    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Frankowicze
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    <d...@g...com>
    <s...@p...org>
    <c...@g...com>
    <s...@p...org>
    <a...@g...com>
    <s...@p...org> <m...@p...waw.pl>
    <1...@4...net> <m...@p...waw.pl>
    <s6c1wkkkrw5b$.1804z4ejn2u83.dlg@40tude.net> <m...@p...waw.pl>
    Date: Fri, 7 May 2021 00:27:06 +0200

    Dnia Thu, 06 May 2021 20:35:36 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Tzn. jaki?

    http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=W
    DU19971400939

    Art. 69. 1. Przez umowę kredytu bank zobowiązuje się oddać do
    dyspozycji kredytobiorcy na czas oznaczony w umowie kwotęśrodków
    pieniężnych z przeznaczeniem na ustalony cel, a kredytobiorca
    zobowiązuje się do korzystania z niej na warunkach określonych
    w umowie, zwrotu kwoty wykorzystanego kredytu wraz z odsetkami w
    oznaczonych terminach spłaty oraz zapłaty prowizji od
    udzielonego kredytu

    Zwrotu kwoty i odsetek, a nie zadnych tam indeksow.

    > Szczerze mówiąc argument o swobodzie umów do mnie trafia.

    Do mnie tez, ale jesli mamy inny, szczegolowy przepis ...

    > Nie wiem tylko po co dokładnie potrzebna była ta indeksacja bankowi -
    > ale nie wątpię, że była (wydawała mu się wtedy) przydatna.

    Tez nie bardzo wiem po co, ale jak widac - czesc miala indeksowane,
    czesc denominowane.

    > Też bym tak uznał.

    A co ze swoboda umow?
    W umowie jest kwota w PLN i zasady indeksacji - czemu uznawac cos
    innego :-)

    > To raczej po bandzie, aczkolwiek chcącemu nie dzieje się krzywda - to są
    > główne warunki umowy.

    No, klient chcial dobry kredyt w stabilnej walucie, a nie jakas
    spekulacje walutową :-P

    Pamietasz problemy klientow "nabitych w opcje" z tego okresu?
    Czytalem jedno uzasadnienie wyroku - w umowie byly jakies kontrakty
    walutowe, z warunkami odwieszajacymi, i ogolnie trudno bylo sie
    zorientowac o co w tym wszystkim chodzi.
    A przeciez klient chcial to, co mu sprzedawczyk mowil - zabezpieczenie
    przed dalszym spadkiem ceny walut. A dostal duze straty.

    > A to to nie wiem. Brzmi podejrzanie raczej.

    Nie znam tych umow, ale zapis
    "wplacone raty zmniejszaja kwote kredytu o wartosc
    kwota raty * kurs chf z dnia udzielenia/kurs chf z dnia wplaty"
    brzmi jakos sensownie, a
    "kwota kredytu jest przeliczana ...", no wlasnie - jak ?
    Co miesiac mnozona przez aktualny kurs chf/kurs chf sprzed miesiaca?
    bo odniesc sie do kursu poczatkowego bedzie trudno.

    A pierwsza propozycja ma te ceche, ze jak klient chce np kiedys
    splacic cala reszte, to przeliczamy jego wplate wedle takiego samego
    wzoru, i rosnie wraz z kursem.

    > Pewnie tak. W porównaniu do innych kredytów z tamtego okresu, ale nie do
    > obecnych czasów. W tym problem głównie chyba?

    Problem jest IMO caly czas ten sam - ze podpisujac taka umowe, klient
    sie nieswiadomie godzil na pewien dyktat ze strony banku.
    Ktory mogl trzymac te kursy na przyzwoitym rynkowym poziomie, ale mogl
    tez zawyzyc.
    Tzn problem prawny, bo kursy zalatwiono odgornie, dajac mozliwosc
    splaty w walucie.

    I jesli sie nie myle, to sie pazernosc bankow dosc szybko w tych
    kursach objawila - przez windowanie tych kursow.

    > Dlatego uważałem, że ew. zmuszanie do spłaty w walucie innej niż waluta
    > kredytu wykraczało już poza normalne granice akceptowalności. A jak
    > można spłacić w walucie kredytu, to prezes może sobie ustalać dowolny
    > spread.
    >
    > Jakby umowa zawierała zapis, że dodatkowo prowizja, płatna w każdej
    > racie, będzie wynosić 10%, to nie byłoby problemu. Ale opłata za
    > przewalutowanie, w niewiadomej wysokości - zwłaszcza w wyższej niż
    > typowo stosowana przez dany bank podczas zawierania umowy - to jest
    > chwyt poniżej pasa.

    O to to to. Wiec uniewaznienie kredytu sie slusznie nalezy :-)

    > Owszem. Ale ustawa zlikwidowała (po X latach dopiero) ten problem, więc
    > to teraz sprawa dla historyków.

    Ustawa zlikwidowala, a zapis w umowie pozostal, i moze byc podstawą do
    uniewaznienia :-)

    J.