    From: "witrak()" <w...@h...com>
    Newsgroups: pl.biznes,pl.biznes.banki
    Subject: Re: Jakie gwarancje obligacji?
    Date: Tue, 20 Dec 2011 14:34:27 +0100
    ebb3cf$0$1200$65785112@news.neostrada.pl><4eef3bec$0$1208$6...@n...n
    eostrada.pl><4eef7749$0$1442$65785112@news.neostrada.pl><4eef9146$0$1185$
    65785112@news.neostrada.pl> <jco4d8$iel$2@inews.gazeta.pl>
    <4eef968d$0$1217$65785112@news.neostrada.pl>

    Zofia <a...@d...com> wrote on 2011-12-19_20:54
    > Akurat złoto od wieków jest uważane (słusznie lub nie) za najlepszą
    > "walutę" na czas kryzysu, a o żółwiach na tę okoliczność nie
    > słyszałam.
    > Ale widocznie Ty słyszałeś.

    Posłuchaj. Złoto - wbrew temu, co zapewne wywnioskowałaś z tego
    wątku - nie jest absolutnie bezpieczną lokatą kapitału. Jest tylko
    relatywnie lepszą lokatą niż złotówka, euro czy dolar (albo inne
    waluty np. "nordyckie").

    Na ile "lepszą" i w ogóle jak wyglądałby ranking tych
    instrumentów, zależy od sposobu inwestowania w nie (albo inaczej
    sposobu prowadzenia zakupu i sprzedaży), wielkości środków i ich
    przeznaczenia, przewidywanej perspektywy czasowej i antycypowanego
    przebiegu kryzysu a także strategii postępowania (np. rozważanego
    docelowego miejsca ewentualnej emigracji).
    Te czynniki *zasadniczo* zmieniają ocenę każdego z ww.
    instrumentów, ponieważ w istocie masz do czynienia z problemem
    zarządzania ryzykiem ze znaczną liczbą różnych ryzyk.
    Przez to wybór jednego sposobu postępowania najprawdopodobniej
    *nigdy* nie będzie optymalny. Zatem decyzja typu "włożę
    oszczędności w złoto - dolary - euro - ziemię (etc. etc. -
    skreślić wszystko oprócz jednego)" jest z gruntu błędna ! Istnieje
    bowiem znacznie większe prawdopodobieństwo, że któryś z
    pozostałych wyborów okaże się ostatecznie lepszy, niż
    prawdopodobieństwo, że będzie to ten, na który się zdecydowałaś.

    Naiwnością jest zatem wiara, że w oparciu o *dobre* rady (takie
    jak na tej liście, a więc przeważnie udzielane z przekonaniem i
    celem udzielenia Ci realnej pomocy) można dokonać dobrego wyboru.
    Aby to się udało, trzeba przeprowadzić pełną analizę ryzyka, mając
    już wcześniej przygotowane scenariusze przyszłego rozwoju wypadków
    i przewidywania, co do własnych priorytetów (zwłaszcza to drugie
    jest trudne, lecz niezbędnie potrzebne, bo gdy wypadki już "się
    dzieją", człowiek zaczyna reagować emocjonalnie i podejmuje złe
    decyzje - tj. decyzje "dobre, ale na inny czas").

    Ja osobiście nie jestem przekonany do złota. Obawiam się, że
    strata na złocie (czyli koszt ubezpieczenia chronionego kapitału)
    będzie pomiędzy 30% a 50%. Zatem tylko jeśli strata na innych
    instrumentach będzie większa, "stracisz mniej, czyli zyskasz".

    Są tacy co już kupili konserwy, świece, może węgiel, itp.
    instalują alternatywny piec węglowy itd. To może być sensowne,
    jeśli dojdzie do jednego ze skrajnych scenariuszy, ale to nie
    zapewni ubezpieczenia kapitału, jeśli ktoś go ma sporo. I w
    związku z tym nadaje się jako *jedno z* działań zabezpieczających
    (na bardzo skrajny scenariusz), *ale nie jedyne*. Tak samo jest ze
    złotem.

    Przemyśl sprawę od strony scenariuszy, oceń ich prawdopodobieństwa
    realizacji i sposoby minimalizacji strat, itd.
    Jednym słowem przeprowadź pełny cykl zarządzania ryzykiem.
    Jeśli - jak jestem przekonany - nie czujesz się na siłach tego
    zrobić, bo nie masz kwalifikacji, to (1) zainwestuj w siebie i
    zapoznaj się z tą dziedziną (wystarczy dwa-trzy tygodnie netto),
    (2) skorzystaj z publikacji (prognoz) i/albo porady doradców
    ekonomicznych, celem zebrania scenariuszy wypadków i ich
    prawdopodobieństw, (3) przeprowadź proces optymalizacji (sama).

    Wtedy będziesz wiedzieć, że za swoje przyszłe straty nie będzie
    odpowiedzialna Twoja naiwność/łatwowierność/skłonność do ulegania
    sugestiom. Czego Ci życzę na Święta i Nowy (Kryzysowy) Rok :-)

    witrak()