  • 11. Data: 2003-09-22 20:27:41
    Temat: Re: Co to znaczy token?
    Od: "Jarosław Łysio" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomek" napisał:

    | w mBanku nie ma tokena

    Dodam tylko, że na szczęście nie ma.
    I jest to jeden z wielu plusów mBanku.

  • 12. Data: 2003-09-22 20:38:31
    Od: Tomek <m...@p...onet.BLABLA.pl>

    > Wiem, ale właśnie wszyscy używali tego terminu (albo karta kodów) i nagle
    > "książeczka". BTW: czy gdzieś jest to w formie książeczki?

    Mbank ma kartkę, która ma zalecenie do złożenia na pół (w postaci
    przerywanej linii) i może stąd ta książeczka...
    Tomek

  • 13. Data: 2003-09-22 21:07:07
    Od: Piotr \"Kazimierz\" Kuźmiak <kazmirz@(usuń)astercity.net>

    "Jasiu" <b...@n...o2.pl> wrote in message
    > Przepraszam być może to głupie pytanie ale co to właściwie jest?

    Ktos kiedys to ladnie na grupie opisal. Nawet w swojej pracy mgr to
    wykorzystalem. Niestety nie wiem kto jest autorem.

    Urządzenie to przypomina kalkulator, i można nawet uznać że nim jest bo
    rzeczywiście pokazuje wyłącznie liczby, które samo sobie wylicza.Kiedy
    klient łączy się z kontem bankowym zmuszony jest podać login, hasło oraz
    liczbę którą wyświetli token po wprowadzeniu do niego za pomocą wbudowanej
    klawiatury PIN'u (numer zabezpieczający token przed niepowołanym dostępem
    innych osób poza właścicielem konta). Dopiero wtedy system bankowy po
    sprawdzeniu zgodności wszystkich podanych danych wpuści nas do
    'elektronicznego konta'. Jak działa token? Otóż zanim bank wyda klientowi
    owe urządzenie, instaluje w nim klucze kryptograficzne na podstawnie,
    których po uruchomieniu tokena będą generowane specjalne ciągi cyfr. Bardzo
    często token ma też w sobie zegar zsynchronizowany bardzo dokładnie z czasem
    na serwerze banku. Ponieważ system bankowy zna z góry owe wbudowane klucze
    kryptograficzne i aktualny czas, jest też w stanie stwierdzić, jakie liczby
    wygeneruje token. Ale pewnie wiele osób zapyta, ale skąd bank wie, że to
    akurat ten token, skoro może ich mieć masa użytkowników? Otóż identyfikacja
    tokena następuje po podaniu loginu i hasła do konta bankowego i stąd system
    bankowy wie, że to właśnie ten użytkownik z tym tokenem - wtedy też może
    sprawdzić czy numer wpisany przez użytkownika w pole formularza rzeczywiście
    odpowiada temu, co token miał wygenerować. Logicznie myśląc okazuje się, że
    token jest przyporządkowany do danego użytkownika (konta) i nie można go już
    zastosować przy autoryzacji z innym kontem bankowym. Token używany jest
    także przy autoryzacji poszczególnych operacji na koncie bankowym. Co pewien
    czas (np. co minutę) generuje ciąg cyfr i gdy my będziemy chcieli dokonać
    operacji na koncie to w przeglądarce pojawi nam się dodatkowe pole gdzie
    należy wpisać aktualny ciąg cyfr z tokena. W ten sposób cały czas
    potwierdzana jest wiarygodność osoby korzystającej z konta. Token może być
    również stosowany z telefonami komórkowymi w operacjach za pomocą SMS i WAP.

    --

    Piotr "Kazimierz" Kuźmiak

  • 14. Data: 2003-09-22 21:58:28
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "corner" <c...@i...pl> writes:

    > Ostatnimi dniami wiele osób używa tego terminu - wcześniej nigdy się z nim
    > nie spotkałem... Kto taką terminologię wprowadził?

    W czasie II wojny swiatowej juz byla... :-)
    --
    Krzysztof Halasa, B*FH

  • 15. Data: 2003-09-22 22:30:43
    Od: Krystek <k...@s...pl_>

    na pl.biznes.banki Tomek napisał:

    > mBank ma kartkę, która ma zalecenie do złożenia na pół (w postaci
    > przerywanej linii) i może stąd ta książeczka...

    dla mnie to jak nic "lista haseł jednorazowych" :)

    Pozdrawiam,

    Krystian

  • 16. Data: 2003-09-22 22:58:32
    Od: "Grzegorz Olbrys" <g...@p...onet.pl>

    "Jarosław Łysio" <j...@p...onet.pl> wrote in message
    > Dodam tylko, że na szczęście nie ma.
    > I jest to jeden z wielu plusów mBanku.

    A jaka jest przewaga takiej listy nad tokenem ?

    Pozdro
    GO

  • 17. Data: 2003-09-23 05:06:17
    Od: Piotr \"Kazimierz\" Kuźmiak <kazmirz@(usuń)astercity.net>

    "Grzegorz Olbrys" <g...@p...onet.pl> wrote in message
    > A jaka jest przewaga takiej listy nad tokenem ?

    Jedyna jest chyba cena.

    --

    Piotr "Kazimierz" Kuźmiak

  • 18. Data: 2003-09-23 10:44:17
    Od: "Tomasz " <n...@N...gazeta.pl>

    http://www.bzwbk.pl/u235/navi/53321

    Tomasz
    < NOTO >

  • 19. Data: 2003-09-23 17:34:16
    Od: "Grzegorz Olbrys" <g...@p...onet.pl>

    "Piotr "Kazimierz" Kuźmiak" <kazmirz@(usuń)astercity.net> wrote in message
    > Jedyna jest chyba cena.
    > Piotr "Kazimierz" Kuźmiak

    Ale to tylko w przypadku zgubienia/zniszczenia/nie oddania po rozwiązaniu
    umowy, bo wydanie jest za darmo.
    "Zaleta" jest więc wątpliwa (delikatnie mówiąc) a z tego, co napisał J.
    Łysio to zaleta, którą miał na myśli musi być znacząca (jeżeli nie
    kluczowa).

    Pozdro
    GO

  • 20. Data: 2003-09-23 19:58:32
    Od: Piotr \"Kazimierz\" Kuźmiak <kazmirz@(usuń)astercity.net>

> [...]
    > "Zaleta" jest więc wątpliwa (delikatnie mówiąc) a z tego, co napisał J.
    > Łysio to zaleta, którą miał na myśli musi być znacząca (jeżeli nie

    Nie zaplacisz wprost za token to zpalacisz inaczej - np. w wyzszej oplacie
    za konto czy prowizji za przelew.

    --

    Piotr "Kazimierz" Kuźmiak