    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Fri, 7 May 2021 03:44:23 -0700 (PDT)
    <s...@p...org>
    <c...@g...com>
    <s...@p...org>
    <a...@g...com>
    <s...@p...org>
    <0...@g...com>
    <s...@p...org>
    <5...@g...com>
    <s...@p...org>
    <a...@g...com>
    <97d4urv7yt1z.1h89zw53dett7$.dlg@40tude.net>
    Subject: Re: Frankowicze
    From: "witrak()" <w...@h...com>

    On Friday, May 7, 2021 at 6:52:10 AM UTC+2, J.F. wrote:
    > Ha, a w swietle RODO dzialalnosc detektywow jest w ogole dozwolona?
    > Taa ... siegnij do ustawy o PIT, i na jej podstawie napisz, jaki
    > podatek nalezy zaplacic przy rocznym dochodzie 60000 zl z pracy na
    > etacie ...

    Hm, biznes i praca na etacie? Coś tu nie halo...
    A poza tym właśnie przepisów podatkowych (a to nie tylko ustawa) użyłem jako
    przykładu zbyt skomplikowanych przepisów.
    Z którymi jednak jakoś sobie małe biznesy radzą...

    > Uproszczona weryfikacja w banku naraza twoje dane osobowe :-)
    Naraża, jak ktoś się na to godzi. Ja się nie godzę.
    Okazuje się, że niektóre banki już się nauczyły i po pierwsze akceptują bez
    mrugnięcia okiem informację "nie mam warunków do podawania takich danych", a po
    drugie większość pytań jest taka, że podawanie danych wymaga nie więcej niż 1-3 cyfr
    i odpowiedzi tak/nie.

    > Chyba jednak podaje, bo gdyby wszyscy odmawiali, to by przestali tak
    > dzwonic. A dzwonia nagminnie.

    Po ostatnich nawoływaniach _banków,_ że przestępcy podszywają się pod pracowników
    banków i wyciągają od nich dane pod pozorem potwierdzania tożsamości, ktoś wreszcie
    się wkurzy i po stracie jakiejś rozsądnie dużej kwoty, wystąpi do sądu. Myślę, że
    wystarczy udowodnić, że bank odmawiał operacji bez podania danych wrażliwych.

    > Tzn Wojtek moze nie, Ty nie, ja nie, a reszta widac podaje...
    >
    > Ha, a moze nastepnym razem ja przeprowadze procedure weryfikacyjna.
    > Nazwisko prezesa banku prosze :-)
    > Numer oddzialu, adres oddzialu, nazwisko naczelnika :-)

    Albo gdzieś wreszcie ktoś zauważy, że wystarczy zrobić coś oczywistego, pozwalającego
    zweryfikować, czy to pracownik czy nie: indywidualnie ustanawiane (przez klienta, w
    ST) hasło dla pracowników banku, którym dzwoniący najpierw potwierdza, że dzwoni z
    pracownik, a dopiero potem odpytuje o "hasła" klienta.

    sites-blocked-in-eu-after-missing-gdpr-deadline

    > Tytul jest lekko mylacy. Nie "zostaly zablokowane" tylko "zablokowaly
    > sie".
    > Im na europejskim czytelniku nie zalezy. To widac czytelnikowi zalezy
    > na amerykanskich tresciach. A g* dostanie, bo sobie takie wladze
    > wybral.

    Wiesz co? ja od paru lat bardzo dużo łażę po amerykańskich portalach - i sam szukam,
    i korzystam z różnych serwisów zbiorczych, jak HN, Pocket, SmartNews itp. I bardzo
    rzadko trafaim na takie, które mówią "Europejczyków nie obsługujemy". Nie żeby takich
    wcale nie było, ale jest ich o rząd wielkości mniej, niż powiedzmy półtora/dwa lata
    temu.
    W gruncie rzeczy znacznie bardziej dają w kość paywalle.

    > Ale tak sobie patrze
    > https://www.uodo.gov.pl/
    >
    > Formularz zawiadomien o wyznaczeniu inspektora ochrony danych,
    > zastepcy ... kto musi wyznaczyc, i czy maly sklepik nie zawiadamiajac
    > nie narazil sie wlasnie na kare ?

    No wiesz, jak ktoś przeczyta przepisy to wie, że zawsze jest odpowiedzialny szef. A
    obowiązek powołania ADO też jest wskazany - dla dużych firm.

    > Zaraz zaraz ... a dokad ten VPN?
    > Bo jesli do jakiejs wewnetrznej sieci, to chyba musisz miec, a jesli
    > np boisz sie, ze ktos w tej publicznej sieci podejrzy jakie strony www
    > klient oglada ...
    Gdzieś daleko po tamtej stronie? A niech podgląda, jeśli nie wie, że to ja. A jak
    łączę się z bankiem to połączenie i tak zawsze jest szyfrowane. Ale przede wszystkim
    ktoś lokalnie nie jest w stanie śledzić mojego ruch i wtrącić się jako MITM.

    > O w morde ... kazdego telefonu i kazdego komputera z programem
    > pocztowym?
    Nie, tylko bazy.
    IT w firmie) jest dość absurdalne. Ale oczywiście, jak się bardzo chce w takie rzeczy
    wierzyć...
    > Warto jednak poczytac o nalozonych karach.
    > I za co nalozonych.
    Ale kary to nie koszty. Koszty dotyczą tego, co trzeba (z)robić, aby kar nie płacić.
    Więc poczytać warto i porównać to z kosztami doprowadzenia zabezpieczeń i procedur do
    poziomu gwarantującego, że się kary nie zapłaci. Zwykła kalkulacja ryzyka.

    witrak()