    From: "Vizvary II Istvan" <v...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Certyfikaty Elektroniczne a banki
    Date: Sat, 12 Feb 2005 14:23:08 +0100
    Sender: v...@p...onet.pl@staticline625.toya.net.pl
    <cudroj$tuo$1@shodan.interia.pl>
    <M...@n...dallas.sbcglobal.net>
    <m...@d...localdomain> <cuih59$dqb$1@news.onet.pl>
    <m...@d...localdomain>

    "Krzysztof Halasa" <k...@p...waw.pl> wrote in message
    news:m37jleht52.fsf@defiant.localdomain...

    > Kto mowi o umowie? W kazdym razie nie ja - oczywiscie umowe podpisujemy
    > w sposob tradycyjny.

    Bo Ty myślisz cały czas w kategoriach PGP.
    Kryptografia asymetryczna znana jest od 30 lat. Tam, gdzie w bankowości się
    przyda, tam jest od wielu lat wykorzystana. Jesli w stosunku do klienta
    detalicznego nie stosuje się to dlatego, że jest za droga (a konkurencja nie
    stosuje), nie ma też takiej potrzeby ze strony klientów. Zalety kryptografii
    asymetrycznej (niewątpliwe przy "powaznej" bankowości, chociazby
    niezaprzeczalność korespondencji ale nie tylko) są znikome w stosunku do
    upierdliwości jakie stwarza. W przypadku w bankowości on-line nie wpływa też
    w sposób istotny na bezpieczeństwo (co innego, gdy .system bankowy jest
    zasilane dokumentami generowane na pzykład przez system FK).

    Gdyby certyfikaty stały się masowo stosowane (nic na to nie wskazuje, że
    będą) i powstałaby infrastruktura pozwalająca w sposób bezpieczny by z nich
    korzystac, niewątpliwie banki musiałyby to uwzględnić. A tak to jest po
    prostu za drogie dla masowego klienta.

    Przy czym ja cały czas pisę o masowym kliencie (jakim sam jestem - mBank).
    Co innego instytucje i owa "poważna bankowość".

    Vizvary