    From: "Beniowa" <p...@...odpowiedz.in.public>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: BTE (było: Rabobank International)
    Date: Tue, 16 Dec 2003 23:03:40 +0100

    Użytkownik "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org> napisał w wiadomości
    news:brf6js$inp$1@inews.gazeta.pl...

    > Po pierwsze ocena przy bte czy są braki formalne czy nie jest
    porównywalna,
    > ale przy bte nie trzeba się zastanawiać nad zasadnością powództwa,
    możnością
    > wydania nakazu itp, więc możność przekazania na rozprawę jest zyskiem
    > fikcyjnym, bo sprawa i tak zostaje w sądzie i musi być dalej prowadzona.
    [ciach]

    Wydaje mi sie, ze genralnie poczyniles troche bledne zalozenia:
    a) ze w bankowym Nc wplynie sprzeciw;
    b) ze jedynym srodkiem zaskarzenia postanowienia o nadaniu klauzuli jesrt
    zazalenie;
    c) ze sad cos od strony "bedzie chcial";
    d) ze skierowanie sprawy na rozprawe znacznie wydluza jej rozpoznanie.

    Od razu pisze, ze moge wypowiadac sie tylko o moich obserwacjach. Nie mam
    dostepu do ogolnopolskich danych statystycznych (nie jestem pracownikiem
    Ministerstwa Sprawiedliwości) - zreszta o ile mozna takie dane gromadzic co
    do bte (odmienny symbol - 104b), nie da sie ich gromadzic co do spraw o
    zaplate z powdztwa banku (nie nadaje im sie symbolu, czyli sa bs). Z moich
    informacji wynika, iz czas poswiecony na:
    {nakaz -> doreczenie dwom stronom } jest krotszy niz czas {bte ->
    postanowienie -> sporzadzenie tytulu -> doreczenie}, z punktu widzenia
    sekretariatu takze korzystniejszy jest nakaz (bo nie zawsze trzeba
    sporzadzic tytul wykonawczy, a przy bte zawsze, a czas poswiecony na jedna
    zwrotke wiecej jest pomijalny),
    w przypadku dodatkowo, gdy mowimy o postepowaniu upominawczym albo
    nakazowym na podstawie art. 485 par. 3 k. p. c., to w praktyce zasadnosc
    powodztwa nie bedzie badana, do czasu wniesienia sprzeciwu lub zarzutow.
    Wydanie nakazu zaplaty nie burzy ogolnych zasad postepowania procesowego, w
    szczegolnosci co do ciezaru dowodowego i ewentualnego oddalenia powodztwa z
    uwagi na "nieudowodnienie". Dzialanie sadu z urzedu powinno miec miejsce
    absolutnie wyjatkowo. Dodatkowo w wielu przypadkach brak jest sprzeciwu -
    strona po uzyskaniu nakazu zaplaty po prostu spelnia swiadzczenie (bo tak
    uznala wladza), albo wklada glowe w piasek i nie podejmuje z poczty odpisu
    nakazu.
    Ilosc sprzeciwow lub zarzutow - jak wynika z moich obserwacji - porownywalna
    jest z iloscia powodztw przeciwegzekucyjneych, ktore tak naprawde stanowia
    swoisty srodek zaskarzania bte.
    Obecnie poprzez troche statyczny system zarzadzania sadami wystepuje
    gigantyczne obciazenie posiedzen niejawnych, przy jednoczesnym niedociazeniu
    rozpraw. Czasami jest tak, ze skierowanie sprawy na rozprawe przyspieszy jej
    rozpoznanie.
    No i wreszcie dwa ostatnie argumenty:
    1) jednak wystawianie bte burzy pewna zasade rownosci stron, bank jest
    wybitnie uprzywilejowany;
    2) ja po prostu bardziej lubie wydawac nakazy zaplaty i zawsze robilem to
    szybko i sprawnie, a do bte, gdyby nie ustawowe terminy, najchetniej w ogole
    bym sie nie zabieral :-)

    Sorki, ze nie odpowiedzialem na wszystkie Twoje argumenty, ale mysle ze
    zanudzilibysmy ta ostatecznie bankowa, a nie sadowa liste.

    Pozdrawiam, Beniowa