    From: l...@o...pl
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: BPH-PBK kredyt studencki - problem
    Date: 27 Feb 2003 20:08:17 +0100

    > Mój poręczyciel dostaje na rękę 2500pln, mieszka z rodzicami, nie ma
    > samochodu, jednym słowem nic na utrzymaniu i co tu sie może nie podobać!

    Najczesciej zdolnosc kredytowa zyranta bank oblicza mniej wiecej tak:
    -kwota minimum socjalnego przypadajaca na kazda osobe w rodzinie ( ale wlasna ,
    czyli nie matke i ojca)
    -rata kredytowo-odsetkowa ( tego ktory ktos bierze lub porecza)
    -inne raty kredytu
    -obligatoryne obciazenia ( czynsz itp)
    Jesli suma tego wszystkiego jest rowna wynagrodzeniu to OK. Czasami gdy osoba
    jest samotna bank nie bierze pod uwage minimum socjalnego, ale troche wyzsza
    kkwote.

    Ja osobiscie zrobilabym tak: poszla do banku z poreczycielem ( pani nie bedzie
    sie mogla tlumaczyc tym ze nie moze powiedziec czegos tam , bo zainteresowany
    bedzie obecny) i poproszenie o wyjasnienie. Z tym ze po takim potraktowaniu
    zazadalabym obecnosci kierownika.
    Jednakze trzeba wiedziec, ze powodem podwazenia wiarygodnosci poreczyciela moze
    byc:
    1. brak podania na skladanych przez poreczyciela oswiadczeniach faktu ze jest
    gdzies zadluzony. Bank moze to sprawdzic i wtedy klops. Skladanie
    nieprawdziwych oswiadczen i w zwiazu z tym odsiew.
    2. lub tez kolega podal ze ma rate a bank sprawdzil w tym drugim banku, ze
    splaca nieterminowo - i to jest powod by nie chcial takiego poreczyciela

    Jesli zadna z tych opcji nie zachodzi, to ja osobiscie widze tylka zla wole
    pracownika, a wtedy naprawde tylko interwencja kierownika lub dyrektora.
    A tak wogole to czy zaswiadczenia o zarobkach poreczycieli nie byly potrzebne
    odpowiednio wczesniej? To znaczy czy pani bankówka nie dostala ich z
    wyprzedzeniem, by moc zweryfikowac pewne dane? Dla mnie to trocche dziwne, ze
    jutro kredyt, a pani przeddzien informuuje ze cos sie jej nie podoba.
    Na takie dictum jutro w banku oswiadczylabym , ze kredytu nie chce teraz,
    znalazlabym jeszcze jednego poreczyciela, niech pani z banku jeszcze raz pisze
    umowe.