    From: "george" <g...@v...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Dlaczego WIBOR rosnie mimo niskich stop?
    Date: Thu, 7 May 2009 13:45:01 +0200
    <gtpg90$ris$1@news.onet.pl>
    <2...@l...googlegroups.com>
    <gtplhb$d2$1@inews.gazeta.pl> <s...@s...onet.pl>
    <gtrc73$sd3$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <s...@s...onet.pl> <gtsvof$p21$1@mx1.internetia.pl>
    <gtt0dk$j11$1@nemesis.news.neostrada.pl> <gtt2sv$nfe$1@mx1.internetia.pl>
    <gtt3p0$mgv$1@nemesis.news.neostrada.pl> <gttjlj$jn8$1@mx1.internetia.pl>
    <m...@i...localdomain>

    "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> wrote in message
    news:m3eiv19mwb.fsf@intrepid.localdomain...

    > A te 10 * 100 zl to wezmie z kosmosu chyba.
    >
    > Matematyka na tym poziomie to jest chyba na poczatku szkoly podstawowej?
    > W zerowce chyba jeszcze sie nie dzieli na 10 czesci?
    >
    > Wyobrazmy sobie, ze nie ma zadnych rezerw w banku centralnym. I co,
    > Kowalski przychodzi ze zlotowka depozytu i z tej zlotowki bank moze robi
    > 9999999999999999999999999999999999999999999999999999
    9999999999 kredytow?
    > Nawet specjalisci od "Argentyny" byliby pod wrazeniem.
    > --
    > Krzysztof Halasa

    no wlasnie to nie ma za wiele wspólnego z czysta matematyka a raczej z
    regulacja / przepisami.

    od poczatku.
    mamy z kolega po 50pln (dla uproszczenia pominmy skad).

    1. zakladamy bank z kapitalem 100 pln (jestesmy 50% udzialowcami).

    2. Wplacamy te stówe do NBP jako "rezerwe". Zalozmy ze obowiazuje stopa
    rezerwy 3,5%.

    3. Przychodzi pierwszy kredytobiorca Kowalski i chce od naszego banku
    pozyczke (nie mamy jeszcze zadnego innego klienta ani depozytu).

    4. Teraz najwazniejsze moim zdaniem pytanie.
    Ile maksymalnie moge mu pozyczyc ? i czy cokolowiek skoro cala stówa
    poszla do NBP
    (a kasie pusto przeciez).
    Wedlug filmu "money as debt" moge pozyczyc / popisac umowe na
    kredytowanie Kowalskiego na sume
    x = nasz_depozyt_w_NBP * ( 100 / stopa_rezerwy_obowiazkowej)
    x = 100 * 100 / 3,5 = 2857,14 PLN.

    4a) Do tej pory wydawalo mi sie ze moge pozyczyc jedynie:
    100 (nasz kapital poczatkowy) - 3,5% ( do NBP) = 96,5 PLN
    ale teraz mam watpliwosci.

    5. Jak sie pojawia depozytariusze to napewno dziala punkt 4a), czyli moge
    pozyczyc maksylanie 96,5% ich wartosci.

    watpliwosci budzi wlasnie punkt 4... oczywiscie kreacja w punkcie 5 równiez
    nastapi jak ten udzielony kredyt do mnie wróci jako czyjs depozyt ale to juz
    jest akurat proste.

    george.