  • 1. Data: 2005-04-29 20:56:03
    Temat: Funkcja depozytowa bankomatu
    Od: "Paweł" <p...@v...pl>

    Witam!
    Dopiero od kilku dni jetsem posiadaczem karty płatniczej i jestem w tej
    sprawie zupełnie zielony. Dziś pierwszy raz w zyciu korzystałem z bankomatu
    <lol> A raczej chciałem skorzystac. Mianowicie-chodziło mi o złozenie
    depozytu. Na ekranie bankomatu w ewnym momencie wyświetliło sie polecenie,
    aby włożyć zaklejoną kopertę do szuflady. W tej koperce mają być pieniądze?
    Skąd bankomat będzie wiedział ile zdeponowałem...? Prosze o zachowanie
    powagi :P :D

  • 2. Data: 2005-04-29 21:21:43
    Temat: Re: Funkcja depozytowa bankomatu
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Paweł wrote:
> [...]
    > Skąd bankomat będzie wiedział ile zdeponowałem...? Prosze o zachowanie

    Bo na kopercie napiszesz ile było? :)
    Bankomat nie będzie wiedział. Bo bankomat ma przyjąć a nie liczyć.
    Depozyty złożone w bankomacie są otwierane i liczone komisyjnie.
    Zaksięgowanie wpłaty trwa zwykle 2 dni, więc raczej nikt z tego nie
    korzysta jak nie musi.
    Koperty powinny być takie jakie wyda ci bankoamt (albo weźmiesz sobie z
    oddziału wcześniej)
    Nie wiem na ile banki ściśle tego przestrzegają i ile kłopotów można
    sobie narobić wrzucając zwykłą kopertę z napisaną kwotą i numerem konta
    na niej oczywiście.

  • 3. Data: 2005-04-29 22:02:26
    Od: "Kovolski" <k...@t...pl>

    Witam..
    Chetnie pomogę..
    Potwierdzam opinie przedmówcy.
    Jako że podjełem ten temat w pracy naukowej pozwalam sobie przytoczyć
    fragment:

    Procedura składania depozytów przez bankomat jest tak zorganizowana, żeby
    wykluczyć możliwość zaistnienia pomyłki. Po wczytaniu karty i podaniu
    PIN-kodu bankomat wydaje kopertę, która jest automatycznie powiązana z
    kontem klienta, dzięki czemu pieniądze zostają zaksięgowane na odpowiednim
    rachunku. Koperty są otwierane "komisyjnie", co pozwala wyeliminować
    ewentualne przypadki nieuczciwości pracowników lub zwyczajne ludzkie
    pomyłki. W Polsce podobnie zresztą jak i na świecie zainteresowanie
    ,,funkcją depozytową" stanowi znikomy udział w stosunku do liczby wypłat.
    Według badań Pentora [2002] na zbadane w 3 tysiące posiadaczy kart zaledwie
    112 osób wpłacało przez bankomat pieniądze na konto.

    Między innymi z tego powodu pieśnią przyszłości pozostaje ,,recycling"
    gotówki. Polega on na tym, że wpłacane banknoty są automatycznie
    rozdysponowywane i mogą być wypłacane kolejnym klientom. Oczywiście - wymaga
    to, zastosowania nowoczesnych aplikacji które pozwoliłyby rozpoznać
    fałszywe banknoty. Jako, że niewystarczające jest np. zastosowanie
    tradycyjnego ultrafioletu ATM klasy ,,Cash Recycler" jest urządzeniem
    drogim. Technologia ta jest obecnie na etapie testów. W opinii fachowców
    ,,recykling" pozwoli ograniczyć częste i kosztowne uzupełnianie gotówki w
    bankomatach. O sukcesie tego rozwiązania zadecydują przede wszystkim klienci

    Od praktyczniej strony idea funkcji depozytowej tzn krok po kroku opisana
    jest na www.pkobp.pl

    Pozdrawiam
    Marcin Kowalski
    SGH

  • 4. Data: 2005-04-29 22:54:09
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    Kovolski wrote:
    > Po wczytaniu karty i podaniu
    > PIN-kodu bankomat wydaje kopertę, która jest automatycznie powiązana z
    > kontem klienta, dzięki czemu pieniądze zostają zaksięgowane na odpowiednim
    > rachunku.

    nie wszystkie
    swego czasu pekao s.a miało koperty, które można sobie było wziąć do domu.
    nr rachunku i kwotę należało wpisać na kopercie.
    Nr rachunków z kart przeczytanych przez bankomat i numery rachunków z
    kopert były "zgrywane" ręcznie

  • 5. Data: 2005-04-29 23:47:34
    Od: Peet <j...@t...pbz>

    On 2005-04-30 00:02, Kovolski wrote:

    > Chetnie pomogę..
    > Potwierdzam opinie przedmówcy.
    > Jako że podjełem ten temat w pracy naukowej pozwalam sobie przytoczyć
    > fragment:

    Chyba przetestuję bo nie chce mi się stać w kolejkach w banku.

    --
    Peet

  • 6. Data: 2005-04-30 07:32:49
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    Kovolski napisał(a):

> [...]
    > PIN-kodu bankomat wydaje kopertę, która jest automatycznie powiązana z
    > kontem klienta, dzięki czemu pieniądze zostają zaksięgowane na odpowiednim

    Czyli najlepiej byłoby, gdyby od klienta nie wymagano wypełniania
    czegokolwiek, jeżeli po prostu chce wpłacić na swoje konto. Wypełniać
    może, ale wtedy, gdy chce z gotówką zrobić cokolwiek innego.

    W jaki sposób odbywa się "powiązanie". Kod kreskowy, numeryczny, czy
    może jeszcze inny sposób?

    I czy mówisz też o PKO BP? :-)

    > Od praktyczniej strony idea funkcji depozytowej tzn krok po kroku opisana
    > jest na www.pkobp.pl

    A mogę poprosić o wskazanie palcem? Bo ja naszukałem się sporo i mam
    wrażenie, że PKO BP w ogóle nie zależy na rozpopularyzowaniu tej funkcji...

  • 7. Data: 2005-04-30 07:40:23
    Od: "Kovolski" <k...@t...pl>

> [...]
    > nr rachunku i kwotę należało wpisać na kopercie.
    > Nr rachunków z kart przeczytanych przez bankomat i numery rachunków z

    Witam..Zgadzam się, to jest generalny standard od którego są odstępstwa
    które pan pozwolił sobie przytoczyć..
    Praca deklaruje o bank eleltr także nie wspominałem o innych formach, jakie
    są jeszcze spotykane..Pozdr..
    W praktyce dep. w bankomacie tzw. gtatyfiks weekendowy kiedy to wiekszosc
    banków jest nieczynna (co tak na marginesie bedzie sie zmieniać).
    F. dep. generealnie ma umożliwić ,,wpłate" przy zamknietym oddziale. Koperty
    z weekendu przenoszone są (tak było przynajmniej w moim banku) w pon rano do
    sortowni tam były zliczane itd i jeszcze generalnie tego samego dnia
    ksiegowane. W pozostałe dni tygodnia zdarzał się poślizg, poniewarz nie
    opłacalne było komisyjne otwarcie bankomatu ochroona i inne tego typu ...
    dla dwóch kopert jakie ,,wpadły" w ciągu dnia.
    Marcin Kowalski
    SGH

  • 8. Data: 2005-04-30 08:13:13
    Od: "Kovolski" <k...@t...pl>

    Użytkownik "Wojciech Nawara" <u...@n...WYTNIJ.info> napisał w
    wiadomości news:d4vcaq$qc4$1@news.elsat.net.pl...

> [...]
    >
    > A mogę poprosić o wskazanie palcem? Bo ja naszukałem się sporo i mam
    > wrażenie, że PKO BP w ogóle nie zależy na rozpopularyzowaniu tej

    Witam..Bardzo krótko :-)
    1.Czyli najlepiej byłoby, gdyby od klienta nie wymagano wypełniania
    > czegokolwiek, jeżeli po prostu chce wpłacić na swoje konto. Wypełniać
    > może, ale wtedy, gdy chce z gotówką zrobić cokolwiek innego.

    Stwierdzenie wydaje mi się nie trafione. Mówimy o bankomacie i do tego się
    ograniczamy a tu identyfikacja = PIN KOD + karta czyli zasada ,,coś
    wiesz-coś masz" znasz pin code wypłacasz masz $, i znasz PIN CoDe wpłacasz
    cash..na swój rachunek. Są oczywiście minusy ..brak konkretnego pokwitowania
    rozwiąże to cash recycler który automatycznie rozpozna banknoty. Wpłaci pan
    kwote x.. urządzenie wyświetla komunikat Wpłaciłeś kwotę X pieniądze są
    prawdziwe....Po pana akceptacji nastąpi wydruk potwierdzenia zaksiegowanie
    operacji i auomatyczne przek gotówki do przegródek z gotówką która jest
    wypłacana.Jeśli urządzenie nie wyświetli prawidłowej kwoty wpłaty nie
    akceptuje pan tranzakcji dokładnie te pieniądze ktore pan przed chwilą
    wpłacił wracają.. Jeśli wpłaci pan np fałszywy banknot pana karta zostaje
    zatrzymana...i musi pan skontaktować się z bankiem...Widziałem działanie
    tego urządzenia i naprawde mi zaimponowało szczególnie w zakresie
    rozpoznania banknotów.
    2. W jaki sposób odbywa się "powiązanie". Kod kreskowy, numeryczny, czy
    > może jeszcze inny sposób?

    Powiązanie najogólniej na podobnej jak przy wpłacie ...KARTA posiadacza X..
    PIN CODE = przypisany nr rachunku=Właściwe koperta i odp zapis w systemie
    informatycznym banku.Że osoba X dokonała dep o godzinie x w kopercie x...
    Szczegóły techniczne były kiedyś na
    http://www.wincor-nixdorf.com/internet/pl/Products/C
    ashSystems/CashDeposit/i
    ndex.html
    Ale teraz strona jest nie aktywna.

    3. Co do PKO B.P przyznaje sie że na przestrzeni tych paru miesiecy usuneli
    faq tej i innych funkcji.Bo w odp sekcji nie znalazłem juz
    informacji..Przepraszam nie wiedziałem że tak klasyczne el serwisu mogą być
    usuniete.

    Pozdrawiam.
    Marcin Kowalski
    SGH

  • 9. Data: 2005-04-30 08:20:57
    Od: Wojciech Nawara <u...@n...WYTNIJ.info>

    Kovolski napisał(a):

> [...]
    > informatycznym banku.Że osoba X dokonała dep o godzinie x w kopercie x...

    OK, czyli sama koperta będąc poza bankomatem NIE jest spersonalizowana
    do konkretnej osoby/rachunku. Pobierając kopertę nie jest ona
    przypisywana do konkrentego klienta, jedynie przy składaniu depozytu.

  • 10. Data: 2005-04-30 09:17:38
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...com>

    Użytkownik "Kovolski" <k...@t...pl> napisał w wiadomości

    > Jako że podjełem ten temat w pracy naukowej

    ta praca jest tak bardzo naukowa, ze zupelnie oderwana od
    rzeczywistosci...;-)