    From: "pix" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Konto w Niemczech bez ruszania tyłka z Polski
    Date: Fri, 31 Jan 2003 22:51:41 +0100

    > A nie jest tak, że są określane lakonicznie jako "koszty banku
    > zagranicznego", których nigdy nie poznanasz? Bo skoro DB Germany za
    uznanie
    > chce tylko 3,5 Euro, a DB Polska charguje nas kwotą (60-20) = 40 zł za tę
    > samą operację jeśli zlecasz z Polski to jak to interpretować?

    No tak, tylko nie wiadomo (a może wiadomo?), który z tych dwóch
    banków jest faktycznie odpowiedzialny za taki wzrost kosztów.
    Czy DB Niemcy więcej sobie liczy w takim przypadku (tzn. jeśli płatnikiem
    jest ktoś "obcy" a nie właściciel konta) czy też DB Polska tyle kasuje
    za zwrotne przesłanie wymaganej prowizji.
    Mozliwe, że składają się tu oba czynniki, tyle że przy SWIFTowych
    przelewach rzeczywiście trudno dociec skąd się co bierze
    i równie trudno trafić na kompetentną osobę potrafiąca to wyjaśnić.

    > Tej informacji nie uzyskałem :-(. Ale koszt przelewu rzędu 60 zł w
    sytuacji,
    > gdy kasę z DB Polska możesz w Berlinie wyciągnąć bez prowizji jest
    > delikatnie mówiąc dziwny...

    Dla mnie w ogóle to wszystko jest dziwne i przypomina bardziej loterię
    niż rzetelnie skalkulowaną ofertę bankową.
    Wysyłając przelew z opcją BEN nie sposób określić ile pieniędzy dotrze
    do adresata, a dając OUR nie wiadomo z góry jakie przyjdzie obciążenie.
    Dla klienta pozostaje metoda prób i błędów.
    Pewnie ktoś się w tym orientuje, ale to chyba wiedza z rodzaju "tajemnych".
    Transakcje karciane pod względem kosztów i czytelności rozliczeń
    są oczywiście zdecydowanie lepsze, tyle że nie do wszystkiego się nadają :-(

    > BTW, jeśli ja zdecyduję, że mój bank w Polsce ma mnie obciążyć tylo swoimi
    > kosztami, bank zagraniczny obciąża zagraniczne konto swoimi kosztami, to
    kto
    > pokrywa koszta banków pośredniczących???

    AFAIK to przy wyborze opcji shared obciążany jest beneficjent.
    Jak dla mnie to ewidentnie w tym całym systemie brakuje możliwości
    przejęcia przez nadawcę kosztów korespondentów z pominięciem ostatniego
    w łańcuszku, czyli banku adresata - widać przy projektowaniu systemu
    nikt o tym nie pomyślał.

    pozd.Pix