  • 1. Data: 2008-10-23 14:21:50
    Temat: Citibank i rozliczanie transakcji kartowych
    Od: m...@s...org

    Hej,

    Opiszę w skrócie moją historię:) W dniu 26 września zapłaciłem w USA
    kartą kredytową Citibank kwotę 250 USD. Normalna terminalowa
    transakcja (zapłata za hostel). Wróciłem do Polski i w dniu bodajże 2
    października Citi rozliczył mi tę transakcję. Okazało się, że według
    nich, 250 USD w dniu 2 października to 647,10 zł - co odpowiada, jak
    łatwo wyliczyć, kursowi 2,5884 zł za dolara. Zdziwiłem się nieco,
    ponieważ jak na tamten dzień jest to kurs wyjątkowo wysoki: w NBP
    (średni kurs) było to 2,4470 zł, a w samym Citi kurs wahał się między
    2,3839 zł (kupno) a 2,5061 zł (sprzedaż). Pofatygowałem się, aby
    dowiedzieć się o kurs organizacji Visa z tego dnia. Wynosi on 2,4544
    zł.

    Zacząłem sprawę zgłębiać od lektury informacji Citi na temat
    przeliczania takich transakcji. Oto co napisali:

    ----------------
    "Po otrzymaniu transakcji bank przelicza ją z waluty rozliczeniowej
    (USD) na walutę, w której prowadzony jest rachunek karty (PLN). Do
    rozliczenia transakcji bank stosuje kurs obowiązujący w części
    detalicznej banku w chwili księgowania transakcji na rachunku karty.
    Kurs ten jest ustalany o godz. 15:30 każdego dnia."
    ----------------

    Okazało się więc, że Citibank codziennie ustala sobie swój własny kurs
    wymiany USD/PLN transakcji kartowych, trzyma go w tajemnicy (nigdzie
    na ich stronach go nie ma, można się o niego dowiedzieć wyłącznie
    przez telefon), a przy tym wszystkim dba, żeby był on możliwie
    maksymalnie niekorzystny dla klientów: łatwo zauważyć, że od kursu
    średniego NBP i od kursu Visy różni się on o 13-14 gr na dolarze!
    Innymi słowy: taniej byłoby mi iść na Dworzec Centralny w Warszawie,
    wymienić PLN na USD po najbardziej złodziejskim tamtejszym kursie i
    zapłacić za hostel gotówką... I śmią jeszcze trąbić, że transakcje
    kartowe nie są objęte żadnymi prowizjami. Ależ skąd.

    Czy ja jestem dziwny, że mnie to zdenerwowało? Ja rozumiem, że bank
    musi zarabiać, ale czy to zarabianie nie powinno być po pierwsze nieco
    bardziej jawne, a po drugie - nieco mniej rozbuchane? Będę wdzięczny
    za Wasze uwagi. Czuję się oszukany i mocno zastanawiam się nad
    napisaniem do KNB w tej sprawie...

    Maciek Śnieżek

  • 2. Data: 2008-10-23 14:34:14
    Temat: Re: Citibank i rozliczanie transakcji kartowych
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Napisz, serio.
    JaC

    -----

  • 3. Data: 2008-10-23 14:38:30
    Od: note11 <n...@e...net>

    > Okazało się więc, że Citibank codziennie ustala sobie swój własny kurs
    > wymiany USD/PLN transakcji kartowych, trzyma go w tajemnicy (nigdzie
    > na ich stronach go nie ma,
    a te kursy?
    http://www.online.citibank.pl/retail/files/kursy/cit
    ibank/index.html
    faktem jest, że jest dopisek:
    Tabela kursowa z godziny 9.00. Powyższa tabela ma charakter
    informacyjny, kursy tabelowe mogą ulec zmianie w ciągu dnia. W celu
    uzyskania informacji o obowiązujących w danym momencie kursach
    tabelowych prosimy o korzystanie z systemu CitiDirect lub kontakt z
    oddziałami Banku.
    nie mam CitiDirect więc nie sprawdzę czy tam tabele mają charakter
    wiążący, czy nie.

  • 4. Data: 2008-10-23 14:46:54
    Temat: Re: bank i rozliczanie transakcji
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    BTW w ostatnich dniach taki Kredytbank ma po 4 tabele dziennie, kazdego dnia o innych
    godzinach ;-)
    JaC

    -----

  • 5. Data: 2008-10-23 14:47:09
    Od: C...@g...com

    On 23 Paź, 16:38, note11 <n...@e...net> wrote:

    > a te kursy?http://www.online.citibank.pl/retail/files/kur
    sy/citibank/index.html

    No to spójrz sobie w archiwum tej tabeli, na 2 października...
    Najwyższy z czterech kursów (z 2.10) jest o ponad 8 groszy niższy od
    kursu, po którym została przeliczona moja transakcja. I jakoś nie
    sądzę, żeby wynikało to z dziennych zmian...

    MS

  • 6. Data: 2008-10-23 14:50:17
    Od: k...@o...pl

    On 23 Paź, 16:47, C...@g...com wrote:

> [...]
    > kursu, po którym została przeliczona moja transakcja. I jakoś nie
    > sądzę, żeby wynikało to z dziennych zmian...

    City być może nie stosuje przewalutowania USD->EUR-> PLN
    większość banków które tak robi dolicza jakieś 2-3% więc wynik byłby
    bardzo podobny..

  • 7. Data: 2008-10-23 14:52:02
    Od: C...@g...com

    On 23 Paź, 16:50, k...@o...pl wrote:

    > City być może nie stosuje przewalutowania USD->EUR-> PLN
    > większość banków które tak robi dolicza jakieś 2-3% więc wynik byłby
    > bardzo podobny..

    Też o to pytałem. Karty kredytowe w Citi są rozliczane w dolarach, a
    więc transakcja w dolarach ma tylko jedno przeliczenie: USD->PLN.
    Takie transakcje żadną prowizją objęte nie są.

    MS

  • 8. Data: 2008-10-23 15:08:05
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    > Też o to pytałem. Karty kredytowe w Citi są rozliczane w dolarach, a
    > więc transakcja w dolarach ma tylko jedno przeliczenie: USD->PLN.
    > Takie transakcje żadną prowizją objęte nie są.
    >
    > MS
    było milion razy, kk Citi NIE płacimy w walucie, nawet w rozliczeniowej!
    oni po prostu tak mają - kursy przeliczeniowe w Citi to
    nieporozumienie...bank wydaje fajne karty, ale pod warunkiem, że płaci
    się nimi w PLN!

    --
    pozdrawiam
    RobertS

  • 9. Data: 2008-10-23 15:36:37
    Od: C...@g...com

    On 23 Paź, 17:08, RobertS <b...@x...pl> wrote:

> [...]
    > oni po prostu tak mają - kursy przeliczeniowe w Citi to
    > nieporozumienie...bank wydaje fajne karty, ale pod warunkiem, że płaci

    OK, a wiesz może w jaki sposób oni sobie ten kurs ustalają? Czy to
    jest tak zupełnie z Księżyca, czy może ma jakieś weryfikowalne
    podstawy?

    MS

  • 10. Data: 2008-10-23 18:18:57
    Od: RobertS <b...@x...pl>

    > OK, a wiesz może w jaki sposób oni sobie ten kurs ustalają? Czy to
    > jest tak zupełnie z Księżyca, czy może ma jakieś weryfikowalne
    > podstawy?
    >
    > MS
    nie podadzą Ci jak to wyliczyli, na infolinii usłyszysz, że był to kurs
    visy i tyle

    raz zapłaciłem kk citi w usd i NIGDY więcej, również byłem zszokowany
    przelicznikiem, walczyłem z nimi, ale niczego interesującego się nie
    dowiedziałem ;-(

    --
    pozdrawiam
    RobertS