    Subject: Re: Bitcoin
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    From: Robert Tomasik <r...@g...pl>
    Date: Fri, 29 Sep 2017 21:54:59 +0200

    W dniu 27-09-17 o 10:59, miumiu pisze:

    > Jestem niesamowicie ciekaw jak sie skonczy ten cyrk z bitcoinem. Od kilku
    > lat pnie się w górę z prędkością hiperboliczną. A jak życie uczy na rynkach
    > spekulacyjnych nic nie rośnie wiecznie do niebia :) Obecnie kapitalizacja
    > bitcoina wynosi 60 mld $ czyli tyle co 10-letnia swiatowa produkcja platyny.
    > Jak na cos, co jest zapachem lasu, spekulacją w najczystszej postaci to
    > całkiem spoko. Mozna robic zaklady do ilu to dojdzie zanim padnie na pysk :)

    To bardzo delikatna kwestia. Moim - zaznaczam, że zjawiskiem
    zainteresowałem się kilka dni temu i jestem laikiem - to scenariusz
    będzie mniej więcej taki. Ponieważ ilość występujących w danym momencie
    BitCoinów (a i pewnie sumarycznie wirtualnej waluty - jest określony, to
    jego wartość tak naprawdę określa ilość środków finansowych, które
    ludzie są skłonni w to zainwestować. Ta zależy w sporym stopniu od
    ilości osób, które "uwierzą".

    Na wzrost wartości ma przede wszystkim wpływ osób, które w ogóle
    słyszały o tym zjawisku. Pewna ich części "uwierzyła". Wartość będzie
    rosła dokąd będzie rosła ilość "wierzących" i ich zasobność. Spadek
    wiary zaskutkuje spadkiem wartości.

    Po to mi były dane w tabelce potrzebne, by zobaczyć, jak ta wartość
    rośnie. To nawet nie jest trend kwadratowy, tylko jakiś sześcienny. Nie
    widzę sensownego uzasadnienia tego, toteż zalecał bym po prostu
    ostrożność przy jakiś długofalowych inwestycjach.