania kart
    powinny ponosić odpowiedzialność za wszystkie skutki tych ustaleń.

    A tak w ogóle to według mnie ktoś się za bardzo pośpieszył z robieniem
    ludziom wygodnie. Takie automaty powinny się pojawić, gdy transakcje kartowe
    będzie się akceptowało odciskiem palca (tego się nawet w tłoku nie
    podejrzy).
    P.G.

  • 8. Data: 2013-05-24 11:15:34
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org>

    On Fri, 24 May 2013 10:18:27 +0200
    Piotr Gałka <p...@c...pl> wrote:

> [...]
    > robieniem ludziom wygodnie. Takie automaty powinny się pojawić, gdy
    > transakcje kartowe będzie się akceptowało odciskiem palca (tego się

    Skoro myslenie nie jest popularne w kregach decyzyjnych w naszym kraju,
    to moze po prostu wystarczylo podpatrzec, jak rozwiazano to w innych
    krajach?

    Np. w Japonii:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Suica
    http://en.wikipedia.org/wiki/Pasmo

    Dziala to ustrojstwo na niemal kazdy srodek transportu w Japonii
    (metro, autobusy, pociagi, oprocz tych, ktore wymagaja rezerwacji
    miejsc), w automatach z piciem, malych i wiekszych sklepach, taksowkach
    itp.

    Wygodne w uzyciu, Japonczycy nie placa prowizji dla Visy/MC od kazdego
    sprzedanego u siebie w kraju biletu, a jak zgubisz taka karte, to
    konta w banku nikt ci nie okradnie.

    --
    Tomasz Chmielewski
    http://wpkg.org

  • 9. Data: 2013-05-28 20:11:36
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 24 Maj, 11:15, Tomasz Chmielewski <t...@n...wpkg.org> wrote:

> [...]
    >
    > Wygodne w uzyciu, Japonczycy nie placa prowizji dla Visy/MC od kazdego
    > sprzedanego u siebie w kraju biletu, a jak zgubisz taka karte, to

    Ja korzystam z

    http://www.mobilet.pl/komunikacja.html#

    Mozna dokonywac platnosc na zasilenie np.z kk po 2 zl, co rozwiazuj
    sporo problemow ;)