  • 21. Data: 2009-05-06 05:00:38
    Temat: Re: Dlaczego WIBOR rosnie mimo niskich stop?
    Od: The Only One <t...@r...pcmedia.pl>

    On 2009-05-05, Maverick <m...@p...fm> wrote:

> [...]
    > a) zlozyc w depozycie w NBP - z % = 3,75% w stosunku rocznym
    > b) pozyczyc innym bankom - no wlasnie - <3.75 sie nie oplaca, przy 3,75%
    > lepiej wybrac NBP, a wiec chcesz troche wiecej niz to 3,75% - wtedy sie
    > zgodzisz, w koncu zgodzisz sie pozyczyc np na 4%
    > c) pozyczyc to klientowi indywidualnemu - ale tutaj ryzyko jest duze,
    > odpisy itp - wiec chcesz np 10%
    >
    > Banki musza tez uwazac na ryzyko, bo przez odpisy maja mniejsze zyski.
    > Dlatego WIBOR bedzie zawsze wiekszy niz stopy - a to o ile wiekszy -
    > tutaj decyduje rynek. Jeden bank chce pozyczyc, inny chce wziac - i

    A gdzie teoria o tworzeniu pieniadza z powietrza?
    Czy nie moze byc tez wariant c, ze bank wplaca te 10 baniek do banku
    centralnego jako rezerwe obowiazkowa i pozycza komus 50x tyle?
    Oczywiscie na procent > niz 4%.
    Czy cos pomylilem?

  • 22. Data: 2009-05-06 06:45:04
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "The Only One" <t...@r...pcmedia.pl> wrote in message

> [...]
    > Czy nie moze byc tez wariant c, ze bank wplaca te 10 baniek do banku
    > centralnego jako rezerwe obowiazkowa i pozycza komus 50x tyle?

    niestety tak. W polsce rezerwa to 3,5% i bank nie może pozyczyć wiecej niz
    ma depozytów.
    A co do kreacji pieniądza to musisz doczytać.

    george

  • 23. Data: 2009-05-06 07:41:42
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 05 May 2009 07:26:47 -0700, chucky napisał(a):

    > Rozumiem. Chodzilo mi o referencyjna stope dokladnie, obecnie 3.75 :)
    > Czyli stopy ustalane przez RPP obowiazuja miedzy NBP a bankami
    > komercyjnymi i jednoczesnie stanowia wskazowke dla ustalania przez nie
    > (banki) WIBORu. Tak ?

    Prawie tak. Nie można mówić, że banki ustalają WIBOR. Banki po prostu
    udzielają między sobą pożyczek z jakąś stopą. A WIBOR to statystyczna
    średnia stopa. To jest tak jak nie można powiedzieć, że np kopalnie węgla
    ustalają dochód narodowy Polski ;) chociaż to ile węgla sprzedadzą ma
    wpływ na wysokość tego dochodu.

  • 24. Data: 2009-05-06 08:00:38
    Od: "Hektor" <h...@w...pl>

    Użytkownik "george" <g...@v...pl> napisał

    > niestety tak. W polsce rezerwa to 3,5% i bank nie może pozyczyć wiecej niz
    > ma depozytów.

    Musisz jeszcze doczytać o tych "możliwościach" pożyczkowych banków.

    ZK

  • 25. Data: 2009-05-06 08:10:13
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "Hektor" <h...@w...pl> wrote in message
    > Użytkownik "george" <g...@v...pl> napisał

    > Musisz jeszcze doczytać o tych "możliwościach" pożyczkowych banków.
    >
    > ZK

    wiec jaka jest twoja teoria ? Czy bank może udzielić wiecej kredytów niż ma
    depozytów ?
    Jesli tak to ile wiecej. Prosty przykład: bank ma 100K depozytów. Ile
    kredytów w sumie może udzielić ?
    Odsyłam do jakiegokolwiej zestawienia wyników finansowych banku oraz
    zestawienia pasywa / aktywa.
    Wybierz dowolny. Może byc jakiś "agresywny"...

    george

  • 26. Data: 2009-05-06 21:05:43
    Od: The Only One <t...@r...pcmedia.pl>

    On 2009-05-06, george <g...@v...pl> wrote:

    > niestety tak. W polsce rezerwa to 3,5% i bank nie może pozyczyć wiecej niz
    > ma depozytów.
    > A co do kreacji pieniądza to musisz doczytać.
    >
    > george

    Polecisz jakas lekture w ktorej jest to ladnie opisane?

  • 27. Data: 2009-05-06 21:24:12
    Od: sorden <s...@w...pl>

    The Only One wrote:

    > Polecisz jakas lekture w ktorej jest to ladnie opisane?

    Wstukaj sobie w googla "Money As Debt".

    --
    in

  • 28. Data: 2009-05-06 21:24:18
    Od: "george" <g...@v...pl>

    > Polecisz jakas lekture w ktorej jest to ladnie opisane?

    nie wiem czy ladnie ale jakos / lopatologicznie.
    Tam jest taka tabelka (strona 5).
    http://www.sciaga.pl/prace/getattach.html?aid=12279

    jakby link nie wchodzil to wrzuc do googla
    "kreacja pieniadza" i to bedzie 5/6 link od "góry"

    george

  • 29. Data: 2009-05-06 21:36:01
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "sorden" <s...@w...pl> wrote in message

    > Wstukaj sobie w googla "Money As Debt".
    >
    > --

    "money as debt" cos ściemnia przy pierwszym "stepie". Ze niby depozyt 1111 w
    banku centralnym uprawnia do emisji 9100 pożyczki, która jest z "powietrza".
    Tutaj mam wątpliwość.
    Wydaje mi sie że tu sie film "ślizga".
    Depozyt poczatkowy musi byc na 10000 z czego 1111 wędruje do "rezerwy" a
    resztę mozna komuś pożyczyć. Film pomija fakt tego pierwotnego depozytu
    (który ktoś musi przecież złożyć na początku) a film utrzymuje że reszta
    jest tylko zapisem ksiegowym i pochodzi z powietrza...

    george

  • 30. Data: 2009-05-06 21:38:40
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "george" <g...@v...pl> wrote in message

    > jakby link nie wchodzil to wrzuc do googla
    > "kreacja pieniadza" i to bedzie 5/6 link od "góry"

    Polecam bardziej wiarygodne zrodla... np.
    http://www.nbportal.pl/pl/cw/nauka/kursy/najnowsze1/
    bankowosc

    MK