  • Data: 2015-01-25 14:59:29
    Temat: Re: Co pożyczali frankowcy
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2015-01-25 o 14:54, S pisze:

    > BFG nic nie pomoże na kurs CHF, polisolokaty, struktury, TFI itp. itd.

    Oczywiście. I co?

    > Podzielam Twój pogląd. Sęk w tym, że opcja jest taka: kupić za 200.000zł
    > lub wynajmować to samo za 1000zł. Nie kredyt - gotówka. I co proponujesz

    Wynajmuję za 900zł (plus "czynsz" ale tego nie liczę, bo jest taki sam
    przy najmie i posiadaniu) mieszkanie warte około 300 tys., więc relacje
    są trochę inne.

    > w tej sytuacji? Bank daje 4000zł rocznie, a wynajmowane kosztuje 12.000.
    > W jakiejś tam perspektywie kapitał stopnieje do zera. Z drugiej strony
    > Twoje argumenty (mobilność, elastyczność) przekonują.

    1. Stopnieje, albo nie stopnieje, vide Franek ;)
    2. Do kosztu posiadania dolicz: spadek wartości mieszkania, remonty,
    ubezpieczenia, podatki (w tym w przyszłości kataster), oraz to, że
    najmując możesz mieszkać zawsze w mieszkaniu w dobrym stanie, po spłacie
    30-letniego kredytu zostajesz z co najmniej 30-letnim mieszkaniem, z
    którym będzie już coraz gorzej.
    3. Rata kredytu jest wyższa niż koszt najmu - różnica daje oszczędności
    możliwe do przejedzenia lub oszczędzenia - w tym drugim przypadku po 30
    latach można dysponować sporym kapitałem, który wówczas można.

    --
    Liwiusz