  • Data: 2004-01-23 00:30:27
    Temat: Re: Dokument elektroniczny
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik "Wojciech Nawara" <[WYTNIJTO]usenet@nawara.info> napisał w
    wiadomości news:bupg0j$jmh$1@news.onet.pl...

    > Podsumowując: uważam, że nie masz racji i potwierdzenie lub zaprzeczenie
    > przez dany bank byłoby złamaniem tajemnicy bankowej.

    Uważam, ze jednak nie masz racji. Tajemnicę bankową w tym wypadku złamał
    sam klient, dając ten dokument ZUS-owi. No ale jego ta tajemnica nie
    dotyczy. ZUS już zna tę część tajemnicy, więc nie można jej ujawnić. W tym
    wypadku bank jedynie potwierdza swój własny rzekomo dokument, a przecież
    takiej informacji nie ujęto w wykazie chronionych tajemnicą bankową.
    Natomiast w wypadku stwierdzenia, że ktoś pochodzący rzekomo z banku
    dokument sfałszował bank powiadamia ZUS, bo stwierdzając, że dokument jest
    fałszywy nie łamie tajemnicy. Nie łamie, ponieważ nie podaje żadnej
    informacji objętej tajemnicą. Zauważ, że nie wszystkie dane w banku są
    tajne. Tajne są tylko wymienione w ustawie Prawo Bankowe.

    Zresztą w praktyce wiele razy stosowałem taką procedurę i nie przypominam
    sobie, by bank odmówił pomocy. Czasem to tylko długo trwa. Pomocy zasadzie
    odmówić nie może, bo gdyby odmówił, to spokojnie można pracownikowi banku
    imputować pomocnictwo do oszustwa. Pomocnictwo polegające na tym, że
    wiedząc że inna osoba popełnia przestępstwo przy wykorzystaniu dokumentu
    rzekomo pochodzącego z banku nie zapobiegł temu. Zamiennie bank mógłby
    zwolnić się z takiego zarzutu powiadamiając niezwłocznie organa ścigania,
    ale to generalnie na to samo wyjdzie, bo te nie będą miały innego wyjścia,
    jak się natychmiast kopnąć do takiego ZUS-u i zabezpieczyć dokumenty, co
    choćby nie mówili o co chodzi raczej sprawę ostatecznie załatwi.