  • Data: 2021-01-12 10:55:59
    Temat: Re: IDEA czy jest teraz sens zakladac lokate?
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    poniedziałek, 11 stycznia 2021 o 20:29:33 UTC+1 witrak() napisał(a):
    > E tam... Powszechna Kasa Oszczędności (PKO) i Polska Kasa Opieki (PeKaO SA).
    >
    > O ile pamiętam, to najpierw było PKO (co do formy prawnej się nie wypowiadam, ale
    było to na pewno przedsiębiorstwo państwowe, a potem wyodrębniono (po cichu) PeKaO
    SA, które zajmowało się w zasadzie wyłacznie dewizami (którymi PKO nie zajmowało się
    w ogóle).
    > Tak przynajmniej wyglądało to od strony "ludu pracującego miast i wsi". Pierwsze
    konto oszczędnościowo-rozliczeniowe miałem w 1974 - dokładnie w tym roku, kiedy się
    pojawiło (książeczkę czekową również od razu). Ale to już od dawna było PKO (po
    oddzieleniu PeKao).

    Historia PKO (i to naprawdę na początku była Pocztowa Kasa Oszczędności) i Pekao
    sięga nieco wcześniej niż historia "ludu pracującego miast i wsi" - wręcz początków
    II RP.
    Nie ma się co powtarzać - w wiki jest historia bankowości w PL.
    Najciekawsze jest to, że w PRL - no niech będzie, że od 1975 - były tylko 3 banki -
    NBP (w którym było też PKO), Pekao i Bank Handlowy (hmm, choć na pewno były jeszcze
    spółdzielcze - ale może i one były jakoś niesamodzielne). A Pekao SA pozostało chyba
    jedną jedyną spółką akcyjną w całym PRL.