    From: t...@p...onet.pl
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: BZ WBK czy zmniejszy oprocentowanie kr. hip?
    Date: 20 Jun 2003 21:42:15 +0200

    > Swoja droga to jako glowny dyskutant na temat kredytow mieszkaniowych
    > moze wiesz cos o ING BSK. Tam tez jest stopa promocyjna , a potem bazowa
    > (dosc atrakcyjna). tyle ze od niedawna pojawilo sie sformulowanie na
    > WWW, ze oprocentowanie jest "zalezne" od stopy bazowej. Kiedys pisali
    > wprost, ze to stopa bazowa po okresie promocji. Czy to jakis perfidny
    > zabieg marketingowy, czy niescislosc wypowiedzi?

    Nie pretenduje do "glownego dyskutanta na temat kredytow mieszkaniowych". Na
    tej liście jest jeszcze wielu innych znawców tego tematu (znacznie bardziej
    kompetentnych niż ja) plus kilku - kilkunastu pracowników poszczególnych banków
    udzielających kredyty mieszkaniowe. Część tych drugich to naganiacze a
    pozostali to uczciwi informatorzy podający czasami nawet niewygodne dla ich
    pracodawców dane. Tematykę kredytów mieszkaniowych śledzę od nie całego roku i
    na własny użytek sporządziłem sobie listę tych drugich ciągle ją weryfikując
    (bo człowiek jest istotą omylną). Nie będę jednak nigdy jej publikował, bo
    można by komuś wyrządzić krzywdę. A z drugiej strony obecność tutaj
    profesjonalistów pracujących w kredytach czasami jest przydatna (nie myślę tu o
    naganiaczach)

    Co do meritum sprawy. Ja też to zauważyłem i już o tym pisałem. Formalnie ta
    stopa bazowa nazywa się "roczna stopa bazowa" i wynosi 7,25%. Zmianę określenia
    na stwierdzenie, iż

    ***** oprocentowanie jest "zależne" od stopy bazowej ****

    jest moim zdaniem delikatną sugestią iż

    oprocentowanie= roczna stopa bazowa+marża (nie podana)

    Jednak nawet gdyby marża była równa zero, to wysokość tego oprocentowania
    trudno uznać za atrakcyjne. Pozdrowienia Tensor1.