    From: "J.F." <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Bilans pieniadza
    Date: Thu, 28 May 2015 12:06:28 +0200

    Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał w wiadomości
    >JF -- przepraszam za szczerość, ale głupiejesz w tempie szokującym.
    >[jeśli tak dalej pójdzie -- JF wkrótce osiągnie poziom sędziów]
    >Obejrzyj filmy ukazujące kreację pieniądza.
    >Oczom mym nie wierzę, gdy widzę to, co piszesz.

    Ja rozumiem co to jest kreacja.

    Problem w tym, ze ona juz nastapila, a ja, i mysle ze inni tez, lubia
    swoje wykreowane pieniadze, nawet jesli one tylko wirtualne sa.

    Dla zamkniecia bilansu potrzebujemy wiec kredytobiorcow.
    A jak kredytobiorcow zabraknie ?

    >Kredyt opłaca się obu stronom (kredytobiorcy i kredytodawcy, czyli
    >bankowi)
    >tylko wtedy, gdy kredytodawca weźmie ,,swoje'' (obojętne w czym -- w
    >%%,
    >marży, prowizji...) a kredytodawca stosownie zwiększa swe zarobki.
    > biorę 100 pln
    > oddaję po roku 120 pln

    >Bank zarabia brutto 20 pln, więc być może wychodzi na swoje.
    >(potrącając koszty -- pracowników, reklamy, budynków, elektryczności,
    >składek ubezpieczeniowych i podatków...)
    >Czy ja tracę te 20 pln? I tak, i niekoniecznie.

    tracisz, ale zyskujesz co innego. Komfort niemieszkania z tesciowa,
    duzy telewizor, nowy samochod, zazdrosc wsrod sasiadow - i widac jest
    to warte tych 20 zl, skoro wziales kredyt.

    > biorę miesięczną pensję
    > oddaję 2/3 miesięcznej pensji, gdyż po roku zarabiam stosownie
    > więcej
    > biorę 100 pln, zarabiając 100 pln
    > odaję 120 pln, zarabiając 180 pln
    >Tak więc oddam mniej, niż wziąłem od banku, choć bank weźmie więcej
    >ode mnie, niż mi pożyczył. ;)
    >Oczywiście założyłem zerową inflację.

    Skoro zerowa, to oddales wiecej niz pozyczyles. Ale byc moze awans
    zawodowy spowodowal, ze dla ciebie relatywnie mniej.
    Ale my o awansie zawodowym nie rozmawiamy.

    >Ja w ubwieku tak szybko zwiększałem zarobki, że każdy kredyt opłacał
    >się.

    Ze mniej uwieral ?
    A nie mylisz z inflacja ? Bo owszem, jak zarabiales np 1000 zl a
    mieszkanie kosztowalo 150 tys, po 10 latach zarabiasz 3000 a
    mieszkania kosztuja 300 tys, to mozna mowic, ze sie oplacalo ... ale
    nie nalezy wierzyc rzadowi, ze inflacja wyszla zero ...

    >Gdy gospodarka rośnie naprawdę -- życie na kredyt jest łatwe? Jest
    >KORZYSTNE.
    >Ale gdy gospodarka rośnie na niby -- życie na krechę nie musi być
    >wesołe.

    Nie musi, ale nie musi byc tez smutne - jak sie okaze ze z powodu
    inflacji 20 lat kredytu splaciles z jednej pensji.
    Ale ja tu o stabilnym rynku, a nie galopujacej inflacji.

    >Gdy gospodarka nie nadąża w spłacaniu obsługi długu (USA chociażby)
    >mamy
    >efekt wyżej opisany. Nawet 1 procent sprawia problemy:

    Ale wyobraz sobie, ze USA, czy tam Polska, by postanowilo splacic
    swoje dlugi. Na razie 10%.
    Czy obecni posiadacze obligacji panstwowych byliby zadowoleni ?
    Do tej pory mial pan u nas milion na 2% i byl zadowolony, teraz
    wezmiemy od pana tylko 900 tys, no i sam pan rozumie - kazdy chce nam
    wcisnac caly milion, wiec teraz na 1.5%.

    Ale to nadal nie na temat - pomyslmy dalej co by bylo, gdyby rzad
    chcial cale zadluzenie splacic.
    Nie ma tyle zlotowek, a NBP nie wyemituje, bo nie ma podstaw ...

    Oczywiscie moze to robic stopniowo, po 10% rocznie.
    Tylko ze po wyplaceniu pierwszych 10%, a rzad musialby jakos pieniadze
    z od ludzi sciagnac na nastepne splaty ... najprosciej w formie
    podatku od oszczednosci :-)

    J.