eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiDlaczego warto się spieszyć z wprowadzeniem euro - artykul Malina. › Re: Dlaczego warto się spieszyć z wprowadzeniem euro - artykul Malina.
    From: andy_k <a...@a...org>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Dlaczego warto się spieszyć z wprowadzeniem euro - artykul Malina.
    Date: Thu, 14 Oct 2004 20:22:46 +0200

    > Chciec to MY mozemy, ale wazne, zeby druga strona tez chciala. Niezaliczenie
    > funduszy OFE do sektora publicznego oddala przyjecie EUR, a do tego obecna
    > ekipa nie chce sie przyznac, ze sprawe te calkowicie przegrala. Poza tym
    > opoznianie przyjecia EUR i oddalanie tego faktu w blizej nieokreslona
    > przyszlosc wywola w koncu przecene PLN, bo przeciez kupowanie naszych
    > obligacji oparte jest na wierze, ze w koncu w niedalekiej przyszlosci
    > bedziemy miec EUR, jezeli tak sie nie stanie, rozczarowanie moze byc duze.

    2004.10.14 18:00
    Polska może wejść do strefy Euro w 2009 lub 2010 r.

    Według ekspertów Banku Światowego Polska spełni kryteria z Maastricht w roku
    2007, a dwa lata później będzie mogła przyjąć wspólną walutę. Konieczne jest
    jednak dalsze ograniczanie deficytu. Niekorzystne rozstrzygnięcie sporu z
    Eurostatem nie opóźni tego procesu o więcej niż rok, dwa lata.

    "Jeżeli założymy przedłużenie trendów polityki monetarnej, jakie obserwujemy w
    budżecie na rok 2005, a przede wszystkim utrzymanie +kotwicy+ Belki, możliwe
    będzie ograniczenie deficytu budżetowego do 3,0 proc. w roku 2007" -
    powiedział Thomas Laursen, główny ekonomista banku na region Europy Środkowej
    i kraje bałtyckie na czwartkowej konferencji prasowej.

    Kotwica Belki oznacza zasadę ograniczenia rocznego, realnego wzrostu wydatków
    budżetowych do 1 proc. PKB.

    Zdaniem Laursena projekt budżetu na rok 2005 jest dobry, a zamiar ograniczenia
    deficytu o 2 pkt. proc. jest najambitniejszy w całym regionie Europy Środkowej
    i krajów bałtyckich.

    Według obliczeń Banku Światowego deficyt budżetowy Polski wyniesie w 2005 roku
    3,9 proc., wobec 5,7 proc. w roku 2004 (według standardów ESA 95).

    "Nasze projekcje wskazuję jednak na konieczność podjęcia działań sięgających
    poza plan Hausnera, aby zrealizować średnioterminowe cele zawarte w strategii
    konwergencji" - powiedział Laursen.

    Według niego decyzja Eurostatu nie wpłynie na przebieg procesu przyjmowania
    wspólnej waluty.

    "Negatywna decyzja Eurostatu w sprawie kwalifikacji środków OFE opóźni
    przyjęcie euro o rok, najwyżej o dwa lata. Myślę, że nawet w tym przypadku
    kryteria z Maastricht zostaną spełnione w roku 2007 lub najpóźniej w 2008" -
    powiedział Laursen.

    http://www.money.pl/pieniadze/wiadomosci/20041014/77
    822/