    From: "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: BTE (było: Rabobank International)
    Date: Sat, 13 Dec 2003 15:09:51 +0100

    Użytkownik "Beniowa" <p...@...odpowiedz.in.public> napisał w wiadomości
    news:brdcaa$n5i$2@nemesis.news.tpi.pl...
    > Użytkownik "Tomasz Waszczynski" <w...@w...org> napisał w wiadomości
    >
    > Przepraszam, ze dopiero teraz wlaczam sie w dyskusje, ale wlasnie pobralem
    > ostatnie 1000 postow z listy.
    >
    > Prosze mi wierzyc, ze bte w takiej postaci jak obecnie walnie przyczyniaja
    > sie do zapasci wymiaru sprawiedliwosci. Z punktu widzenia sedziego
    > nieporownywalnie wiecej czasu trzeba poswiecic na napisanie postanowienia
    > przedmiocie nadania klauzuli wykonalnosci bte (postanowienie ze
    specyfikacja
    > tytulu, ograniczeniem odpowiedzialnosci, kosztami, a także uzasadnieniem -
> [...]

    Pozwolę sobie się poniekąd nie zgodzić.
    Po pierwsze ocena przy bte czy są braki formalne czy nie jest porównywalna,
    ale przy bte nie trzeba się zastanawiać nad zasadnością powództwa, możnością
    wydania nakazu itp, więc możność przekazania na rozprawę jest zyskiem
    fikcyjnym, bo sprawa i tak zostaje w sądzie i musi być dalej prowadzona. Po
    przekazaniu na rozprawę (ale przed jej wyznaczeniem) sąd będzie chciał
    dalszych wyjasnień, terminy rozpraw bywają w związku z tym za kilka
    miesięcy. Przy bte ma się koniec postępowania i już.
    Przy bte zagrożeniem jest zażalenie, ale strony wnoszącej, bo strona
    przeciwna dowiaduje się o postępowaniu w zasadzie dopiero przy egzekucji.
    Przy nakazach mamy zagrożenie sprzeciwem/zarzutami, koniecznością wzywania
    do uzupełnienia braków, czasem postanowieniami o odrzuceniu ze względu na
    upływ terminu, potem na przywracaniu tych terminów i dopiero doręczaniu pism
    powodowi. Wyrokowanie po pierwszej rozprawie przy sprawach wynikających z
    kredytów (a nie faktur) nigdy nie nastąpi, jeśli pozwany zakwestionuje
    wyliczenie i przedstawi swoje dowody wpłat. To powoduje odroczenie
    conajmniej do następnego spotkania. Powód może z kolei przedstawić
    rozliczenie niesatysfakcjonujące sądu, co powoduje kolejne odroczenie itd.
    Również z weksla sprawa nie wygląda prosto, bo zgodnie z ogólnie panującymi
    poglądami dopiero po indosie weksel zabezpieczający odrywa się od swej
    podstawy, której nie można badać, więc w przypadku skarżenia z weksla może
    się okazać, że także nastąpi konieczność prowadzenia rozliczeń.

    W sumie cała masa działań, które być może nie dotyczą jednego konkretnego
    sędziego, ale sądu jako całości i wpływają na pogorszenie i zwolnienie
    działań sądu jako całości, a tylko w ten sposób możemy na to patrzeć.

    Pozdrawiam,
    Washko